Odzyskanie podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP2/443-1010/12/AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2012, sygn. ITPP2/443-1010/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest beneficjentem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 dla zadania. Projekt realizowany w ramach osi priorytetowej 6 Środowisko Przyrodnicze. W ramach programu zrealizowane zostały dwa zadania:

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków oraz odcinkami sieci wodociągowej dla miejscowości S. i K., budowa placu do składowania osadu ściekowego, rozbudowa stacji odwadniania oraz remont budynku socjalnego na terenie oczyszczalni ścieków w miejscowości P.
  2. Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i przepompowniami ścieków oraz odcinkami sieci wodociągowej dla miejscowości P. i K.

Gmina jest inwestorem dla zadania, które zostało zrealizowane w ramach zadań własnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczyła podatek naliczony, gdyż czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami, a wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zwolnione są od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług). Korzystanie z wybudowanej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zostanie powierzone w bezpłatne użytkowanie przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Przedsiębiorstwo to będzie świadczyć usługi w zakresie doprowadzania wody i odprowadzania ścieków. Usługi świadczone dla mieszkańców obciążane będą na podstawie uchwalanej corocznie uchwałą Rady Gminy ceny za doprowadzenie 1m3 wody oraz ceny za odprowadzenie 1m3 ścieków. Gmina nie posiada własnej jednostki organizacyjnej ani zakładu budżetowego spełniającego wymogi do świadczenia przedmiotowych usług, a zatem nie będzie operatorem wybudowanej infrastruktury i nie będzie pobierać opłat od jej użytkowników.

Środki, które są przeznaczone na realizację projektu, nie są środkami, o których mowa w rozdziale 8 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując ww. projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, jako podmiot prawa publicznego nie może odzyskać podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując przedmiotowy projekt w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, na podstawie przepisów krajowego prawa podatkowego, zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym może uznać koszt poniesionego podatku od towarów i usług jako koszt kwalifikowany tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z wniosku - dokonane zakupy nie miały i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki uzyskane na dofinansowanie projektu nie stanowią środków, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 886 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy