W związku z art. 20 ust. 5 i 6, art. 31 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) p... - Interpretacja - DPP-005-12/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.04.2005, sygn. DPP-005-12/05, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z art. 20 ust. 5 i 6, art. 31 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, złożonego w dniu 03 lutego 2005 roku, w sprawie obowiązku skorygowania deklaracji VAT-7 z tytułu skorzystania przez nabywcę ze skonta, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez podatnika we wniosku jest nieprawidłowe .

Z przedstawionego wniosku wynika, że spółka otrzymuje faktury od kontrahentów zagranicznych z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które upoważniają do skorzystania przez nabywcę ze skonta udzielonego w zamian za dokonanie zapłaty wynagrodzenia we wskazanym terminie. W związku z powyższym powstaje pytanie: czy potrącone skonto wywołuje obowiązek skorygowania deklaracji VAT-7 w której spółka wykazała wartość bez uwzględnienia wartości skonta.Zdaniem podatnika w tym przypadku nie ma obowiązku korekty deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Ust. 2 w/w artykułu wskazuje, że podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów

2)wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Natomiast zgodnie z ust. 3 tego art. podstawa opodatkowania nie obejmuje:

1)rabatów za zapłatę z góry

2)opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia udzielonych podmiotowi dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Analizując przesłane zapytanie należy odnieść się do momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu powstaje, (art. 20 ust. 5), 15 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia a w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa wyżej podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (ust. 6).

Jeżeli zatem w momencie ewidencjonowania faktur nie wiadomo czy warunki do otrzymania skonta zostaną dotrzymane, podstawę opodatkowania będzie stanowić zgodnie z art. 31 ust. 1 kwota, którą nabywający jest zobowiązany zapłacić czyli 100% wartości faktury. Następnie, po spełnieniu warunków otrzymania skonta, należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą. Jeżeli termin spełnienia tych warunków będzie odpowiadał obowiązkowi podatkowemu, to rozliczenie będzie przeprowadzone w tym samym miesiącu. W przeciwnym przypadku należy wystawić fakturę wewnętrzną korygującą, ale do miesiąca pierwotnego rozliczenia faktury z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Takie postępowanie powoduje konieczność korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy i ewentualnie informacji podsumowującej VAT-UE.

Obowiązkiem podatnika jest między innymi prawidłowe określenie podstawy opodatkowania oraz rozliczenie podatku należnego z tytułu wykonywanych czynności. W przypadku, gdy podatnik dokona rozliczenia, a następnie wystąpią okoliczności powodujące np. zmianę danych liczbowych, skutkujących lub nie, zmianą wykazanego wcześniej zobowiązania podatkowego lub zwrotu podatku, podatnikowi przysługuje prawo korekty deklaracji na podstawie art. 81, art. 81a i art. 81c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku, Dz. U. Nr 8, poz.60).

Powołane wyżej przepisy dają podatnikowi prawo dokonania korekty deklaracji, a nie wprowadzają obowiązku ich korekty. Podatnik musi mieć jednak na uwadze ewentualne konsekwencje zaniechania korekty deklaracji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu