
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 18 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miejski Szpital (…), zamierza podpisać z Województwem (…) reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) umowę dotyczącą dofinansowania projektu pod nazwą: „(…)” w ramach Programu (…).
Przyznane środki ww. programu pokryją w (…)% wydatków kwalifikowalnych w ramach Projektu. Pozostałe wydatki kwalifikowalne w wysokości (…)% Szpital pokryje ze środków otrzymanych od organu założycielskiego, tj. Urzędu Miasta (…) oraz ze środków własnych. Projekt zakłada poprawę efektywności energetycznej Szpitala przejawiającej się w dociepleniu budynku, wymianie okien, dachu, wentylacji oraz centralnego ogrzewania.
Miejski Szpital (…) jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, działający w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U z 2024 r. nr 799 z późn. zm.) świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.) są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zważywszy na powyższe odliczenia podatkowe, o których mowa w ww. ustawie nie są dokonywane.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co miesiąc składa do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Czynności opodatkowane wynikają ze sprzedaży usług najmu lokali, przeznaczonych na działalność gospodarczą innym podmiotom i zużyte przez nich media.
Realizacja projektu o którym mowa, będzie wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, jakim jest wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala.
W związku z powyższym Szpital nie ma możliwości obniżenia podatku należnego związanego z ww. projektem współfinansowanym ze środków Programu (…).
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo:
Projekt pod nazwą: „(…)” w ramach Programu (…) obejmuje wydzieloną część Szpitala, tj. konkretny budynek znajdujący się przy ul. (…) w (…) o powierzchni użytkowej (…) m2 co stanowi (…)% w całości powierzchni użytkowej budynków Szpitala.
W przedmiotowym budynku „(…)” Szpitala znajdują się pomieszczenia techniczne (m.in. magazyn, zaopatrzenie oraz pomieszczenia biurowe obsługi technicznej pracowników Szpitala) oraz Poradnie Specjalistyczne służące podstawowej działalności Szpitala jaką jest świadczenie usług medycznych.
Nadmienić należy, że w budynku „(…)” znajduje się lokal o powierzchni (…) m2, w którym mieści się Poradnia (…). Lokal ten stanowi (…)% całej powierzchni użytkowej Budynku „(…)”, którego projekt dotyczy (...). Lokal ten jest używany do podstawowej działalność Szpitala jaką jest świadczenie usług medycznych. Poza godzinami pracy Poradni, Szpital wynajmuje ten lokal na zaledwie (…) godziny w tygodniu, do prowadzenia usług medycznych. Lokal ten służy więc działalności mieszanej.
Efekt realizacji projektu zmniejszy koszty utrzymania budynku nie zmieniając jego przeznaczenia, tj. w dającej się przewidzieć przyszłości będą tam świadczone usługi medyczne w Poradniach Specjalistycznych w ramach podstawowej działalności Szpitala oraz będą znajdować się pomieszczenia techniczne Szpitala. Szpital będzie kontynuował umowę najmowanego lokalu, o którym mowa powyżej.
Ponoszone w związku z realizacją projektu wydatki będą związane z działalnością mieszaną. Ze względu jednak na organizację pracy w wynajmowanym (…) godziny w tygodniu pomieszczeniu Szpital nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego, od wydatków związanych z projektem, do działalności opodatkowanej.
Prewspółczynnik Miejskiego Szpitala (…) wynosi (…)% w związku z powyższym Szpital uznał iż wynosi on 0%.
Pytanie
Czy zatem w świetle stanu faktycznego opisanego w pkt 61 wniosku, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Miejski Szpital (…) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ działalność jaką prowadzi, zgodne ze statutem jest zwolniona z tego opodatkowania bowiem usługi z zakresu opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanymi, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT są zwolnione z podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik – w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, które stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W myśl art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W świetle art. 90 ust. 5 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy:
Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:
1)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
2)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Przepis art. 90 ust. 8 ustawy stanowi, że:
Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Art. 90 ust. 9 ustawy mówi, że:
Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.
Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy:
Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
Proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Z opisu sprawy wynika, iż Państwa Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i co miesiąc składa do urzędu skarbowego deklaracje VAT-7. Zamierzają Państwo zrealizować Projekt pod nazwą: „(…)”. Projekt zakłada poprawę efektywności energetycznej Szpitala przejawiającej się w dociepleniu budynku, wymianie okien, dachu, wentylacji oraz centralnego ogrzewania. Szpital jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku od towarów i usług. Szpital dokonuje sprzedaży usług najmu lokali, przeznaczonych na działalność gospodarczą innym podmiotom i zużyte przez nich media (czynności opodatkowane). Projekt będzie obejmował wydzieloną część Szpitala, tj. konkretny budynek „(…)” znajdujący się przy ul. (…) o powierzchni użytkowej (…) m2 co stanowi (…)% w całości powierzchni użytkowej budynków Szpitala. W przedmiotowym budynku „(…)” Szpitala znajdują się pomieszczenia techniczne (m.in. magazyn, zaopatrzenie oraz pomieszczenia biurowe obsługi technicznej pracowników Szpitala) oraz Poradnie Specjalistyczne służące podstawowej działalności Szpitala jaką jest świadczenie usług medycznych. Wskazali Państwo, że w budynku „(…)” znajduje się lokal o powierzchni (…) m2, w którym mieści się Poradnia Urologiczna. Lokal ten stanowi (…)% całej powierzchni użytkowej Budynku „(…)”, którego projekt dotyczy (a (…)% powierzchni wszystkich budynków Szpitala). Lokal ten jest używany do podstawowej działalność Szpitala jaką jest świadczenie usług medycznych. Poza godzinami pracy Poradni, Szpital wynajmuje ten lokal na zaledwie (…) godziny w tygodniu, do prowadzenia usług medycznych. Lokal ten służy więc działalności mieszanej. Efekt realizacji projektu zmniejszy koszty utrzymania budynku nie zmieniając jego przeznaczenia, tj. w dającej się przewidzieć przyszłości będą tam świadczone usługi medyczne w Poradniach Specjalistycznych w ramach podstawowej działalności Szpitala oraz będą znajdować się pomieszczenia techniczne Szpitala. Szpital będzie również kontynuował umowę najmowanego lokalu. Ponoszone w związku z realizacją projektu wydatki będą związane z działalnością mieszaną. Ze względu jednak na organizację pracy w wynajmowanym (…) godziny w tygodniu pomieszczeniu, Szpital nie jest w stanie przyporządkować kwot podatku naliczonego, od wydatków związanych z projektem, do działalności opodatkowanej. Ponadto, wskazali Państwo, iż proporcja dla Państwa Szpitala wynosi (…)% w związku z powyższym Szpital uznał, iż wynosi on 0%.
Skoro zatem – jak wynika z opisu sprawy – nabyte towary i usługi służą zarówno czynnościom zwolnionym, jak i opodatkowanym podatkiem od towarów i usług i nie są Państwo w stanie jednoznacznie przyporządkować nabywanych towarów do czynności opodatkowanych bądź zwolnionych, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego obliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i następne ustawy.
Zauważyć jednocześnie należy, że w sytuacji, gdy proporcja wyliczona przez Państwa zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy nie przekracza 2%, to na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, mają Państwo prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego.
Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia Państwa prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji – w takiej sytuacji mają Państwo prawo wyboru, czy będą Państwo dokonywać odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnują z tego prawa i nie będą odliczać podatku naliczonego. Zatem, jeśli nie zrezygnują Państwo z prawa do odliczenia podatku VAT, to przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów wg wskaźnika proporcji wyliczonego na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że na podstawie art. 90 ust 2 i następne ustawy – co do zasady – będzie Państwu przysługiwać prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z przeprowadzeniem inwestycji pn.: „(…)”, w części, w jakiej zakupione towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Natomiast z uwagi na fakt, iż wartość skalkulowanej przez Państwa proporcji nie przekracza 2% (po zaokrągleniu), Szpital jest uprawniony, na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, do przyjęcia, iż proporcja ta wynosi 0% i nie skorzystać z tego prawa.
W związku z tym, że mają Państwo prawo wyboru czy będą Państwo dokonywać odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnują Państwo z tego prawa i nie będą odliczać podatku naliczonego, to Państwa stanowisko, które wskazuje, iż: Szpital nie ma możliwości odzyskania podatku VAT – uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
