Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla czynności udzielania pożyczek. - Interpretacja - ILPP1/443-26/11-5/BD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.04.2011, sygn. ILPP1/443-26/11-5/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla czynności udzielania pożyczek.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko () z o.o. Spółka Komandytowo akcyjna, przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu: 5 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 18 lutego 2011 r. (data wpływu: 23 lutego 2011 r.) oraz 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności udzielania pożyczek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności udzielania pożyczek. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 18 lutego 2011 r. oraz 4 kwietnia 2011 r. o odpis KRS, dodatkowe informacje oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W zakresie tej działalności mieści się w szczególności:

  • działalność holdingów finansowych (PKD 64.20.Z),
  • działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych (PKD 64.30.Z),
  • pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64.92.Z),
  • pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z),
  • pozostałe pośrednictwo pieniężne (PKD 64.19.Z).

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółka otrzymała od podmiotu będącego nierezydentem pożyczkę, której kwota będzie przeznaczona na udzielanie przez Wnioskodawcę pożyczek (dalej jako: Pożyczki) innym spółkom rezydentom, zarejestrowanym w rejestrze przedsiębiorców KRS (dalej jako Pożyczkobiorcy) na rozwój prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

w zakresie podatku od towarów i usług.

Czy udzielanie przez Spółkę Pożyczek na rzecz Pożyczkobiorców na cele związane z rozwojem prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, stanowi korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT usługę pośrednictwa finansowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielanie przez Spółkę Pożyczek Pożyczkobiorcom na rozwój prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, będzie stanowić usługę pośrednictwa finansowego korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Katalog czynności korzystających ze zwolnienia od podatku VAT przewiduje art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie z pozycją nr 3 ww. załącznika, zwolnione są od podatku VAT usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane w sekcji J ex (65 67), z wyłączeniem określonych w tej pozycji usług. W świetle powyższego należy uznać, że usługa polegająca na udzieleniu pożyczki co do zasady korzysta ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

Biorąc pod uwagę prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą, w szczególności zaś to, że w jej zakresie mieści się działalność holdingów finansowych (KD 64.20.Z.), działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych (PKD 64.30.Z.), pozostałe formy udzielania kredytów (KD 64.92.Z.), pozostała finansowa działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z) oraz pozostałe pośrednictwo pieniężne (KD 64.19.Z.), należy uznać, że udzielanie przez Wnioskodawcę Pożyczek na cele związane z prowadzoną przez Pożyczkobiorców działalnością gospodarczą, stanowi usługę pośrednictwa finansowego, korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie zaznacza się, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy wprowadzonego art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578 ze zm.) oraz zmienionego art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwolnione od podatku były usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, jednakże przepis ten został uchylony. W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, wprowadzonym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Co istotne, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 135 ust. 1 lit. b) Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę.

Nadto, nadmienia się, iż rezydentami w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178 ze zm.) są:

  1. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne mające siedzibę w kraju, a także inne podmioty mające siedzibę w kraju, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu; rezydentami są również znajdujące się w kraju oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów,
  2. polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka otrzymała od podmiotu będącego nierezydentem pożyczkę, której kwota będzie przeznaczona na udzielanie przez Wnioskodawcę pożyczek innym spółkom rezydentom, zarejestrowanym w rejestrze przedsiębiorców KRS na rozwój prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że udzielanie przez Spółkę Pożyczek na rzecz Pożyczkobiorców na cele związane z rozwojem prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, stanowi korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT usługę pośrednictwa finansowego.

Stanowisko Wnioskodawcy tut. Organ uznał za prawidłowe, jednakże na podstawie innej podstawy prawnej.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności udzielania pożyczek. Rozstrzygnięcie dotyczące zdarzenia przyszłego w tej samej kwestii zostało załatwione interpretacją z dnia 11 kwietnia 2011 r. nr ILPP1/443-26/11-6/BD.

Ponadto, wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania udzielanych pożyczek oraz możliwości ubiegania się o zwrot zapłaconej kwoty podatku PCC, a także w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot zapłaconej kwoty podatku PCC, zostanie załatwiony odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB2/436-5/11-5/WS, interpretacja indywidualna
ILPB2/436-5/11-6/WS, interpretacja indywidualna
ILPB2/436-5/11-7/WS, interpretacja indywidualna
ILPB2/436-5/11-8/WS, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-26/11-6/BD, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu