Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy i komandytariusza, na miejsce który... - Interpretacja - ILPP1/4512-1-310/15-2/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.07.2015, sygn. ILPP1/4512-1-310/15-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy i komandytariusza, na miejsce których zgodnie z umową spółki wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów oraz konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej, reprezentowanej przez pełnomocnika, radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2015 r. (data wpływu 28 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy i komandytariusza, na miejsce których zgodnie z umową spółki wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów oraz konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy i komandytariusza, na miejsce których zgodnie z umową spółki wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów oraz konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sspółka komandytowa jest spółką komandytową trzech wspólników - dwóch komplementariuszy (S.; P.) oraz jednego komandytariusza (D.).

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, posiadającym swój NIP.

W umowie spółki znajduje się zapis, w myśl którego śmierć wspólnika nie powoduje rozwiązania spółki.

Ponadto w umowie znajduje się zapis, stosownie do którego w przypadku śmierci poszczególnego wspólnika, na jego miejsce wstąpi wyłącznie jego ściśle oznaczony z imienia i nazwiska spadkobierca, tj.:

  1. w przypadku śmierci S., w jego miejsce wstępuje spadkobierca P.;
  2. w przypadku śmierci P., w jego miejsce wstępuje spadkobierca S.;
  3. w przypadku śmierci D., w jej miejsce do spółki wchodzi spadkobierca córka K., posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Tego typu postanowienia mają na celu zabezpieczenie funkcjonowania spółki w odpowiednim gronie, a także zapobieżenie sytuacji, w której spadkobiercą komplementariusza zostałby komandytariusz lub odwrotnie, a co doprowadziłoby do niedopuszczalnego na gruncie ksh połączenia statusu komplementariusza z komandytariuszem i skutkowało rozwiązaniem spółki.

Z uwagi na fakt, że w skład osobowy spółki wchodzą małżonkowie (komplementariusz S. i komandytariusz D.), Wnioskodawca nie może wykluczyć zdarzenia, wskutek którego jednoczesną śmierć (np. na skutek wypadku samochodowego, katastrofy lotniczej) poniosłyby dwie osoby - jeden z komplementariuszy oraz komandytariusz.

W związku z powyższym, Wnioskodawca podjął wątpliwości co do ewentualnych skutków podatkowych jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy oraz komandytariusza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w razie jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy oraz komandytariusza, na miejsce których, zgodnie z umową spółki, wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy VAT, i konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej ().

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej spisem z natury. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Istotne z punktu widzenia zastosowania przepisu art. 14 ustawy o VAT, jest rozwiązanie spółki komandytowej (przez które rozumie się zaprzestanie prowadzenia przez spółkę działalności gospodarczej), które skutkuje utratą przez nią podmiotowości podatkowej na gruncie ustawy o VAT.

Jak już zostało wskazane wcześniej, w umowie spółki zawarte są zapisy, które mają zapewnić prowadzenie działalności gospodarczej przez spółkę, mimo śmierci któregokolwiek ze wspólników.

W związku z powyższym należy uznać, że w przypadku jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy i komandytariusza, gdzie w ich miejsce wstąpią ściśle oznaczeni spadkobiercy, zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej, spółka będzie istnieć nadal - nie dojdzie do jej rozwiązania.

W związku z tym nie znajdzie do niej zastosowania przepis art. 14 ust 1 ustawy o VAT stanowiący o obowiązku opodatkowania podatkiem VAT towarów własnej produkcji i towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. W konsekwencji nie powstanie również obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm., zwanej dalej: ksh), spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Z art. 103 § 1 ksh wynika, że w sprawach nieuregulowanych w dziale dotyczącym spółki komandytowej, do spółki komandytowej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba, że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 104 § 1 ksh, firma spółki komandytowej powinna zawierać nazwisko jednego lub kilku komplementariuszy oraz dodatkowe oznaczenie spółka komandytowa.

Zgodnie z art. 124 § 1 ksh, śmierć komandytariusza nie stanowi przyczyny rozwiązania spółki. Spadkobiercy komandytariusza powinni wskazać spółce jedną osobę do wykonywania ich praw. Czynności dokonane przez pozostałych wspólników przed takim wskazaniem wiążą spadkobierców komandytariusza.

W świetle art. 124 § 2 kodeksu spółek handlowych, podział udziału komandytariusza w majątku spółki między spadkobierców jest skuteczny wobec spółki jedynie za zgodą pozostałych wspólników.

Stosownie do zapisu art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl art. 14 ust. 2 ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Przepis ust. 1 w świetle art. 14 ust. 3 ustawy stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy.

Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego art. 14 ust. 4 ustawy.

W oparciu o art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej spisem z natury.

Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do zapisu art. 14 ust. 6 ustawy, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury (art. 14 ust. 7 ustawy).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytową trzech wspólników - dwóch komplementariuszy oraz jednego komandytariusza. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, posiadającym swój NIP. W umowie spółki znajduje się zapis, w myśl którego śmierć wspólnika nie powoduje rozwiązania spółki. Ponadto w umowie znajduje się zapis, stosownie do którego w przypadku śmierci poszczególnego wspólnika, na jego miejsce wstąpi wyłącznie jego ściśle oznaczony z imienia i nazwiska spadkobierca. Tego typu postanowienia mają na celu zabezpieczenie funkcjonowania spółki w odpowiednim gronie, a także zapobieżenie sytuacji, w której spadkobiercą komplementariusza zostałby komandytariusz lub odwrotnie, a co doprowadziłoby do niedopuszczalnego na gruncie ksh połączenia statusu komplementariusza z komandytariuszem i skutkowało rozwiązaniem spółki. Z uwagi na fakt, że w skład osobowy spółki wchodzą małżonkowie, Wnioskodawca nie może wykluczyć zdarzenia, wskutek którego jednoczesną śmierć (np. na skutek wypadku samochodowego, katastrofy lotniczej) poniosłyby dwie osoby - jeden z komplementariuszy oraz komandytariusz.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy oraz komandytariusza, na miejsce których wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy VAT, i konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w przypadku jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy oraz komandytariusza i zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej wstąpienia na ich miejsce ściśle oznaczonych spadkobierców, spółka nadal będzie istnieć, zatem nie nastąpi likwidacja działalności zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nie powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy i nie wystąpi konieczność opodatkowania towarów, które powinny być objęte tym spisem.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji jednoczesnej śmierci komplementariuszy i komandytariusza, na miejsce których zgodnie z umową spółki wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, nastąpi likwidacja działalności i powstanie obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, i konieczność opodatkowania towarów i usług z niego wynikających. Natomiast w kwestii dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie zachowania numeru NIP spółki komandytowej w sytuacji jednoczesnej śmierci jednego z komplementariuszy oraz komandytariusza, na miejsce których zgodnie z umową spółki wstąpią ich ściśle oznaczeni spadkobiercy, została wydana odrębna interpretacja z dnia 28 lipca 2015 r., nr ILPP1/4519-1-3/15-2/AS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 522 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu