Uznanie oddziału firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz wyłączenie spod opodatkowania transak... - Interpretacja - IBPP4/443-524/12/LG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.01.2013, sygn. IBPP4/443-524/12/LG, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Uznanie oddziału firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz wyłączenie spod opodatkowania transakcji zbycia tego oddziału

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2012r. (data wpływu 20 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania oddziału firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz wyłączenie spod opodatkowania transakcji zbycia tego oddziału jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania oddziału firmy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz wyłączenie spod opodatkowania transakcji zbycia tego oddziału.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się działalnością rachunkowo-księgową, PKD 6920Z. Rozlicza się na zasadach ogólnych, tj. Podatkowa księga przychodów i rozchodów, jest czynnym podatnikiem VAT. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca posiada 3 oddziały biura rachunkowego. Z tym że dwa oddziały są w jednej miejscowości X, natomiast trzeci oddział znajduje się w innej miejscowości Y.

W przyszłości Wnioskodawca chce sprzedać jedno biuro (oddział) znajdujący się w Y- tzn. zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W skład tej części zorganizowanego przedsiębiorstwa będzie wchodzić cały majątek ruchomy i nieruchomy znajdujący się w Y:

  1. Prawo wynikające z umowy najmu lokalu oraz prawa do korzystania z nieruchomości wynikające z innych stosunków prawnych.
  2. Prawo wynikające z umowy za telefon stacjonarny.
  3. Prawo wynikające z umów najmu banerów reklamowych.
  4. Wszyscy klienci tego biura - kontrakty handlowe.
  5. Składniki majątkowe, które są niezbędne do prowadzenia dalszej działalności (komputery, biurka, szafy oraz inne wyposażenie).
  6. Zespół pracowników.

Z księgowego punktu widzenia możliwe jest przypisanie tej części przedsiębiorstwa wypracowanych przez nią przychodów oraz generowanych kosztów. Ta część przedsiębiorstwa jest samodzielna pod względem organizacyjnym i finansowym. Z wypracowanych tylko przez nią przychodów realizowane są wszelkie płatności dotyczące tego oddziału, łącznie z wynagrodzeniami pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przedstawionego stanu przyszłego prawidłowym jest zakwalifikowanie oddziału firmy jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa...

  • Czy w świetle przedstawionego stanu przyszłego prawidłowym będzie wyłączenie transakcji zbycia oddziału firmy z opodatkowania podatkiem VAT...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział w Y, który będzie zbyty na rzecz Nabywcy w ramach transakcji opisanej w stanie przyszłym, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. W konsekwencji, transakcja - w zakresie, w jakim będzie dotyczyć zbycia Oddziału w Y - nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy, tj. opodatkowania podatkiem VAT, nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadarł gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Orzecznictwo sądów administracyjnych zmierza w tym kierunku, że będący przedmiotem transakcji zbiór składników majątkowych musi w działającym przedsiębiorstwie być wyodrębniony (lub nadawać się do wyodrębnienia) zarówno pod względem organizacyjnym (osobny zespół pracowników, urządzeń, a nawet pomieszczeń), jak i finansowym. Przy tym nie jest konieczne, aby był to zakład samobilansujący się, jednak ważne jest, aby z księgowego punktu widzenia możliwe było przypisanie tej części przedsiębiorstwa wypracowanych przez nią przychodów oraz generowanych kosztów.

    Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu przyszłego należy stwierdzić, iż oddział w Y, który zostanie zbyty na rzecz Nabywcy w ramach umowy, spełnia wszystkie przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku VAT.

    Przede wszystkim należy podkreślić, że przedmiotem transakcji w zakresie dotyczącym Oddziału w Y jest zespół składników materialnych i niematerialnych. Przedmiotem transakcji będą bowiem w szczególności następujące składniki majątkowe i niemajątkowe Oddziału w Y:

    1. Prawo wynikające z umowy najmu lokalu oraz prawa do korzystania z nieruchomości wynikające z innych stosunków prawnych.
    2. Prawo wynikające z umowy za telefon stacjonarny.
    3. Prawo wynikające z umów najmu banerów reklamowych.
    4. Wszyscy klienci tego biura - kontrakty handlowe (wraz z wynikającymi z nich prawami i obowiązkami, w tym finansowymi).
    5. Składniki majątkowe, które są niezbędne do prowadzenia dalszej działalności (komputery, biurka, szafy oraz inne wyposażenie).
    6. Zespół pracowników.

    Przejście własności Oddziału w Y na Nabywcę nie wpłynie na ciągłość prowadzenia działalności przez Oddział w Y. Warto zwrócić uwagę na fakt, że całość infrastruktury związanej z biurem jest zlokalizowana w Y; tj. w innym miejscu niż siedziba firmy oraz jej pozostałe oddziały. W konsekwencji należy uznać, iż Oddział w Y stanowi wyodrębniony organizacyjnie zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych). Wyodrębnienie to przejawia się w przyporządkowaniu do Oddziału zespołu elementów (składników majątkowych) niezbędnych do prowadzenia działalności. Na nabywcę zostaną przeniesione wszystkie zobowiązania wcześniej przypisane zorganizowanej części przedsiębiorstwa tj. Oddziałowi w Y.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

    Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

    Pojęcie transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów" w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

    Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

    Ww. przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT natomiast stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest także wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

    Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

    Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalne zdolności (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ i art. 55² ustawy kodeks cywilny. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

    Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

    1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
    2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
    3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
    4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

    Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

    Mając na uwadze powyższe, w ocenie tut. organu, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

    Zgodnie z opisem sprawy zamiarem Wnioskodawcy jest zbycie jednego z trzech oddziałów firmy, tj. jednego biura rachunkowego. W skład zbywanego Oddziału wchodzi cały majątek ruchomy i nieruchomy, wszelkie prawa wynikające z zawartych umów i kontraktów oraz zespół pracowników. Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym podkreślił, że Oddział będący przedmiotem zapytania jest samodzielny pod względem organizacyjnym i finansowym a z wypracowanych przez ten Oddział przychodów realizowane są wszelkie płatności dotyczące Oddziału.

    Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy czy Oddział firmy mający być przedmiotem zbycia można zakwalifikować do zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz czy ta transakcja ta będzie wyłączona spod opodatkowania podatkiem VAT.

    Odnosząc wyżej przedstawiony opis sprawy do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż wydzieloną przez Wnioskodawcę część firmy realizującą określone zadania gospodarcze będzie można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż będzie odznaczała się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

    Reasumując stwierdzić należy, że zbycie Oddziału firmy (biura rachunkowego) spełniającego wymogi zorganizowanej części przedsiębiorstwa określone w art. 2 pkt 27 e ustawy nie będzie podlegało pod regulację ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z postanowieniem art. 6 ust. 1 ustawy, zatem nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach