
Temat interpretacji
PT "Z." s.c. zwróciła się z zapytaniem o stosowanie przepisów podatkowych w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług po zmianach od 1.05. 2004 r. Przedstawiając zapytanie spółka podała, iż w ramach prowadzonej działalności dokonuje przewozów osób środkami publicznego transportu zbiorowego zgodnie z art. 8a ustawy z dnia 20.06.1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu autobusowego. Dopłaty dokonuje budżet państwa poprzez Urząd Marszałkowski. Kwoty przekazywane są jako kwoty netto i nie zawierają podatku VAT. Do dnia 30.04.2004 r. dopłaty te nie były objęte podatkiem VAT. Wprawdzie należna dotacja stanowi kwotę należną z tytułu sprzedaży usług przewozu, to jednak nie jest świadczeniem należnym przewoźnikowi od nabywcy usługi - nabywcą jest pasażer a nie budżet państwa (budżet nie nabywa usługi, lecz jedynie rekompensuje utracone przychody przewoźnika). Spółka pyta czy w myśl nowej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku VAT otrzymywana dopłata stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Według spółki otrzymywana dopłata z tytułu zwrotu utraconych wpływów jest niepełna, bo pomniejszona o 7 % VAT.
(...)
Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 20.09.2004 r. (data wpływu do urzędu 27.09.2004 r.) dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego, informuje:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Wobec powyższego podstawą opodatkowania jest kwota należna (łącznie z kwotą dotacji) pomniejszona o kwotę należnego podatku. Należy jednak wskazać art. 19 ust. 21 cyt. ustawy z 11.03.2004 r., który w odniesieniu do dotacji należnych na podstawie odrębnych przepisów ustanawia szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Na podstawie tego przepisu obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu należnych dotacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (odpowiednio dotyczy to części dotacji). W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług tego rodzaju dotacja stanowi uzupełniający ją element podstawy opodatkowania.
Z przedstawionego stanu faktycznego oraz prawnego wynika, iż otrzymywane przez spółkę dopłaty do biletów mają związek ze świadczeniem konkretnych usług i ich ceną i zgodnie z ww. art. 29 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku spółki zarówno sama sprzedaż biletów, jak i otrzymywane do ich ceny dopłaty podlegają opodatkowaniu wg stawki w wysokości 7 %, gdyż związane są z realizacją przewozów autobusowych objętych stawką 7-procentową, zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 142 załącznika nr 3 do cyt. ustawy o VAT.
