Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Starostwa Powiatowego. - Interpretacja - ITPP1/443-1093/10/TS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2011, sygn. ITPP1/443-1093/10/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Starostwa Powiatowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, samorządowy zakład budżetowy, świadczy usługi na rzecz Starostwa Powiatowego, polegające na bieżącym utrzymaniu dróg powiatowych. Zarządcą dróg jest Starostwo. Wynika to z faktu, że Rada Powiatu utworzyła z dniem 1 lipca 2010 r. jednostkę organizacyjną samorządowy zakład budżetowy i ustaliła zakres jego zadań, do którego należy w szczególności:

  1. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej;
  2. opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu dróg;
  3. utrzymywanie nawierzchni dróg, chodników i urządzeń związanych z drogami;
  4. realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
  5. przygotowanie infrastruktury drogowej;
  6. koordynacja robót w pasie drogowym;
  7. wydawanie zezwoleń za zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg;
  8. prowadzenie ewidencji dróg;
  9. prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg;
  10. wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
  11. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
  12. przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska;
  13. wprowadzenie ograniczeń lub zamykanie dróg, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie;
  14. dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
  15. utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;
  16. sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródłem finansowania działalności Wnioskodawcy są dochody własne, w szczególności wpływy z gospodarowania składnikami majątkowymi, przekazanymi przez Starostwo, a także dochody uzyskiwane z tytułu odpłatnego wykonywania usług, odpowiadających profilowi działalności. Zakład może otrzymywać z budżetu Powiatu dotacje przedmiotowe i celowe.

Z dniem utworzenia Zakładu, Starostwo przekazało dotacje na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe oraz składniki majątku, służące realizacji zadań. Zakład nie dokonuje wpłat nadwyżki środków obrotowych ustalonych na koniec okresu sprawozdawczego do budżetu Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę (samorządowy zakład budżetowy) na rzecz Starostwa Powiatowego, polegające na bieżącym utrzymaniu dróg powiatowych, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799) są zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone na rzecz Starostwa Powiatowego, polegające na bieżącym utrzymaniu dróg powiatowych, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W art. 8 ust. 3 ustawy przepisie obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wskazano, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści samej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwolnieniu od podatku w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 podlegały usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Należy wskazać, iż z uwagi na wynikające z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, ze zm.) zakończenie likwidacji gospodarstw pomocniczych i niektórych zakładów budżetowych, zmianie uległ cytowany przepis dotyczący zwolnienia dla usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi. Od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione w tym zakresie, zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), są usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,

  • z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, iż zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również wskazane przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: jednostka budżetowa czy samorządowy zakład budżetowy. W związku z tym należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

I tak w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie natomiast do art. 14 pkt 2 ww. ustawy zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. Samorządowy zakład budżetowy, zgodnie z art. 15 ust. 1, odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zgodnie z art. 4 ustawy o finansach publicznych, przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż ze zwolnienia określonego w obowiązującym do dnia i po dniu 31 grudnia 2010 r. rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, korzystają tylko usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi w przepisach o finansach publicznych grupami podmiotów.

Powiat, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przepis art. 4 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (). Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu.

W tym miejscu należy wskazać, iż starostwo powiatowe, wchodzące w skład powiatowej administracji zespolonej, jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących organowi administracyjnemu. Starostwo jako jednostka pomocnicza służy do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Starostwo powiatowe działające w imieniu powiatu, realizuje tym samym zadania własne powiatu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, utworzonym na mocy uchwały Rady Powiatu z dnia 1 lipca 2010 r. Wnioskodawca świadczy na rzecz Starostwa Powiatowego (tj. zarządcy dróg) usługi w zakresie bieżącego utrzymywania dróg powiatowych. Wnioskodawca wyraził stanowisko, zgodnie z którym wobec przedmiotowych usług, na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zastosowanie ma zwolnienie od podatku VAT.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż zwolnienie od podatku określone w przepisach § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. stosuje się wyłącznie do usług świadczonych pomiędzy podmiotami zdefiniowanymi w przepisach o finansach publicznych.

Powiat nie jest podmiotem, o którym mowa we wskazanych przepisach, zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (samorządowym zakładem budżetowym) a Powiatem (Starostwem powiatowym) nie może mieć zastosowanie przedmiotowe zwolnienie.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych w tym zakresie na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy