Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku... - Interpretacja - ITPP2/443-841a/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2012, sygn. ITPP2/443-841a/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku od towarów i usług, stanowiącego koszt poniesienia faktycznych wydatków przedstawiony do rozliczenia, jako koszt kwalifikowany do refundacji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na konserwacji południowej elewacji kościoła jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na konserwacji południowej elewacji kościoła.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ korzysta ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Złożyła wnioski o dofinansowanie projektów do konkursu, w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi" objętego PROW na lata 2007 - 2013 na konserwację południowej elewacji kościoła.

Parafia uzyskała dofinansowanie projektu. W ramach projektu sfinansowane zostaną prace konserwatorskie i renowacyjne. Po realizacji przedsięwzięcia sporządzony zostanie wniosek o płatność do Urzędu Marszałkowskiego, celem uzyskania refundacji wszystkich poniesionych kosztów, zgodnie z założonym harmonogramem wydatków i prac we wniosku aplikacyjnym. Wykonawca za wykonane i świadczone usługi wystawi Parafii faktury VAT. Płatności realizowane będą ze środków własnych. Koszty poniesione w ramach realizacji projektu zostaną opłacone wraz z kwotami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej istnieje możliwość odzyskania w całości lub w części podatku od towarów i usług, stanowiącego koszt poniesienia faktycznych wydatków przedstawiony do rozliczenia, jako koszt kwalifikowany do refundacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu realizacji projektu nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z realizowaniem projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług, zatem nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług z faktur wystawianych przez wykonawców i sprzedawców towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Parafia, która nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, zamierza realizować projekt polegający na konserwacji południowej elewacji kościoła. Po zakończeniu realizacji projektu Parafia nie zamierza wykonywać czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Parafii nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, bowiem zakupy na potrzeby remontu kościoła nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie informuje się, że kwestię możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu polegającego na konserwacji wschodniej elewacji kościoła rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-841b/12/AJ.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 970 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy