Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.242.2025.2.ENB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Odpowiadając na wezwanie uzupełniła go Pani 30 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (...) 2024 r. jest Pani opiekunem prawnym swoich małoletnich wnuków: A i B.A na podstawie Końcowego Nakazu Sądowego wydanego przez Sąd Rodzinny w (...) w Wielkiej Brytanii oraz za zgodą Sądu Rejonowego w (...). Ww. dzieci urodziły się w Wielkiej Brytanii i tam przebywały do zakończenia sprawy otrzymania przez Panią opieki rodzicielskiej nad wnukami. Następnie dzieci przyjechały do Polski i zamieszkały wraz z Panią w X i nadal przebywają z Panią i pod Pani opieką. Od maja 2024 r. otrzymuje Pani miesięcznie z Wielkiej Brytanii przelew środków na swój rachunek bankowy – zasiłek SGO z tytułem: PAYMENT TO CARER. Zasiłek ten został ustalony dla Pani jako dodatek na opiekę specjalną nad wnukami przez władze lokalne (...) Gminy (...) na podstawie Planu Wsparcia w Ramach Opieki Specjalnej nad małoletnimi.

Uzupełniając wniosek wyjaśniła Pani, nie zna prawa podatkowego w Wielkiej Brytanii. Nigdy nie mieszkała Pani w Wielkiej Brytanii. Ma Pani tylko elektroniczny kontakt ze stroną instytucji społecznej, co utrudnia Pani możliwość ewentualnego zaczerpnięcia szerszej informacji na temat pobieranego świadczenia. W okresie którego dotyczy wniosek posiada Pani miejsce zamieszkania do celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Świadczenie to zostało nazwane zasiłkiem SGO (Special Guardianship Order), w tłumaczeniu na język polski jest to Specjalny Nakaz Opieki który jest nakazem prawnym. Jest to równoznaczne ze świadczeniem, które pobierałaby Pani jako opiekun prawny w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Świadczenia takiego nie pobiera Pani z Polski ponieważ pobiera je Pani z Anglii.

Świadczenie to na podstawie dokumentu otrzymanego od (...) Dzielnicy (...) Wydział Ds. Dzieci i Młodzieży nazwane jest „PLANEM WSPARCIA W RAMACH OPIEKI SPECJALNEJ”.

Świadczenie które Pani otrzymuje stanowi element systemu zabezpieczenia społecznego Wielkiej Brytanii. Wypłaty te stanowią świadczenia z Pomocy społecznej w Wielkiej Brytanii. Świadczenie, o którym mowa we wniosku jest przyznane na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem dzieci i jest przyznane Pani na okres trzech lat, począwszy od dnia wyroku sądu czyli (...) 2024 r.

Świadczenie zostało ustalone na podstawie analizy dochodów i wydatków, które musiała Pani przedstawić pracownikowi społecznemu w Anglii. Jest on również raz w roku poddany weryfikacji polegającej na wypełnieniu formularza testu środków finansowych. Nie jest on przyznany w stałej odgórnie ustalonej kwocie. Wysokość zależy od kryteriów dochodowych.

Aby otrzymać ww. świadczenie z Wielkiej Brytanii musiała Pani spełniać warunki dochodowe.

Świadczenie – po spełnieniu warunków – przysługuje od władz lokalnych każdej osobie która jest opiekunem prawnym, tak jak ma to miejsce w Polsce przez PCPR. Nie posiada Pani wiedzy prawnej na temat tego czy od wskazanego we wniosku świadczenia był pobierany podatek w Wielkiej Brytanii. Jednak Pani zdaniem nie był.

Pytanie

Czy środki otrzymywane przez Panią w 2024 r. z Wielkiej Brytanii są Pani dochodem i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie opisane i otrzymane środki z Wielkiej Brytanii nie powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce. Z ustnej informacji otrzymanej od osoby postronnej dowiedziała się Pani, iż zasiłek SGO w Wielkiej Brytanii nie podlega opodatkowaniu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że od 13 maja 2024 r. jest Pani opiekunem prawnym swoich małoletnich wnuków na podstawie Końcowego Nakazu Sądowego wydanego przez Sąd Rodzinny w (...) w Wielkiej Brytanii oraz za zgodą Sądu Rejonowego w (...). Dzieci urodziły się w Wielkiej Brytanii i tam przebywały do zakończenia sprawy otrzymania przez Panią opieki rodzicielskiej. Następnie dzieci przyjechały do Polski i zamieszkały wraz z Panią, pod Pani opieką. Od maja 2024 r. otrzymuje Pani miesięcznie z Wielkiej Brytanii przelew środków na swój rachunek bankowy – zasiłek SGO. Zasiłek ten został ustalony dla Pani jako dodatek na opiekę specjalną nad wnukami przez władze lokalne (...) Gminy (...) na podstawie Planu Wsparcia w Ramach Opieki Specjalnej nad małoletnimi. W okresie którego dotyczy wniosek posiada Pani miejsce zamieszkania do celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Świadczenie to zostało nazwane zasiłkiem SGO (Special Guardianship Order), w tłumaczeniu na język polski jest to Specjalny Nakaz Opieki, który jest nakazem prawnym. Jest to równoznaczne ze świadczeniem, które pobierałaby Pani jako opiekun prawny w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie. Świadczenia takiego nie pobiera Pani z Polski ponieważ pobiera je Pani z Anglii.

Świadczenie które Pani otrzymuje stanowi element systemu zabezpieczenia społecznego Wielkiej Brytanii. Wypłaty te stanowią świadczenia z Pomocy społecznej w Wielkiej Brytanii. Świadczenie, o którym mowa we wniosku jest przyznane na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem dzieci i jest przyznane Pani na okres trzech lat, począwszy od dnia wyroku sądu czyli 13 maja 2024 r.

Świadczenie zostało ustalone na podstawie analizy dochodów i wydatków, które musiała Pani przedstawić pracownikowi społecznemu w Anglii. Jest on również raz w roku poddany weryfikacji polegającej na wypełnieniu formularza testu środków finansowych. Nie jest on przyznany w stałej odgórnie ustalonej kwocie. Wysokość zależy od kryteriów dochodowych. Aby otrzymać ww. świadczenie z Wielkiej Brytanii musiała Pani spełniać warunki dochodowe.

Mając na uwadze, że wypłata opisanego świadczenia następowała z Wielkiej Brytanii, w sprawie tej zastosowanie znajduje Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych z dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250 poz. 1840).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. Konwencji:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają podatkowaniu tylko w tym Państwie.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności, uznać należy, że świadczenie w postaci zasiłku podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 Konwencji tylko w Pani miejscu zamieszkania, czyli w Polsce. W konsekwencji do świadczenia tego zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei w świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Świadczenia w postaci zasiłków stanowiące element systemu zabezpieczenia społecznego i wypłacane w ramach pomocy społecznej – co do zasady – stanowią przychód w rozumieniu cytowanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia takie stanowią dla beneficjentów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej”. W Polsce kwestie pomocy społecznej są regulowane w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 ze zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:

Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Przyjmując zatem za Panią, że otrzymywany z Wielkiej Brytanii zasiłek stanowi świadczenie z Pomocy społecznej w Wielkiej Brytanii, przyznawane w oparciu o spełnione kryterium dochodowe i przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem małoletnich dzieci, których została Pani opiekunem prawnym na podstawie Końcowego Nakazu Sądowego stwierdzam, że świadczenie to może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji świadczenie to, jako zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinno być wykazywane w zeznaniu podatkowym składanym przez Panią za 2024 r.

Wobec powyższego Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że wypłacane zasiłki stanowiły świadczenia z Pomocy społecznej z Wielkiej Brytanii. Okoliczność ta stanowi element opisu zdarzenia. Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Panią opisu zdarzenia. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.