
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 2 (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004 roku) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) - po zweryfikowaniu informacji Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie zawartej w piśmie Nr P-2-443/67/67/04 z dnia 26 sierpnia 2004 roku na złożone zapytanie wyjaśniam co następuje. W myśl postanowień art. 88 ust.1 pkt3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust.3 i 5 ustawy. Pojazdami do których stosuje się powyższe przepisy są zgodnie ze wspomnianym artykułem samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wskazanego w tym przepisie wzoru. Parametry podane we wzorze (tj. dopuszczalną ładowność oraz ilość siedzeń) określa się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.Ograniczeń, o których mowa wyżej nie stosuje się jednak do odliczenia kwot podatku zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu samochodów będących bezsprzecznie samochodami specjalistycznymi, ciężarowymi, autobusami, pojazdami co do których nie ma wątpliwości , że są pojazdami ciężarowymi tj. jeżeli z konstrukcji tych pojazdów wynika, że są one przeznaczone do przewozu towarów lub konstrukcyjnie będących pojazdami, o których mowa w art. 86 ust.4 pkt2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.Należy ponadto stwierdzić, że z powołanych przepisów nie wynika aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji skutkował uznaniem pojazdu za samochód osobowy.
