Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - IBPP1/443-1419/11/AZb

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.12.2011, sygn. IBPP1/443-1419/11/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011r. (data wpływu 9 września 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej, oznaczonej jako pgr 1413/2, oraz dostawy budynku posadowionego na ww. działce,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187 przeznaczonych pod zabudowę.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2011r. (data wpływu 8 grudnia 2011r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2011r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat będzie sprzedawał w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość położoną w R. Na przedmiotowej nieruchomości znajdują się drzewa owocowe oraz budynki gospodarcze.

W ewidencji gruntów działki oznaczono jako: grunty orne i pastwiska, a także sady, grunty rolne zabudowane i inne tereny zabudowane. Dla tego terenu brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomość składa się z działek oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187, 1413/2 o łącznej powierzchni 2,2707 ha. Nieruchomość ta w całości przeznaczona będzie pod zabudowę jednorodzinną, dla inwestycji obejmującej budowę 18-tu budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolnostojących wraz z przyłączami wody, energii elektrycznej, gazu, budowę 18-tu osadników ścieków dla obsługi ww. budynków, budowę dróg wewnętrznych oraz budowę zjazdu z ul. P., stosownie do decyzji o warunkach zabudowy.

W omawianej nieruchomości działka oznaczona jako pgr 1413/2 o powierzchni 0,2233 ha zabudowana jest budynkami, będącymi budynkami w rozumieniu Prawa Budowlanego, natomiast pozostałe działki tj.: 177/1, 177/8, 186/1, 187 są niezabudowane.

Powiat nabył powyższą nieruchomość z mocy prawa w 2000 roku. Podstawą nabycia jest decyzja Wojewody. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków oraz nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 6 grudnia 2011r. wynika, że Wnioskodawca Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym od dnia 19 sierpnia 2004r. Zakres opodatkowania: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, m.in.: oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, sprzedaż nieruchomości, energii elektrycznej, cieplnej, usług telekomunikacyjnych, usług najmu i dzierżawy.

Działki oznaczone jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187, 1413/2 stanowią geodezyjnie wyodrębnione działki wchodzące w skład nieruchomości mającej być przedmiotem sprzedaży.

Decyzja o warunkach zabudowy przewidująca zabudowę jednorodzinną, nie odnosi się do każdej z geodezyjnie wyodrębnionych działek. Decyzja o warunkach zabudowy wydana została dnia 29 października 2010r. dla pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187, 1413/2 łącznie stanowiących nieruchomość.

Przedmiotem transakcji będzie dostawa całej nieruchomości składającej się z pgr 177/1, 177/8, 186/1,187, 1413/2.

Budynki przeznaczone do sprzedaży nie były nigdy przedmiotem najmu lub dzierżawy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że na działce nr 1413/2 znajduje się budynek trwale związany z gruntem będący w przeszłości budynkiem inwentarsko magazynnowym przeznaczony dla hodowli zwierząt. Powstał on w okresie powojennym, prawdopodobnie początkiem lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od lat 50 do połowy 90 wykorzystywany był na potrzeby pomocniczego gospodarstwa rolniczego prowadzonego przy szpitalu znajdującym się w sąsiednim pałacyku. Powiat nabył prawo własności do przedmiotowej nieruchomości, tj. gruntu wraz z zabudowaniami z mocy prawa co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 04.05.2000r. W momencie nabycia przez Powiat aż do chwili obecnej zabudowania nie są użytkowane. Symbol PKOB - 1271.

Według posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie przedmiotowego budynku w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Powiat wszedł w jego posiadanie w drodze czynności administracyjnej, która nie podlegała opodatkowaniu. Ponadto budynek ten nie był przedmiotem dzierżawy ani najmu, a także nie były dokonywane żadne ulepszenia.

Powiat nie wybudował powyżej opisanego budynku, a zatem nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnieniu podlega tylko działka 1413/2 zabudowana budynkami gospodarczymi, a pozostałe działki opodatkować stawką 23%, czy dla całej nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 29 ust. 5, zasadnym będzie przyjęcie zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe będzie zastosowanie zwolnienia dla całej nieruchomości, gdyż te grunty traktuje jako całość, decyzja o warunkach zabudowy obejmuje cały teren i nic innego nie można tam zabudować.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej, oznaczonej jako pgr 1413/2, oraz dostawy budynku posadowionego na ww. działce,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187 przeznaczonych pod zabudowę.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomość, w skład której wchodzą geodezyjnie wyodrębnione działki oznaczone jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187, 1413/2.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności zbycia nieruchomości Powiat będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność zbycia nieruchomości w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ww. ustawy (art. 41-85). Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

W przedstawionej we wniosku sytuacji przedmiotem dostawy będą geodezyjnie wyodrębnione działki niezabudowane, oznaczone numerami 177/1, 177/8, 186/1, 187.

