prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - Interpretacja - IPPP1/443-62/13-3/EK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.02.2013, sygn. IPPP1/443-62/13-3/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku vat. Wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Stowarzyszenie jest po realizacji, Małego projektu w ramach działania 413 Wdrożenie lokalnej strategii rozwoju, objętego na lata 2007-2013. Projekt został zrealizowany w czerwcu 2011r. W ramach tego projektu została zrealizowana operacja pt: Uczta Pierogowa, na terenie przyległym do zabytkowego drewnianego dworku w którym znajduje się aktualnie Środowiskowy Dom Samopomocy dla osób niepełnosprawnych, oraz w okolicy stawów z zabytkowymi alejami lip. Wybór imprezy plenerowej jako formy realizacji zadań określonych w LSR podyktowany był wieloma aspektami. Po pierwsze - ukazanie zakątków gminy jako obszaru dla potencjalnych inwestorów i tym samym poprawa jakości życia mieszkańców. Po drugie - ułatwienie odbiorcom w różnym wieku dostępu do wytworów kultury. Po trzecie - impreza była odpowiedzią na potrzeby mieszkańców oraz rozwiązaniem problemu, z którym borykają się oni i administracja samorządowa. Problemem tym jest brak odpowiedniej oferty kulturalnej bezpośrednio w miejscu zamieszkania. Po czwarte - aktywna integracja osób niepełnosprawnych z uczestnikami festynu.

Na realizację programu przedsięwzięcia składają się następujące zadania, koszty:

  1. Wynajęcie sprzętu estradowego - wynajęcie firmy, która dostarczy i zainstaluje niezbędny sprzęt w postaci sceny, nagłośnienia oraz oświetlenia. Realizacja zadania jest konieczna by móc zrealizować pozostałe punkty programu - programy artystyczne wykonywane przez zaproszone zespoły, dzieci i młodzież.
  2. Wynajęcie bryczki do obwożenia gości na trasie około 800 metrów.
  3. Przygotowanie zadaszonych stoisk, które były wykorzystywane przez wystawców twórczości ludowej.
  4. Występy zespołów folklorystycznych i muzyki współczesnej.
  5. Rodzinny konkurs wędkarski - organizator przygotował 12 stanowisk. Nagrody to niezbędny sprzęt do wędkowania.
  6. Występy zespołów dziecięcych i młodzieżowych z miejscowych szkół.
  7. Konkursy dla dzieci i młodzieży: konkurs plastyczny Najpiękniejszy zakątek gminy, przeciąganie liny, konkurs ekologiczny, wyścigi w workach.
  8. Konkursy dla dorosłych: Najlepsze pierogi, Pierogowy łasuch Wyciskanie sztangi.
  9. Pokazy rękodzieła ludowego - produkty prezentują twórcy na przygotowanych przez organizatorów stoiskach.
  10. Prezentacja pierogów o różnych smakach na stoiskach przygotowanych przez organizatorów dla każdego sołectwa.
  11. Promocja przedsięwzięcia - wydruk plakatów i ulotek informacyjnych o wydarzeniu wraz z programem. Plakaty były rozprowadzane na terenie całego powiatu. Informacja w prasie lokalnej. Przeprowadzenie wykładu promującego przedsięwzięcie dla przedstawicieli władz lokalnych i powiatowych oraz dla lokalnych przedsiębiorców i wszystkich gości.
  12. Promocja stowarzyszenia - wydrukowano folder informujący o działalności Stowarzyszenia.

Udział w imprezie rozrywkowo - kulturalnej był bezpłatny. Środki własne jakimi dysponuje Stowarzyszenie pochodzą ze składek członkowskich oraz z darowizn.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stowarzyszenie może odliczyć naliczony podatek VAT z faktur, które otrzymało od dostawców towarów i usług...

Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur, które otrzymało od dostawców towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w rejestrach podatników VAT. Podatek VAT dla Stowarzyszenia jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszelkie prowadzone działania mają charakter społeczny. Wnioskodawca w ramach Małego Projektu działania 413 wdrożenie lokalnej strategii rozwoju na lata 2007-2013 zrealizował operację Pt: Uczta Pierogowa w Miedznie. Udział w imprezie był bezpłatny. Wątpliwości Stowarzyszenia dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją w/w operacji.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach realizacji przedmiotowej operacji usługi i towary, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 255 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie