Czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Partnera wiodącego Gminę Miasto na Wniosko... - Interpretacja - ITPP1/443-830/13/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2013, sygn. ITPP1/443-830/13/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Partnera wiodącego Gminę Miasto na Wnioskodawcę?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy i posiada w trwałym zarządzie teren... Zgodnie ze statutem przedmiotem działania Wnioskodawcy jest realizacja zadań związanych z rozwojem przedsięwzięć innowacyjnych na terenie.. Zakres działania obejmuje w szczególności:

  • rozwój gospodarki opartej na wiedzy poprzez tworzenie efektywnych powiązań pomiędzy nauką i biznesem,
  • wspieranie i stymulowanie przedsiębiorczości innowacyjnej,
  • promocję innowacyjności i aktywnej edukacji,
  • współpracę z partnerami lokalnymi, regionalnymi oraz międzynarodowymi w zakresie rozwoju przedsięwzięć innowacyjnych,
  • kreowanie i stymulowanie współpracy klastrowej,
  • zarządzanie rozwojem..specjalistycznego ośrodka wspieranie przedsiębiorczości innowacyjnej,
  • działania na rzecz zwiększania absorpcji innowacji i wiedzy w przedsiębiorstwach,
  • świadczenie specjalistycznych usług proinnowacyjnych,
  • wspieranie i promowanie sektorów kreatywnych,
  • propagowanie idei projektowania uniwersalnego i design, prowadzenie działań na rzecz poprawy jakości przestrzeni publicznej i usług publicznych oraz kreowania rozwiązań przyjaznych użytkownikom,
  • realizacja i promocja innowacji społecznych w szczególności w obszarze pomocy społecznej, profilaktyki zdrowotnej, kultury, rozwoju wspólnot lokalnych, partycypacji oraz wolontariatu,
  • kreowanie i udział w wydarzeniach o charakterze międzynarodowym dla realizacji celów statutowych,
  • pozyskiwanie środków zewnętrznych na prowadzenie działalności statutowej,
  • tworzenie wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć innowacyjnych ze środków zewnętrznych, w tym funduszy unijnych,
  • prowadzenie inwestycji, modernizacji i remontów obiektów i infrastruktury służących rozwojowi przedsięwzięć innowacyjnych
  • obsługę techniczną i administracyjną obiektów, lokali, infrastruktury, wyposażenia i urządzeń wykorzystywanych dla potrzeb przedsięwzięć innowacyjnych, w tym utrzymanie ich sprawności technicznej i użytkowej (w stopniu zapewniającym bezpieczeństwo użytkowników, osób trzecich i otoczenia), zabezpieczenie prawidłowej eksploatacji, utrzymanie właściwego stanu sanitarno-porządkowego i estetyki oraz windykację i rozliczanie czynszu, opłat eksploatacyjnych i innych należności,
  • opracowywanie projektów planów rzeczowo-finansowych w zakresie prowadzonej działalności,
  • zawieranie umów z osobami fizycznymi, podmiotami gospodarczymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i kontrole ich wykonywania,
  • egzekwowanie należności za wykonane usługi, roboty i świadczenia oraz sprzedaż wyrobów,
  • wnioskowanie do organów miasta co do wielkości środków finansowych na realizację zadań.

Wnioskodawca wynajmuje lokale biurowe, laboratoria, prototypownie, sale konferencyjne i inne wraz z pakietem usług specjalistycznych zgodnie z regulaminem partnerstwa w. Z tytułu świadczonych usług wystawiane są faktury VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się z Urzędem Skarbowym z tytułu sprzedaży i zakupu. Wnioskodawca zgodnie ze statutem pozyskuje środki zewnętrzne na prowadzenie działalności statutowej. Pozyskane środki pochodzą w większości z programów Unii Europejskiej. W okresie od września 2009 r. do marca 2012 r. Wnioskodawca był partnerem w projekcie realizowanym w ramach. Partnerem wiodącym w projekcie była Gmina Miasto.., natomiast pozostali partnerzy to:. Celem realizacji projektu była współpraca w ramach modelu triple-helix parków naukowo- technologicznych, władz lokalnych, środowiska akademickiego i biznesowego w regionie poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń z zakresu funkcjonowania i zarządzania parkami oraz inkubatorami. Działania w projekcie przyczyniły się do poprawienia konkurencyjności w sektorze MŚP oraz wzmocnienia potencjału ekonomicznego państw regionu bałtyckiego. W ramach projektu utworzono platformę internetową promującą projekt oraz służącą wymianie wiedzy, utworzono portalTransefr Manager, uruchomiono biuro Diske Office4Partebners w ..dla obecnych i przyszłych najemców, przeprowadzano badania benchmarkingowych wśród najemców i opracowano raport ... Jednym z zadań w projekcie było przeprowadzenie benchmarkingu parków naukowo technologicznych na obszarze.. We wniosku aplikacyjnym ww. zadanie wskazano jako wspólne zadanie dla gminy Miasto i Wnioskodawcy. W związku z koniecznością przeprowadzenia przetargu na ww. zadanie zostało podpisane Porozumienie Partnerskie. Zgodnie z paragrafem 8 ust. 1 Porozumienia Partnerskiego Koszty zostaną dzielone pomiędzy Partnera Wiodącego i Wnioskodawcę. Powyższe porozumienie dotyczy benchmarkingu parków naukowo-technologicznych, które jest realizowane w linii budżetowej 5.5: inne zewnętrzne ekspertyzy i usługi. Partner Wiodący przeprowadzi samodzielnie zadanie benchmarkingu parków naukowo-technologicznych i pokryje wszystkie koszty wykazane na fakturze. Następnie Wnioskodawca pokryje 35% kosztów na podstawie faktury wystawionej przez Partnera Wiodącego. W sierpniu 2011 r. Gmina Miasto ..wystawiła fakturę dla Wnioskodawcy tytułem zwrotu kosztów za realizację prac objętych umową nr SF 148/2010 z dnia 29 października 2010 r. dotyczącą przygotowania metodologii oraz przeprowadzenia benchmarkingu pięciu parków naukowo-technologicznych w obszarze oraz fakturę korygująca In plus w związku z błędnym wyliczeniem 35% kosztów na łączną kwotę 209.300,00 zł netto, 48,139,00 zł VAT. Wnioskodawca wykazał ww. faktury w rejestrze VAT za sierpień jako zakup związany z czynnościami opodatkowanymi i podlegający odliczeniu oraz otrzymał zwrot wartości VAT z Urzędu Skarbowego w listopadzie 2011 r. Wyniki opracowanego raportu .. posłużyły do modyfikacji oferty .dla obecnych i przyszłych najemców. Stworzono również nową strategię rozwoju ... co ma istotny wpływ na jakość i zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach struktur ..., tj. wykonywanie czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Partnera wiodącego Gminę Miasto na Wnioskodawcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego, wskazanego na fakturach wystawionych przez Partnera Wiodącego na Wnioskodawcę. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z zawartym porozumieniem partnerskim rozliczenie pomiędzy Partnerem Wiodącym a Wnioskodawcą nastąpiło na podstawie refaktury, czyli w świetle Dyrektywy 112/2006/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Partner Wiodący na którego jest wystawiona pierwotna faktura, korzysta z usługi tylko w części. Jak wskazano powyżej rezultaty opracowanego raportu pośrednio przełożyły się na wykonywanie czynności opodatkowanych (wynajem powierzchni i świadczenie usług specjalistycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wynajmuje lokale biurowe, laboratoria, prototypownie, sale konferencyjne i inne wraz z pakietem usług specjalistycznych zgodnie z regulaminem partnerstwa w... Wnioskodawca był partnerem w projekcie realizowanym w ramach. Partnerem wiodącym w projekcie była Gmina Miasto... Celem realizacji projektu była współpraca w ramach modelu triple-helix parków naukowo- technologicznych, władz lokalnych, środowiska akademickiego i biznesowego w regionie Morza ..poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń z zakresu funkcjonowania i zarządzania parkami oraz inkubatorami. Wnioskodawca pokryje 35% kosztów na podstawie faktury wystawionej przez Partnera Wiodącego. W sierpniu 2011 r. Gmina Miasto ..wystawiła fakturę dla Wnioskodawcy tytułem zwrotu kosztów za realizację prac objętych umową nr SF 148/2010 z dnia 29 października 2010 r. dotyczącą przygotowania metodologii oraz przeprowadzenia benchmarkingu pięciu parków naukowo-technologicznych w obszarze .oraz fakturę korygującą in plus w związku z błędnym wyliczeniem 35% kosztów na łączną kwotę 209.300,00 zł netto, 48,139,00 zł VAT. Wnioskodawca wykazał ww. faktury w rejestrze VAT za sierpień jako zakup związany z czynnościami opodatkowanymi i podlegający odliczeniu oraz otrzymał zwrot wartości VAT z Urzędu Skarbowego w listopadzie 2011 r. Wyniki opracowanego raportu posłużyły do modyfikacji oferty ..dla obecnych i przyszłych najemców. Stworzono również nową strategię rozwoju ... co ma istotny wpływ na jakość i zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach struktur ..., tj. wykonywanie czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w zakresie w jakim nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji opisanego zadania na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy