Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpat... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/243/05/JMJS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/243/05/JMJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) środków finansowych otrzymanych od NBP w związku z realizacją projektu "Strefa Euro", Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Podatnik zobowiązał się zrealizować projekt pt. "Strefa Euro" w zamian za dofinansowanie ze środków NBP. Projekt ma na celu poszerzenie wiedzy widzów i internautów na temat przystąpienia Polski do strefy euro oraz rozwianie mitów, stereotypów i obaw w tym temacie. W ramach projektu Podatnik ma zrealizować i wyemitować poprzez własną telewizję kablową 10 audycji telewizyjnych, w trakcie których będą sie wypowiadać niezależni eksperci, ekonomiści i przedstawiciele środowisk finansowych i bankowych.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka zadała pytanie, czy wykonanie przedmiotowego projektu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, otrzymane dofinansowanie należy traktować jako zapłatę za wykonana usługę stanowiącą czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Spółka wskazuje, iż jej stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem wyrażonym w podobnej sprawie przez Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi w pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego (znak: III-2/443-411/04/MS). Podatnik uważa, iż otrzymane dofinansowanie stanowi zapłatę za czynność opodatkowaną, jednakże ze względu na rozbieżność prasowych opinii w tym zakresie, obawia się, iż otrzymane dofinansowanie jako niezwiązane z ceną (nieskutkujące obniżeniem ceny) może być uznana za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co skutkowałoby brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dla celów projektu i koniecznością stosowania procedury odliczenia podatku naliczonego według struktury sprzedaży.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy). Natomiast stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005r., podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, trzeba stwierdzić, iż otrzymane przez Podatnika od NBP dofinansowanie stanowi obrót podlegający opodatkowaniu, gdyż otrzymana kwota dofinansowania jest ściśle związana z wykonaną przez Podatnika na rzecz NBP usługą polegającą na zrealizowaniu i wyemitowaniu cyklu 10 audycji telewizyjnych o ściśle określonej tematyce. Przedmiotowe dofinansowanie, mimo swojej nazwy, w istocie jest zapłatą za wykonaną usługę - czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy. Nie jest to dotacja (subwencja, czy inna dopłata o podobnym charakterze), o której mowa w art. 29 ust. 1 in fine ustawy o podatku od towarów i usług jako kwocie powiększającej obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży). W stanie faktycznym opisanym we wniosku otrzymane dofinansowanie jest wynagrodzeniem za wykonaną czynność - to jest kwotą należną, o której mowa w art. 29 ust. 1 zdanie drugie i zdanie trzecie ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnik jest więc obowiązany odprowadzić od otrzymanego dofinansowania podatek VAT, przy czym należy zważyć, że w opisanym przypadku kwota dofinansowania jest kwotą brutto, a więc ewentualny podatek VAT jest już zawarty w otrzymanej kwocie dofinansowania.

Na koniec należy zaznaczyć, iż to jaką stawkę podatku należy zastosować i czy przedmiotowa usługa (polegająca na wyprodukowaniu i wyemitowaniu poprzez telewizję kablową cyklu 10 programów telewizyjnych w ramach projektu "Strefa Euro") nie podlega przypadkiem zwolnieniu od podatku od towarów i usług będzie uzależnione od sposobu zaklasyfikowania wykonywanej usługi. Jak wskazano w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87), to podmiot zainteresowany powinien poprawnie zaklasyfikować wykonywane przez siebie czynności (usługi) - według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju wykonywanych czynności (usług) i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29).

Tak więc, Podatnik powinien sam (lub z pomocą opinii interpretacyjnej Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi) określić prawidłową klasyfikację wykonanej usługi i na jej podstawie powinien następnie prawidłowo określić stawkę podatku od towarów i usług. Jeśli wykonywana usługa nie zostanie wymieniona w przepisach jako zwolniona od podatku od towarów i usług lub opodatkowana stawką obniżoną - będzie ona podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Wreszcie, trzeba wspomnieć, iż ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług dla celów projektu "Strefa Euro" (zarówno w części sfinansowanej ze środków własnych Podatnika, jak i z otrzymanego od NBP dofinansowania) przysługuje Podatnikowi pod warunkiem, iż wykonywane w ramach projektu usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W przeciwnym razie, podatek związany z tym zakupami nie podlega odliczeniu. W przypadku niemożliwości wyodrębniania kwot podatku związanych jednoczenie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, w stosunku do tych kwot niewyodrębnionych odliczenie przysługuje na zasadach wskazanych w art. 90 ust. 2 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, przedstawione przez Podatnika stanowisko, należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy