W przedstawionym stanie faktycznym podatniczka prowadzi punkt apteczny, gdzie dokonuje sprzedaży leków, zarówno za pełną odpłatność, jak również tych ... - Interpretacja - NUS-MOP/443-16/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2005, sygn. NUS-MOP/443-16/05, Urząd Skarbowy w Kłobucku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W przedstawionym stanie faktycznym podatniczka prowadzi punkt apteczny, gdzie dokonuje sprzedaży leków, zarówno za pełną odpłatność, jak również tych refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Rozliczeń z funduszem dokonuje dwa razy w miesiącu (od 1 do 15 dnia oraz od 16 dnia do końca każdego miesiąca).

Zdaniem podatniczki podatek należny od sprzedanych leków powinien być rozliczany w dwóch częściach. Do sprzedaży odręcznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towarów, natomiast w odniesieniu do realizacji recept obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania refundacji z NFZ, tj. uznania rachunku bankowego podatnika.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Należy uznać, że dopłata do ceny leków otrzymana z Narodowego Funduszu Zdrowia - jako mająca bezpośredni związek z dostawą towarów - sprzedażą leków stanowi "dopłatę" o podobnym charakterze co dotacja bądź subwencja, polegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W przypadku sprzedaży leków obrotem podlegającym opodatkowaniu jest więc cała kwota należna otrzymana przez sprzedawcę za sprzedany lek, tj. kwota którą płaci klient w momencie zakupu, jak też kwota refundacji do sprzedaży danego leku otrzymana z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. Refundację należy uznać za dopłatę do leków dokonywaną przez NFZ. Powyższe oznacza, że obowiązek podatkowy z tytułu refundacji powstaje dopiero w momencie uznania rachunku bankowego podatnika tj. otrzymania przez niego środków finansowych z tytułu refundacji.

Zatem w opinii tut. organu podatkowego stanowisko podatnika przedstawione w zapytaniu jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Kłobucku