Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…), będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, realizuje cztery inwestycje w ramach programu „(…)”. Program ten jest (…). Inwestycje te mają na celu (...).

Zakres inwestycji: (…).

Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465), Gmina (…) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 2 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że Gmina wykonuje zadania publiczne, a art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 wskazuje, że do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy ochrony środowiska, gospodarki wodnej oraz ładu przestrzennego. W związku z tym budowa (...), jako element zarządzania wodami oraz ochrony środowiska, mieści się w zakresie zadań własnych gminy.

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, z wyjątkiem czynności związanych z zadaniami publicznymi, które są zwolnione z VAT. Inwestycje realizowane w ramach programu będą związane wyłącznie z zadaniami publicznymi, co oznacza, że zakupione towary i usługi (np. materiały budowlane, usługi budowlane) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Z tego względu, Gmina (…) nie będzie zobowiązana do rozliczania VAT z tytułu tych wydatków.

Zgodnie z założeniami projektu, powstała infrastruktura (...) będzie dostępna dla mieszkańców Gminy (…) bezpłatnie. Korzystanie z tej infrastruktury będzie miało charakter ogólnodostępny, a Gmina nie planuje pobierać opłat za dostęp do terenów rekreacyjnych (...). Zatem, mimo że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, infrastruktura ta będzie wykorzystywana w ramach zadań publicznych, nie generując dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu VAT.

Wydatki związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę (…), a same wydatki będą finansowane ze środków przyznanych w ramach programu „(…)”. Środki te umożliwiają realizację zaplanowanych inwestycji, a ich celem jest poprawa infrastruktury w zakresie gospodarki wodnej i ochrony środowiska na obszarze Gminy (…).

Pytanie

Czy Gmina (…) będzie miała prawo do pełnego odliczania kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania pn. „(…)”.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina (…) nie będzie miała prawa do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu pn. „(…)”.

Gmina (…), jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną, wykonuje swoje zadania w zakresie spraw publicznych, w tym ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W szczególności, w ramach swoich zadań własnych, Gmina zrealizuje inwestycję mającą na celu (...) i ochrony środowiska poprzez budowę (...), co jest częścią zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina (…) jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Zgodnie z przepisami, czynności wykonywane przez Gminę w ramach jej zadań publicznych, nie mających charakteru działalności gospodarczej, są zwolnione z VAT. Inwestycje w ramach programu „(…)” są realizowane w celu poprawy infrastruktury wodnej, co nie wiąże się z osiąganiem dochodu przez Gminę, ani z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, co oznacza, że działania związane z realizacją inwestycji będą miały charakter publiczny, a sama inwestycja nie będzie generowała przychodu w postaci opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury. (...), wybudowane w ramach projektu, będą miały charakter ogólnodostępny i użytkowanie ich będzie bezpłatne dla mieszkańców Gminy (…). Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z (...) ani nie będzie świadczyła żadnych usług odpłatnych związanych z ich eksploatacją.

Ponadto, w świetle obowiązujących przepisów VAT, dla celów odliczenia VAT, kluczowe jest, by wydatki poniesione przez Gminę były związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Ponieważ inwestycje te nie będą generowały przychodu ani nie będą służyły działalności opodatkowanej VAT, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych.

Zatem, mając na uwadze cel i charakter realizowanej inwestycji, jak również fakt, że Gmina nie będzie prowadzić działalności gospodarczej ani pobierać opłat związanych z użytkowaniem powstałej infrastruktury, nie zachodzą przesłanki do pełnego odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym, Gmina (…) nie będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu, który ma na celu realizację zadań publicznych z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, do których zostały powołane. Swoje zadania realizują bowiem jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak Państwo wskazali inwestycje realizowane w ramach programu będą związane wyłącznie z zadaniami publicznymi, co oznacza, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Powstała infrastruktura (…) będzie dostępna dla mieszkańców Gminy bezpłatnie. Korzystanie z tej infrastruktury będzie miało charakter ogólnodostępny, a Gmina nie planuje pobierać opłat za dostęp do terenów rekreacyjnych (...).

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(…)” Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostały spełnione.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.