Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 - 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ord... - Interpretacja - OG/005/174/PP2/443/61/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. OG/005/174/PP2/443/61/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 - 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 12.10.2005 r., data wpływu do tut. Urzędu 17.10.2005 r. (uzupełnionego w dniu 04.11.2005 r.) dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę specyfikacji istotnych warunków zamówienia w ramach realizacji procedury przetargowej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.


W dniu 17.10.2005 r. podatnik złożył wniosek dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w ramach realizacji procedury przetargowej.

Podatnik w piśmie uzupełniającym powyższy wniosek, złożonym w dniu 04.11.2005 r. przedstawił własne stanowisko w tej sprawie stwierdzając, iż przy sprzedaży w/w specyfikacji stosuje stawkę podstawową w wysokości 22%, jednak zdaniem podatnika usługa ta powinna podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż stanowisko Podatnika zawarte we wniosku jest nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z kolei z brzmienia paragrafu 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z powyższymi unormowaniami w przypadku, gdy organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy wykonują czynności o charakterze publicznoprawnym, których obowiązek wykonania wynika z mocy odrębnych przepisów, wówczas są podmiotami wyłączonymi z kategorii podatników zdefiniowanych w art. 15 cyt. ustawy o VAT. Jednakże wykonywane przez te podmioty czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej ustawy wskazać należy, iż sprzedaż specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r.- Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.). Usługa polegająca na sporządzeniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia w związku z realizacją procedury przetargowej została sklasyfikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 75.11.11-00-20 - usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej. Jednakże klasyfikacja ta nie przesądza o zwolnieniu od podatku od towarów i usług sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia, bowiem na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT (zał. nr 4, poz. 6) zwolnieniem zostały objęte jedynie niektóre usługi z grupowania o symbolu ex 75, mianowicie: usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w piśmie Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż sprzedaż przez podatnika specyfikacji istotnych warunków zamówienia w ramach realizacji procedury przetargowej jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane przez strony mają niewątpliwie charakter cywilnoprawny, zatem świadczenie ww. usługi podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach