
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 maja 2025 r. (wpływ 6 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)
1.1 Uwagi ogólne
A – Miasto (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A jest gminną jednostką samorządową, utworzoną na podstawie Uchwały Nr (…) Rady Miejskiej w A dnia (…) 1990 roku w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A działa na podstawie statutu nadanego Uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2021 r. w sprawie nadania statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w A.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A (dalej także jako: „Ośrodek” lub „MOPS”) jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta, a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki. Celem działania Ośrodka jest (…).
Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A jest realizatorem projektu pn. „…”, na dofinansowanie którego złożono wniosek do Wojewódzkiego Urzędu Pracy (nabór Nr …) w ramach programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027. Otrzymane dofinansowanie będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Miasto – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A zobowiązane jest do wniesienia wkładu własnego obejmującego odpłatność uczestników projektu za: (…).
Celem Projektu pn. „…” (dalej: Projekt) jest (…).
Rekrutacja do Projektu będzie prowadzona (…).
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony zdrowia czy pomocy społecznej.
W imieniu Miasta realizatorem Projektu będzie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A mieszczący się przy ul. (…) (jednostka organizacyjna Miasta A). Na podstawie zawartej umowy Wojewódzki Urząd Pracy w A przekaże finansowanie Miastu - Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w A na realizację zadań wskazanych w Projekcie. Otrzymane dofinansowanie będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Miasto wniesie wkład własny w postaci sfinansowania części kosztów pośrednich, Projekt będzie finansowany również z częściowej odpłatności uczestników Projektu, która stanowić będzie także wkład własny Miasta. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
W ramach Projektu Miasto - Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A będzie realizował następujące działania:
Zadanie nr 1 - Usługi (…) Uczestnicy będą wnosić częściową odpłatność za usługi, która będzie stanowiła wkład własny do Projektu. Odpłatność będzie ustalana w oparciu o Uchwałę nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2025 r. (…). Ponadto, (…), odpłatność nie może być wyższa niż 10% kosztów świadczenia usług (…).
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne
Zadanie nr 2 - Usługi (…) Uczestnicy będą wnosić częściową odpłatność za usługi, która będzie stanowiła wkład własny do Projektu. Odpłatność będzie ustalana w oparciu o Uchwałę nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2025 r. (…). Ponadto, (…), odpłatność nie może być wyższa niż 10% kosztów świadczenia usług (…).
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne; personel projektu; środki trwałe/dostawy
Zadanie nr 3 - Usługi (…). Za usługi (…) uczestnicy Projektu nie będą ponosić opłat.
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne; personel projektu; dostawy (inne niż środki trwałe)
Zadanie nr 4 - (…). Uczestnicy będą wnosić częściową odpłatność jedynie za zapewnione posiłki, która będzie stanowiła wkład własny do Projektu. (…). Odpłatność będzie ustalana w oparciu o Uchwałę nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2023 r. (…). Ponadto, (…), odpłatność nie może być wyższa niż 10% kosztów świadczenia usług (…).
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne; personel projektu; środki trwałe/dostawy; dostawy (inne niż środki trwałe); koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem
Zadanie nr 5 - Usługi (…) Uczestnicy będą wnosić do MOPS częściową odpłatność za (…), która będzie stanowiła wkład własny do Projektu. Odpłatność będzie ustalana w oparciu o Uchwałę nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2023 r. (…). Ponadto, (…), odpłatność nie może być wyższa niż 10% kosztów świadczenia usług (…).
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne
Zadanie nr 6 – (…). (…) uczestnicy Projektu nie będą ponosić opłat.
Kategoria kosztu: Personel projektu
Zadanie nr 7 – (…). (…) uczestnicy Projektu nie będą ponosić opłat.
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne
Zadanie nr 8 – (…). Uczestnicy Projektu będą wnosić częściową odpłatność (…), która będzie stanowiła wkład własny do Projektu. Odpłatność będzie ustalana w oparciu o Uchwałę nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2023 r. (…). Ponadto, (…), odpłatność nie może być wyższa niż 10% kosztów świadczenia usług (…).
Kategoria kosztu: Usługi zewnętrzne; personel projektu; dostawy (inne niż środki trwałe); koszty wsparcia uczestników projektu oraz podmiotów objętych wsparciem
Zadanie nr 9 - Koszty pośrednie – (…). Część poniesionych kosztów pośrednich zostanie sfinansowana ze środków Miasta i będzie stanowiła wkład własny do Projektu.
Usługi i towary zakupione przez Miasto w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę realizującą Projekt (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A) działalności w zakresie realizacji Projektu i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej oraz w celu osiągnięcia zysku.
W piśmie z 6 maja 2025 r. w odpowiedzi na pytania Organu Gmina wskazała:
Pytanie nr 1:
Do wykonywania jakich czynności będą służyć Państwu towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu pn. „…”, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Towary i usługi nabywane w celu realizacji zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu pn. „…” będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupione usługi i towary będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę realizującą Projekt (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A) działalności w zakresie realizacji Projektu i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej oraz w celu osiągnięcia zysku.
Pytanie nr 2:
Czy wykonywane przez MOPS czynności, o których mowa w opisie sprawy, będą podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu? Jeśli tak, należy dokładnie opisać.
Odpowiedź:
Czynności wykonywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu pn. „…” będą podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, gdyż stanowią zadania publiczne, finansowane z środków UE:
Zadanie nr 1 - Usługi (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) - (…).
Zadanie nr 2 - Usługi (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) – (…).
Zadanie nr 3 - Usługi (…) (zadanie publiczne z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych) – (…).
Zadanie nr 4 – (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) – (…).
Zadanie nr 5 - Usługi (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) – (…).
Zadanie nr 6 – (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) – (…).
Zadanie nr 7 – (…) - usługi (…) (zadanie publiczne z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych) – (…).
Zadanie nr 8 – (…) - usługa (…) (zadanie publiczne z zakresu pomocy społecznej) (…).
Zadanie nr 9 - Koszty pośrednie – (…).
Wszystkie czynności podejmowane będą w związku z realizacją zadań publicznych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa publicznego. Gospodarowanie środkami finansowymi będzie odbywało się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 poz. 1530). Środki otrzymane na realizację Projektu zostaną ujęte w budżecie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A i będą wykazane w sprawozdawczości budżetowej w odpowiednich podziałkach klasyfikacji budżetowej. Realizacja zadań przewidzianych w Projekcie będzie również zgodna z procedurami określonymi w umowie zawartej z Instytucją Pośredniczącą, tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy. Podczas realizacji Projektu Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A zobowiązany będzie do przekazywania do Instytucji Pośredniczącej częściowych wniosków o płatność. Wnioski te będą podlegały szczegółowemu sprawdzeniu pod względem merytorycznym jak i finansowym, a następnie zatwierdzeniu przez Wojewódzki Urząd Pracy. Czynności sprawdzające zostaną również podjęte po zakończeniu Projektu. Odpłatność uczestników Projektu za: (…) będzie podlegała ujęciu w ewidencji księgowej. W przypadku braku wpłat odpłatności przez uczestników Projektu będą podejmowane czynności windykacyjne w szczególności na podstawie:
-ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2025 r. poz. 132) i przepisów wykonawczych;
-ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1568 i 1841);
-ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572);
-ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 i 1572).
Pytanie nr 3:
Czy wszystkie czynności wymienione w opisie sprawy wykonywane w ramach ww. Projektu objętego zakresem postawionego we wniosku pytania będą usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 ze zm.)?
·Jeśli tak, to należy dokładnie podać, z jakich konkretnie przepisów (artykuł, ustęp, paragraf) wynikają te formy i zasady?
·Jeśli nie, to należy szczegółowo opisać na podstawie jakich przepisów MOPS będzie wykonywać te świadczenia?
Odpowiedź:
Usługami z zakresu pomocy społecznej są usługi (…) (Zadanie nr 1), usługi (…) (Zadanie nr 2), (…) (Zadanie nr 4), (…) (Zadanie nr 5), (…) (Zadanie nr 6) oraz (…) (Zadanie nr 8).
Zadanie nr 3 i Zadanie nr 7 stanowią zaś zadania publiczne z zakresu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych. W Regulaminie naboru są one określane jako usługi społeczne.
Podstawa prawna działań:
Zadanie nr 1 - Usługi (…): (…) ustawy o pomocy społecznej, uchwała nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2025 r. (…).
Zadanie nr 2 - Usługi (…): (…) ustawy o pomocy społecznej – jest to dość nowa forma świadczenia z pomocy społecznej, które od dnia (…) 2023 r. zostało wprowadzone na mocy nowelizacji ustawy o pomocy społecznej (ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw), uchwała nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2025 r. (…).
Zadanie nr 3 - Usługi (…) – realizacja zadania zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, Regulaminem naboru nr (…) w ramach Działania (…), w szczególności Załącznikiem nr 2 – (…).
Zadanie nr 4 – (…): (…) ustawy o pomocy społecznej, uchwała nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2023 r. (…).
Zadanie nr 5 - Usługi (…): (…) ustawy o pomocy społecznej, rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia (…) 2023 r. w sprawie (…), uchwała nr (…) Rady Miejskiej w A z dnia (…) 2023 r. (…).
Zadanie nr 6 – (…): (…) ustawy o pomocy społecznej, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, Regulaminem naboru nr (…) w ramach Działania (…), w szczególności Załącznikiem nr 2 – (…).
Zadanie nr 7 – (…) - usługi informacyjne i doradcze zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, Regulaminem naboru nr (…) w ramach Działania (…), w szczególności Załącznikiem nr 2 – (…).
Zadanie nr 8 – (…) - usługi (…): (…) ustawy o pomocy społecznej;
Zadanie nr 9 – (…) – nie dotyczy.
Pytanie nr 4:
Czy będą zawierane z uczestnikami Projektu umowy na wykonywanie czynności wymienionych w opisie sprawy? Jeżeli tak, to:
a)Czy umowy te będą zawierać Państwo (tj. Miasto) czy MOPS w A?
b)Czy w umowach będzie zawarta informacja o wysokości opłaty za świadczenie poszczególnych czynności?
Proszę dokładnie opisać warunki takiej umowy (tj. prawa i obowiązki wynikające dla każdej strony umowy).
Odpowiedź:
Usługi (…) (Zadanie nr 1) i usługi (…) (Zadanie nr 8), usługi (…) (Zadanie nr 2), (…) (Zadanie nr 4) i (…) (Zadanie nr 5) będą przyznawane w formie decyzji administracyjnej – co oznacza, że umowy z uczestnikami Projektu nie będą zawierane. Decyzje będą wydawane na czas określony, przez upoważnionych przez Prezydenta Miasta A pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A, uwzględniając zakres świadczonego wsparcia oraz informację o odpłatności osoby korzystającej z usług. W przypadku zadań zlecanych organizacjom pozarządowym w umowach o realizację zadania publicznego jest standardowo zawierana regulacja następującej treści: „….” (…).
Pozostałe usługi ((…) – Zadnie nr 3, (…) – Zadanie nr 6, usługi (…) – Zadanie nr 7) są bezpłatne. Usługi określone w Zadaniu 3 będą (…).
Zadanie 7 – (…), przyznawane dodatkowo (nieodpłatnie) uczestnikom projektu, (…).
Podsumowując powyższe, Wnioskodawca niniejszym wyjaśnia, że nie będą podpisywane umowy z uczestnikami Projektu ze wskazaniem wysokości opłaty za świadczenie poszczególnych czynności.
Pytanie nr 5:
W przypadku, gdy w umowie nie będzie zawarta informacja o wysokości opłaty za ww. czynności, proszę wyjaśnić w jaki sposób wykonywane przez MOPS świadczenie będzie rozliczane z poszczególnymi uczestnikami Projektu?
Odpowiedź:
Informację zawarto w pkt. 4).
Pytanie nr 6:
Czy opłaty za czynności wykonywane przez MOPS, ponoszone przez uczestników Projektu, będą dokonywane na jednolitych warunkach i czy będą równe dla wszystkich uczestników?
Odpowiedź:
Opłaty będą naliczane zgodnie z zasadami ustawy o pomocy społecznej oraz obowiązującymi w zakresie konkretnych usług aktami prawa miejscowego, z uwzględnieniem wymagań stanowiących załącznik do Regulaminu wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027.
Jeśli chodzi o ustalanie wysokości opłat to Wnioskodawca niniejszym wyjaśnia, że:
-wysokość opłaty za daną usługę będzie ustalana na postawie realnych kosztów świadczenia usługi – tj. do 10% kosztów,
-ale każdy uczestnik, którego dochód będzie kwalifikował się do całkowitego bądź częściowego zwolnienia z opłat – będzie mógł ubiegać się o zmniejszenie opłaty lub zwolnienie całkowite z opłaty.
Może się więc okazać, że w zależności od sytuacji socjalnej uczestników Projektu za taką samą usługę uczestnicy Projektu będą ponosić opłaty w różnej wysokości lub będą zwolnieni z opłaty.
Pytanie nr 7:
Czy opłaty ponoszone przez uczestników będą zapewniały pełną ekwiwalentność i wzajemność w stosunku do świadczonych przez MOPS czynności w ramach Projektu?
Odpowiedź:
Opłaty ponoszone przez uczestników będą zapewniały ekwiwalentność i wzajemność w stosunku do świadczonych przez MOPS czynności w ramach Projektu. Uczestnicy Projektu będą ponosić tylko opisane we wniosku opłaty i nie będą zobowiązani do wykonania na rzecz Miasta/MOPS żadnych innych świadczeń (w tym pieniężnych jak i niepieniężnych).
Pytanie
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony zdrowia czy pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym).
Art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 107, dalej – ustawa o samorządzie powiatowym) stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie powiatowym.
W ocenie Miasta, w niniejszej sprawie nabyte usługi i towary nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto za pośrednictwem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w A w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, zdaniem Miasta nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności uprawniających do odliczenia, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
Powyższe podejście o braku związku z działalnością gospodarczą znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Ministra Finansów wyrażonej w interpretacji ogólnej sygnatura PT1.8101.3.2019 z dnia 10.06.2020 r. dotyczącej czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami.
We wspomnianej interpretacji ogólnej sygn. PT1.8101.3.2019 Minister Finansów wskazał m.in. „Podobnie jest w przypadku realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej, których obowiązek zapewnienia przez jednostki samorządu terytorialnego wynika z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.9 W szczególności należy wskazać na czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego (w tym czynności wykonywane przez ośrodki i zakłady opiekuńcze), takie jak np. usługi opiekuńcze dla osób samotnych wymagających pomocy innych osób, zapewnienie pobytu w domu pomocy społecznej, gdzie zwykle odpłatność za świadczenia określana jest w drodze decyzji, na podstawie przepisów określających szczegółowe warunki ich przyznawania i odpłatności za te świadczenia (przepisy te przewidują również warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat).
W zakresie tej działalności również na ogół nie dochodzi do pełnej ekwiwalentności i wzajemności świadczeń wykonywanych w ramach stosunku prawnego zawieranego w oparciu o przepisy regulujące kwestie pomocy społecznej. Także szczegółowe warunki i tryb udzielania świadczeń wynikają z przepisów prawa.10
Jak zatem wynika z powyższego, znaczna część wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego działań w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej jest realizowana na podstawie przepisów prawa, tym samym jednostki te, nie mogą działać w sposób wolnorynkowy czy konkurencyjny, jako podmiot gospodarczy. Pobierane zaś za wykonywane czynności opłaty w wielu przypadkach nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.
Podsumowując, za uzasadnione uznać należy, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są omówione wcześniej przesłanki, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia. Dotyczy to również sytuacji, gdy jednostki te współpracują w wykonywaniu tych zadań.”
Odzyskiwanie od mieszkańców kwoty stanowiącej tylko nieznaczną część kosztów świadczenia usług lub w ogóle świadczenie usług dla uczestników nieodpłatnie w przypadku programów gminnych finansowanych w znacznej części ze środków zewnętrznych (z zewnętrznych funduszy) nie stanowi także przesłanki dla uznania, że dana jednostka samorządu terytorialnego prowadzi projekt społecznie użyteczny w ramach działalności gospodarczej. Takie wnioski wynikają z interpretacji ogólnej Ministra Finansów sygnatura PT1.8101.1.2023 z dnia 02.05.2024 r. wydanej w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku z wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
W interpretacji ogólnej sygn. PT1.8101.1.2023 Minister Finansów wskazał m.in. powołując się na Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej: „Mając powyższe na względzie w obydwu przedmiotowych sprawach TSUE zauważył:
a)czynności wykonywane przez gminy ograniczają się do realizacji – w ramach określonych programów – działań, które z założenia nie mają charakteru powtarzalnego (regularnego);
b)gminy płacą faktycznemu wykonawcy określonych czynności (instalacja systemów OZE, usuwanie wyrobów i odpadów zawierających azbest) ceny rynkowe tych świadczeń, otrzymując przy tym od mieszkańców jedynie zwrot niewielkiej części kosztów albo oferując je mieszkańcom nieodpłatnie;
c)jeżeli gmina odzyskuje jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę niż za wynagrodzenie za świadczenie. Jest tak tym bardziej, gdy świadczenie wzajemne uiszczane przez usługobiorców nie istnieje[10].”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych dotyczących podobnych programów pomocowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z udziałem środków przyznawanych im przez urzędy pracy potwierdzał, że gminie realizującej projekt pomocowy z zakresu pomocy społecznej skierowany do mieszkańców nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków dokonywanych w związku z realizacją projektu pomocowego.
Tak uznał Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-1.4012.576.2024.1.MSU z dnia 10.09.2024 r. oraz w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-1.4012.512.2024.1.MGO z dnia 02.09.2024 r.
W związku z powyższym, w ocenie Miasta nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A w ramach Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
