prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekty - Interpretacja - IPPP2/443-691/13-2/JW

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 29.08.2013, sygn. IPPP2/443-691/13-2/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekty

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2013 r. (data wpływu 9.07.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9.07.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym celem działalności Stowarzyszenia jest:

  1. Pobudzanie szerokiej inicjatywy społecznej sprzyjającej rozwojowi Północnego X.
  2. Aktywne uczestnictwo w gospodarczym, społecznym, kulturalnym, oświatowym i wydawniczym działaniu na rzecz rozwoju regionu.
  3. Poznawanie historii, upowszechnianie kultury regionu oraz podtrzymywanie ludowych tradycji związanych z dziedzictwem historycznym.
  4. Działanie na rzecz obronności kraju.
  5. Integracja środowisk działających na rzecz rozwoju regionu.
  6. Promocja walorów kulturowych i turystycznych regionu.
  7. Propagowanie zdrowego stylu życia.
  8. Prowadzenie działalności charytatywnej.
  9. Prowadzenie działań na rzecz:
  • polepszania jakości życia mieszkańców regionu,
  • aktywizacji i integracji społeczności lokalnych, w tym międzypokoleniowych,
  • reorientacji zawodowej,
  • pomocy społecznej osobom ciężko chorym, niepełnosprawnym, uzależnionym i osobom będącym w trudnej sytuacji życiowej, osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,
  • porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,
  • pomocy ofiarom przemocy w rodzinie,
  • pomocy ofiarom wypadków,
  • upowszechniania i organizowanie różnych form wypoczynku,
  • podtrzymywania i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
  • poprawy estetyki miejsca zamieszkania i najbliższego otoczenia,
  • rozwoju atrakcyjności turystycznej regionu,
  • zrównoważonego rozwoju i promocji regionu.

Stowarzyszenie realizuje projekty na rzecz ww. celów w ramach działań ze środków tj. PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich), RPO (Regionalny Program Operacyjny), POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Realizując projekty Przasnyskie Stowarzyszenie Historii Ożywionej zalicza podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych.

Zakup usług w projektach nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Stowarzyszenie zobowiązane jest przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność do instytucji wdrażającej, interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego wydanej przez właściwy organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Przasnyskie Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków ponoszonych na zakup usług świadczonych w ramach projektów dofinansowanych ze źródeł tj. PROW, POKL, RPO...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stowarzyszeniej nie jest podatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

Realizując projekty w ramach pozyskanych dotacji ze źródeł tj. PROW, POKL, RPO nie może odzyskać poniesionego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekty w ramach działań ze środków PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich), RPO (Regionalny Program Operacyjny), POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Zakupy usług w realizowanych projektach nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanych projektów - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione usługi w ramach realizowanych projektów nie służą działalności opodatkowanej.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektów w ramach działań ze środków PROW (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich), RPO (Regionalny Program Operacyjny), POKL (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w opisanym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 332 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie