Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.623.2025.2.MAP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2025 r.(wpływ 16 sierpnia 2025 r.).  Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

3 czerwca 2024 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest specjalistyczna praktyka lekarska. Działalności prowadzona jest pod numerem NIP …, pod firmą: „…”. Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym. Na 2024 r. wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych. Od 1 stycznia 2025 r., składając odpowiednie oświadczenie do właściwego Urzędu Skarbowego, z dochowaniem terminu dla zmiany formy opodatkowania – Wnioskodawczyni opodatkowuje swoje przychody z działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. podatkiem regulowanym przez ustawę z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują/nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy. Przychód nie przekroczył/nie przekroczy w roku poprzedzającym rok podatkowy 2025 limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni realizuje działalność w ramach jednego PKD 86.22.Z - „Praktyka Lekarska Specjalistyczna”, pod symbolem PKWiU: 86.22.1 - „Usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej”. Zamierza również w kolejnych latach korzystać z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku regulowanego przez ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2024 r. od początku działalności realizowała swoje usługi na rzecz dwóch podmiotów medycznych: A oraz B . W 2024 r. przed rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni była zatrudniona na umowę o pracę na Oddziale Gastroenterologii w C na stanowisku: starszy asystent. Umowa trwała od 13 kwietnia 2018 r. do 30 września 2024 r.

Do obowiązków Wnioskodawczyni w ramach stosunku pracy należały następujące czynności:

  • diagnozowanie i leczenie pacjentów,
  • udzielanie wyczerpujących informacji o stanie zdrowia pacjentowi oraz osobie przez niego wskazanej,
  • dbałość o pacjentów w czasie ich pobytu w Oddziale zgodnie z Kartą Praw Pacjenta oraz Regulaminem Oddziału,
  • prawidłowa gospodarka lekami,
  • dbałość o powierzony sprzęt medyczny,
  • staranne prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • terminowe opracowywanie historii choroby pacjenta wypisanego z Oddziału,
  • udzielanie konsultacji w SOR oraz we wszystkich oddziałach Szpitala,
  • współpraca ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Szpitala,
  • nadzór nad pracą i doszkalanie młodszych asystentów, lekarzy stażystów oraz średniego i niższego personelu Oddziału,
  • pełnienie dyżurów oraz nadzór nad pracą kadry pielęgniarskiej oraz personelu pomocniczego w czasie pełnienia dyżurów,
  • uczestnictwo w procesie adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych lekarzy,
  • znajomość i przestrzeganie aktualnie obowiązujących w Szpitalu uregulowań w ramach Systemu Zarządzania Jakością,
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonych wchodzących w zakres uprawnień zawodowych zgodnie z przepisami o zawodzie lekarza.

1 czerwca 2025 r. Wnioskodawczyni zawarła z C (działającym aktualnie pod nazwą: D), umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie Gastroenterologii, w ….... Obok zmiany charakteru podlegania służbowego z podlegania kierownikowi i ordynatorowi oddziału, na podleganie bezpośrednie dyrekcji szpitala, zmienił się zakres obowiązków.

Względem obowiązków realizowanych w ramach stosunku pracy, umowa kontraktowa nie obejmuje następujących czynności:

  • udzielanie konsultacji w SOR oraz we wszystkich oddziałach Szpitala,
  • współpraca ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Szpitala,
  • nadzór nad pracą i doszkalanie młodszych asystentów, lekarzy stażystów oraz średniego i niższego personelu Oddziału,
  • nadzór nad pracą kadry pielęgniarskiej oraz personelu pomocniczego w czasie pełnienia dyżurów,
  • uczestnictwo w procesie adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych lekarzy.

Umowa kontraktowa (umowa o świadczenie usług w ramach jednoosobowej działalności) obejmuje, a nie obejmowała w ramach stosunku pracy następujących czynności:

  • specjalistyczne świadczenia zdrowotne w zakresie wykonywania konsultacji medycznych związanych z kwalifikacją do zabiegów endoskopowych w pracowni endoskopii szpitala,
  • realizacja specjalistycznych zabiegów endoskopowych w pracowni endoskopowej, (gastroskopia, kolonoskopia, usuwanie polipów, zakładanie gastrostomii odżywczych, tamowanie krwawień,
  • prowadzenie programów lekowych.

Podsumowując praca w ramach kontraktu - umowy cywilnoprawnej zawartej w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - specjalistycznej praktyki lekarskiej, obejmuje pracę w części na oddziale, na którym realizowano stosunek pracy - ale w zawężonym zakresie obowiązków i jednocześnie pracę w odrębnej komórce - Centralnej Pracowni Endoskopowej. Obok pracy dla Szpitala, Wnioskodawczyni w dalszym ciągu realizuje umowę w ramach świadczeń ambulatoryjnych dla B,

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała, że obowiązki w ramach umowy kontraktowej różnią się o tych realizowanych w ramach stosunku pracy. W ramach etatu obowiązki realizowała w ramach jednej komórki - Oddział Gastroenterologii. W ramach kontraktu realizuje zadania w dwóch komórkach: Oddziale Gastroenterologii i Pracowni Endoskopowej. Umowa w zakresie stawek godzinowych w ramach kontraktu jest zróżnicowana dla każdej z komórek.

Pytanie

Czy przychód z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej może być opodatkowany w 2025 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej może być opodatkowany w 2025 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała, że w Jej ocenie różnice pomiędzy zakresem obowiązków realizowanych w ramach pracy na etacie oraz różnice w zakresie odpowiedzialności przed szpitalem i pacjentem (pełna odpowiedzialność zawodowa na kontrakcie, a nie ograniczona, jak ma to miejsce w przypadku etatu), pozwalają Jej na rozliczanie przychodów z indywidualnej działalności gospodarczej ryczałtem w 2025 r.

Tum samym, wyłączenie z art. 8 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowymi od niektórych czynności przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie ma zastosowania przypadku Wnioskodawczyni.

Stanowisko w podobnych przypadkach zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

  • 0112-KDIL2-2.4011.115.2024.1.MW,
  • 0115-KDIT3.4011.405.2023.2.JS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,  z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. 

We wniosku wskazała Pani, że 3 czerwca 2024 r. rozpoczęła prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest specjalistyczna praktyka lekarska. Na 2024 r. wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych. Od 1 stycznia 2025 r., składając odpowiednie oświadczenie do właściwego Urzędu Skarbowego, z dochowaniem terminu dla zmiany formy opodatkowania - opodatkowuje swoje przychody z działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują/nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy. Przychód nie przekroczył/nie przekroczy w roku poprzedzającym rok podatkowy 2025 limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2024 r. od początku działalności realizowała Pani swoje usługi na rzecz dwóch podmiotów medycznych: A oraz B . W 2024 r. przed rozpoczęciem działalności gospodarczej była zatrudniona na umowę o pracę na Oddziale Gastroenterologii w C na stanowisku: starszy asystent. Umowa trwała od 13 kwietnia 2018 r. do 30 września 2024 r. 1 czerwca 2025 r. zawarła Pani z C (działającym aktualnie pod nazwą: D), umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie Gastroenterologii, w … ..... Obok zmiany charakteru podlegania służbowego z podlegania kierownikowi i ordynatorowi oddziału, na podleganie bezpośrednie dyrekcji szpitala, zmienił się zakres obowiązków.

Względem obowiązków realizowanych w ramach stosunku pracy, umowa kontraktowa nie obejmuje następujących czynności:

  • udzielania konsultacji w SOR oraz we wszystkich oddziałach Szpitala,
  • współpracy ze wszystkimi komórkami organizacyjnymi Szpitala,
  • nadzoru nad pracą i doszkalania młodszych asystentów, lekarzy stażystów oraz średniego i niższego personelu Oddziału,
  • nadzoru nad pracą kadry pielęgniarskiej oraz personelu pomocniczego w czasie pełnienia dyżurów,
  • uczestnictwa w procesie adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych lekarzy.

Umowa kontraktowa (umowa o świadczenie usług w ramach jednoosobowej działalności) obejmuje, a nie obejmowała w ramach stosunku pracy następujących czynności:

  • specjalistyczne świadczenia zdrowotne w zakresie wykonywania konsultacji medycznych związanych z kwalifikacją do zabiegów endoskopowych w pracowni endoskopii szpitala,
  • realizację specjalistycznych zabiegów endoskopowych w pracowni endoskopowej, (gastroskopia, kolonoskopia, usuwanie polipów, zakładanie gastrostomii odżywczych, tamowanie krwawień,
  • prowadzenie programów lekowych.

Obowiązki w ramach umowy kontraktowej różnią się o tych realizowanych w ramach stosunku pracy. W ramach etatu obowiązki realizowała Pani w ramach jednej komórki - Oddział Gastroenterologii. W ramach kontraktu realizuje Pani zadania w dwóch komórkach: Oddziale Gastroenterologii i Pracowni Endoskopowej. Praca w ramach kontraktu obejmuje pracę w części na oddziale, na którym realizowano stosunek pracy - ale w zawężonym zakresie obowiązków i jednocześnie pracę w odrębnej komórce - Centralnej Pracowni Endoskopowej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala różnią się od wykonywanych przez Panią jako starszy asystent w ramach umowy o pracę zawartej ze Szpitalem, to przychody uzyskiwane przez Panią w 2025 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych na rzecz byłego pracodawcy mogą zostać opodatkowane w formie ryczałtu zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie wskazać należy, że ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę, są lub będą tożsame z czynnościami, które wykonuje Pani ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.