POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. - Interpretacja - PP/443-11/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.03.2005, sygn. PP/443-11/05, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T.Lub., po zapoznaniu się ze stanowiskiem zawartym we wniosku z dnia 17 stycznia 2005r; orzeka w następujący sposób :

- stanowisko jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) zobowiązuje , stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników ,płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe ,kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 17 stycznia 2005r.. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego; Spółka prowadzi aptekę i w ramach prowadzonej działności otrzymuje premie pieniężne od hurtowni w przypadku zapłaty zobowiązań wynikających z faktur przed upływem terminu płatności określonego w fakturze oraz zakupu od danej hurtowni określonej ilości towarów. Premie wypłacane są na podstawie wystawionych przez hurtownie not księgowych.Dokonywanie zapłaty związane jest z uregulowaniem zobowiązań za zakupione towary .Jest bezpośrednio związane z zakupem ,nie stanowi czynności odrębnej,za którą należna byłaby zapłata.W praktyce Spółka nie zna dokładnej daty kiedy zapłacone środki wpłyną na rachunek hurtowni .Moment uznania rachunku bankowego hurtowni jest przyjmowany przez hurtownię do wyliczenia kwoty premii.W praktyce Spółka nie jest wstanie wyliczyć kwoty premii. Hurtownia premiuje Spółkę za dokonanie zakupu towarów w żądanej wysokości ,nie płaci Spółce za dodatkowo wykonane czynności - nie zobowiązuje Spółkę do powstrzymania się od zakupu w innych hurtowniach.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartejw przepisach art.5 ust.1pkt.1.3 ustawy z dnia 11.03.2004r . o podatku od towarów i usług ,który stanowi,że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług oraz przepisu art.8 ustawy z dnia 11.03.2004r o podatku od towarów i usług zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz innego podmiotu ,które nie stanowi dostawy towarów ,przedstawiono następujące stanowisko - cyt. "Otrzymanie przez nas pieniężnych premii nie powoduje powstania po naszej stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług , gdyż nie świadczymy żadnych usług tj. nie doko-nujemy żadnych czynności ,za które należna byłaby zapłata ,regulujemy swoje zobowiązania i kupujemy towar.

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisów : -art.5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11.03.2004r . o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług ,-art.8 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r zgodnie z którym przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej ,osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości ,które nie stanowi dostawy.w rozumieniu art.7 ,w tym również:1.) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych ,bez względu na formę,w jakiej dokonano czynności prawnej ; 2.) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji ; 3.) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa;

i odnosząc powyższe do przedstawionego wyżej stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. Lub. dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska uznał,ze stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Istotne przy rozstrzygnięciu w konkretnych sytuacjach są czynności ,jakiepodatnik realizuje w ramach umów zawartych między stronami.Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników ,tj. miedzy innymi od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone,tzn . czy dotyczą konkretnych dostaw , czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

Jeżeli z zawartej umowy wynika iż premia powoduje bezpośrednio obniżenieceny zakupu i można ją przyporządkować do konkretnych transakcji ,to należy uznać,że stanowi ona rabat obniżajacy obrót .Zastosowanie wówczas znajduje przepis art.29 ust.4 z dnia 11 marca 2004r . o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54,poz.535) oraz przepis § 19 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r . w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom ,zaliczkowego zwrotu podatku,zasad wystawienia faktur ,sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz.U.nr97,poz.971) dotyczący wystawienia faktur korygujących.

Natomiast w przypadku gdy premia pieniężna nie jest świadczeniem powiązanym z konkretną transakcją,a przyznawana jest kontrahentowi za spełnienie określonych warunków (zachowań),wówczas premia pieniężnamoże być na podstawie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług uznana za odpłatne świadczenie usług,o którym mowa w art.8 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług.Zgodnie bowiem z tym artykułem,przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej ,osoby prawnej ,który nie stanowi dostawy towarów .Na podstawie art.41 ust.1 ustawy o podatku VAT takie usługi opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%.

Przedstawione stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów zawartym w piśmie PP/ 3-812-1222/2004/AP/4026 z dnia 30 grudnia 2004r. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika ,że premia pieniężna nie jest związana z konkretną transakcją Spółka otrzymuje premie pieniężne od hurtowni w przypadku zapłaty zobowiązań wynikających z faktur przed upływem terminu płatności określonego w fakturze oraz za dokonanie zakupu towarów w żądanej wysokości.W świetle powyższego Spółka zakupując towary po spełnieniu określonych w umowie o współpracy warunków wstępuje w związek zależności z kontrahentem ,który skutkuje przyznaniem premii pieniężnej .Otrzymuje więc premię za spełnienie określonych powyżej świadczeń .Tym samym w rozumieniu art.8 ust.1 ww ustawy o podatku od towarów i usług świadczy swego rodzaju usługi .

Zatem należy uznać ,ze wypłacana premia jest wynagrodzeniem za świadczenie usług o którym mowa w art.8 ust.1 ww ustawy o podatku od towarów i usług Zgodnie bowiem z brzmieniem tego artykułu przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej,nie posiadającej osobowości prawnej,które nie stanowi dostawy. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić,że otrzymane wynagrodzenie za świadczenie usługi wynikającej z umowy o współpracy podlega opodatko-waniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji rodzi obowiązek wystawienia faktury VAT.

Niniejsza interpretacja :-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,-nie jest wiążąca dla podatnika,płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w T.Lub., w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5,00 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy ponadto dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 0,50 zł. , od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim