Dotyczy skutków podatkowych sprzedaży węży. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.764.2023.2.MZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.764.2023.2.MZ

Temat interpretacji

Dotyczy skutków podatkowych sprzedaży węży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży węży. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 października 2023 r. (data wpływu 5 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1)  Dane techniczne

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest inżynieria oraz doradztwo techniczne. Prowadzi Pan również hobbystyczną hodowlę węży. W odniesieniu do jednego posiadanego przez Pana gatunku, istnieje obowiązek rejestracji w lokalnym urzędzie miasta, z którego Pan się wywiązuje. Doczekał się Pan przychówku i sprzedaje młode jako nadwyżkę hodowlaną. Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

2)  Przedmiot Pana działalności oraz charakterystyka wykonywanych prac

Prowadząc hobbystyczną hodowlę wypełnia Pan obowiązki rejestracyjne w urzędzie miasta w odniesieniu do wybranych gatunków. Sprzedaje Pan zwierzęta, które wyhoduje prywatnie. Dokonuje Pan sprzedaży zwierząt po minimalnym 2 miesięcznym okresie od wyklucia/narodzin zwierząt. Z racji faktu hobbystycznego zajmowania się hodowlą, owe zwierzęta trzyma Pan w mieszkaniu. Nie posiada Pan wykształcenia rolniczego. Nie posiada Pan 1 ha przeliczeniowego ziemi, więc nie jest Pan zarejestrowany jako rolnik w KRUS. Pana hodowla nie uwzględnia hodowli roślin żywicielskich, będzie Pan zaopatrywał się w pokarm dla zwierząt w dedykowanych sklepach zoologicznych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wskazuje Pan, że hoduje węże hobbystycznie. Wskazuje Pan, że węże będą pochodziły z własnej hodowli. Zamierza Pan pozyskiwać kupujących poprzez ogłaszanie ofert na platformach do tego przeznaczonych oraz w kręgu osób, które zna i zajmują się hodowlą gadów. Zamierza Pan rozliczać się z kupującymi za pomocą umów sprzedaży poprzez przelewy bankowe, mogą zdarzyć się również transakcje gotówkowe. Nie jest Pan w stanie ocenić jaki roczny przychód ze sprzedaży węzy osiągnie, wszystko zależy od ilości zawartych umów. Wskazuje Pan, że planuje przeznaczyć na hodowlę około 15 m2. Wskazuje Pan, że pełny siedmiocyfrowy symbol to 01.49.13.0 – gady żywe, hodowlane, włączając węże i żółwie -zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).

Pytania

1.  Czy w opisanej sytuacji istnieje obowiązek opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych w wyniku sprzedaży wyhodowanych w Pana hodowli węży?

2.  Czy sprzedaż stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zobowiązanie na gruncie podatku dochodowego w odniesieniu do sprzedaży węży wyhodowanych w ramach własnej hodowli nie powinno powstać. Wynika to z faktu, iż taka hodowla zdaniem Pana nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej, lecz do działalności rolniczej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączeniu z opodatkowania podlegają przychody z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działy specjalne produkcji rolnej zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o PIT opierają się na hodowli i chowie innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Natomiast w obowiązującym obecnie rozporządzenie ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 25 listopada 2020 roku (Dz. U. 2020, poz. 2218) w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w swoich tabelach oraz wyliczeniach nie ujęto węży.

Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 20 lutego 2020 r. o sygn. 0115-KDIT3.4011. 453.2019.2.AWO

„Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika jednak, że gekony karmione będą larwami mączniaka oraz świerszczami. Pożywienie nie będzie pochodzić z własnych Pana upraw. Owady karmowe będą kupowane od prywatnych hodowców na giełdach zoologicznych. Hodowla nie będzie wymagała uprawy i wykorzystywania roślin żywicielskich. Zatem, pomimo że hodowla będzie opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej, to obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowych transakcji nie wystąpi, gdyż stawka podatku w przypadku działalności wskazanej w treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustalana jest w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich, których to Pan dla potrzeb prowadzonej hodowli nie wykorzystuje/nie uprawia.”

W odniesieniu do działalności rolniczej zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT, działalność rolnicza w rozumieniu ust. 1 pkt 1, to działalność, która polega na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)  miesiąc – w przypadku roślin,

2)  16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalistycznego gęsi i kaczek,

3)  6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)  2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt – licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z interpretacją indywidualną w odniesieniu do bardzo zbliżonego stanu faktycznego przypadku z dnia 3 grudnia 2018 roku o sygn. 0114-KDIP3-1.4011.503.2018.1.MJ

„Powołany przepis art. 2 ust. 2 nie wskazuje na rodzaje przychodów, które uznaje się jako uzyskiwane z działalności rolniczej lecz rodzaje działalności rolniczej – w tym również uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym z chowu i hodowli zwierząt, wytwarzanie materiału hodowlanego i reprodukcyjnego – z której przychody na podstawie art. 2ust. 1 pkt 1 zostały wyłączone z uregulowań w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Natomiast definicję działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawierają przepisy art. 2 ust. 3 powołanej ustawy. Działami specjalnymi produkcji rolnej – w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy – są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

(…)

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli boa dusiciela, bowiem w Tabeli, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona. Na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że – hodowla boa dusiciela jest działalnością rolniczą. Działalność Pana polega na sprzedaży zwierząt, pochodzących z własnej hodowli. Z uwagi na taką kwalifikację, dochody uzyskiwane z tej hodowli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Konsekwencją uregulowań zawartych w powołanym przepisie jest wprowadzona dla celów tej ustawy - zawarta w art. 2 ust. 2 definicja działalności rolniczej oraz w art. 2 ust. 3 - definicja działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc − w przypadku roślin,

2) 16 dni − w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni − w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące − w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Powołany przepis art. 2 ust. 2 nie wskazuje na rodzaje przychodów, które uznaje się jako uzyskiwane z działalności rolniczej lecz rodzaje działalności rolniczej - w tym również uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym z chowu i hodowli zwierząt, wytwarzanie materiału hodowlanego i reprodukcyjnego - z której przychody na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 zostały wyłączone z uregulowań w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Natomiast definicję działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawierają przepisy art. 2 ust. 3 powoływanej ustawy.

W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Należy zauważyć, że załącznik Nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzaj ów produkcji zwierzęcej.

Do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli węży, bowiem w Tabeli, o której mowa powyżej, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona.

Na podstawie przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych stwierdzić należy, że hodowla węży jest działalnością rolniczą. Działalność Pana polega na sprzedaży zwierząt, pochodzących z własnej hodowli. Z uwagi na taką kwalifikację, dochody uzyskiwane z tej hodowli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi Pan zastosować się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).