W art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, że opodatkowaniu podlegają i nie korzystają ze zwolnienia dostawy tych gruntów niezabudowanych, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących gruntami innymi niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, np. gruntami rolnymi czy leśnymi bez prawa zabudowy, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z treści wniosku wynika, że dla danego terenu brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Stosownie do decyzji o warunkach zabudowy przedmiotowa nieruchomość w całości przeznaczona będzie pod zabudowę jednorodzinną, dla inwestycji obejmującej budowę 18-tu budynków mieszkalnych jednorodzinnych, wolnostojących wraz z przyłączami wody, energii elektrycznej, gazu, budowę 18-tu osadników ścieków dla obsługi ww. budynków, budowę dróg wewnętrznych oraz budowę zjazdu z ul. P.

Z powyższego wynika zatem, iż przeznaczone do sprzedaży geodezyjnie wyodrębnione działki oznaczone jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187 obejmują tereny niezabudowane, przeznaczone zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy pod zabudowę jednorodzinną.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że czynność sprzedaży geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187, przeznaczonych stosownie do decyzji o warunkach zabudowy pod zabudowę jednorodzinną, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tym samym dostawa wskazanych wyżej działek niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, określonej w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, tj. 23%.

W powyższej sprawie przedmiotem transakcji będzie również dostawa geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej.

Należy zatem przywołać przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynku, budowli lub ich części podlega opodatkowaniu, gdy następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że geodezyjnie wyodrębniona działka oznaczona jako pgr 1413/2 o powierzchni 0,2233 ha zabudowana jest budynkami, będącymi budynkami w rozumieniu Prawa Budowlanego. Powiat nabył powyższą nieruchomość z mocy prawa w 2000 roku. Podstawą nabycia jest decyzja Wojewody. Powiat nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków oraz nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynki przeznaczone do sprzedaży nie były nigdy przedmiotem najmu lub dzierżawy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że na działce nr 1413/2 znajduje się budynek trwale związany z gruntem będący w przeszłości budynkiem inwentarsko magazynowym przeznaczonym dla hodowli zwierząt. Powstał on w okresie powojennym, prawdopodobnie początkiem lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od lat 50 do połowy 90 wykorzystywany był na potrzeby pomocniczego gospodarstwa rolniczego prowadzonego przy szpitalu znajdującym się w sąsiednim pałacyku. Powiat nabył prawo własności do przedmiotowej nieruchomości, tj. gruntu wraz z zabudowaniami z mocy prawa co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 04.05.2000r. W momencie nabycia przez Powiat aż do chwili obecnej zabudowania nie są użytkowane. Symbol PKOB - 1271.

Według posiadanej przez Wnioskodawcę wiedzy nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie przedmiotowego budynku w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Powiat wszedł w jego posiadanie w drodze czynności administracyjnej, która nie podlegała opodatkowaniu. Ponadto budynek ten nie był przedmiotem dzierżawy ani najmu, a także nie były dokonywane żadne ulepszenia.

Powiat nie wybudował powyżej opisanego budynku, a zatem nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy dostawa przedmiotowego budynku stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Opierając się na powyższej definicji wynikającej z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynku, budowli lub ich części będzie podmiot, który stanie się takim nabywcą lub użytkownikiem w następstwie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Jak wynika z treści wniosku, budynek powstał w okresie powojennym, prawdopodobnie początkiem lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od lat 50 do połowy 90 wykorzystywany był na potrzeby pomocniczego gospodarstwa rolniczego prowadzonego przy szpitalu. Powiat wszedł w jego posiadanie z mocy prawa, w drodze czynności administracyjnej, która nie podlegała opodatkowaniu. Od momentu nabycia przez Powiat aż do chwili obecnej zabudowania te nie są użytkowane. Ponadto budynek ten nie był przedmiotem dzierżawy ani najmu, a także nie były dokonywane żadne ulepszenia.

Wobec powyższego uznać należy, iż z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przedmiotowy budynek został oddany do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Pierwsze zasiedlenie ww. budynku w rozumieniu przepisów ustawy o VAT będzie zatem miało miejsce dopiero w momencie dokonania dostawy, o którym mowa we wniosku.

Oznacza to, że w stosunku do sprzedaży ww. budynku przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ jego dostawa nastąpi zgodnie z lit. a) tego przepisu w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z konstrukcji katalogu zwolnień wymienionego w art. 43 ustawy o VAT wynika, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do przedmiotowych nieruchomości mających być przedmiotem dostawy, ponadto nie były dokonywane żadne ulepszenia.

W świetle powyższego uznać należy, iż dostawa opisanego we wniosku budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z preferencyjnej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z preferencji takiej lub też ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej, oznaczonej jako pgr 1413/2, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że czynność zbycia przedmiotowej nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w następującym zakresie:

  • dostawa geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187 przeznaczonych pod zabudowę według stawki podstawowej, określonej w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, tj. 23%,
  • dostawa budynku trwale związanego z gruntem (symbol PKOB 1271) posadowionego na geodezyjnie wyodrębnionej działce oznaczonej jako pgr 1413/2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT,
  • dostawa geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej, oznaczonej jako pgr 1413/2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy geodezyjnie wyodrębnionej działki zabudowanej, oznaczonej jako pgr 1413/2, oraz dostawy budynku posadowionego na ww. działce,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy geodezyjnie wyodrębnionych działek niezabudowanych oznaczonych jako pgr 177/1, 177/8, 186/1, 187 przeznaczonych pod zabudowę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach