Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją proj... - Interpretacja - IPTPP1/443-289/12-4/MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2012, sygn. IPTPP1/443-289/12-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. .

Pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w partnerstwie z 5 Gminami: Gminą O, Gminą W, Gminą S, Gminą O oraz Gminą S, realizuje projekt pn. . Głównym celem projektu jest poprawa stanu istniejącej infrastruktury teleinformatycznej na obszarze 6 gmin województwa. Ww. gminy, zwane partnerami, podpisały umowę partnerską określającą zasady współdziałania oraz zasady i warunki realizacji i rozliczania projektu. Jednocześnie na Lidera partnerstwa wyznaczono Gminę S.

Realizacja projektu będzie współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 2. 2.2 ...

W ramach projektu wykonany zostanie monitoring miasta, który znacznie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. W części dotyczącej Gminy, kończą się roboty budowlane, realizowane na podstawie prawomocnych pozwoleń na budowę. W zakresie przedsięwzięcia wchodzi budowa rurociągów i kabli światłowodowych łączących punkty kamerowe z centrum monitorowania oraz serwerem rejestracji obrazów, zlokalizowanym w Komendzie Powiatowej Policji. Wykonaniu podlega również montaż 17 kamer oraz 4 punktów dostępowych i dostawa 1 kamery mobilnej. Centrum monitoringu składać się będzie z 2 stanowisk operatorów wyposażonych w stacje robocze, 4 monitory i pulpit do sterowania kamerami. Projekt opiera się również na istniejącej sieci światłowodowej, wybudowanej w ramach wcześniejszego projektu pn. .

O ile w większości przypadków Gmina samodzielnie dokonywała wyboru wykonawców, to odstępstwem od tej zasady było zlecenie wykonania studium wykonalności projektu oraz wybór Inżyniera. I tak, w przypadku opracowania studium wykonalności partnerzy wybrali wykonawcę w trybie zamówienia z wolnej ręki i w ramach jednej umowy zlecili wykonanie przedmiotu zamówienia. Podstawą regulowania należności były faktury VAT wystawione przez Wykonawcę odrębnie dla każdej z gmin.

W przypadku nadzoru Inżyniera, partnerzy projektu na podstawie porozumienia w sprawie współpracy mającej na celu przygotowanie, zlecenie, nadzór nad wykonaniem, odbiór oraz współfinansowanie zamówienia publicznego polegającego na pełnieniu funkcji Inżyniera dla projektu przeprowadzili wspólne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz wyznaczono i upoważniono Lidera Partnerstwa tj. Gminę. Niemniej jednak faktury stanowiące wysokość wynagrodzenia Inżyniera wystawiane będą oddzielnie na każdą z Gmin, stosownie do przedłożonego przez Inżyniera harmonogramu rzeczowo finansowego.

Wykonawca został wyłoniony w ramach postępowania przetargowego przez Gminę. Umowa została zawarta w IV kwartale 2011 r. i jej koniec przewidziany jest na początek kwietnia 2012 r.

Powstałe elementy w ramach inwestycji zostaną na majątku Gminy. Na wykonane roboty, Wykonawca udzielił 5 letnią gwarancję, liczoną od daty odbioru końcowego przedmiotu umowy. Wykonawca również zobowiązany jest przez okres gwarancji do prowadzenia konserwacji oraz przeglądów i regulacji wszystkich elementów technicznych.

Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu obrotu generującego podatek należny. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Gmina nie będzie osiągała korzyści majątkowych na żadnym etapie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Lider Partnerstwa zobowiązał się do koordynowania prac związanych z przygotowaniem i realizacją Projektu, a w szczególności do:

  1. złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami, przygotowanymi zgodnie z wymaganiami Instytucji Zarządzającej w terminie wskazanym w ogłoszeniu o naborze wniosków dla Osi Priorytetowej 2. , Działanie 2.2 na lata 2007-2013;
  2. zapewnienia, aby dokumentacja projektowa była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu, określonym w zbiorczym Studium Wykonalności;
  3. udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Partnera w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Lider Partnerstwa zobowiązany jest do przekazywania Partnerowi na każde jego uzasadnione wezwanie informacji i wyjaśnień na temat stanu prac nad przygotowaniem i realizacją Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;
  4. niezwłocznego informowania Partnera o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z uwzględnieniem Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości;
  5. udostępniania Partnerowi i Instytucji zarządzającej wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania i realizacji Projektu
  6. prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych;
  7. aktualizacji harmonogramu płatności dla Projektu;
  8. sporządzania wniosków o płatność na podstawie cząstkowych wniosków o płatność otrzymywanych od Partnerów i przekazywania zbiorczych wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej;
  9. po uzyskaniu środków pochodzących z dotacji rozwojowej przekazanych przez Instytucję Zarządzającą, Lider Partnerstwa zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania kwoty dotacji Partnerowi Projektu do wysokości poniesionych przez nich wydatków uznanych przez Instytucję Zarządzającą za kwalifikowalne. Przekazania dotacji dokonuje się na podstawie dyspozycji Lidera Partnerstwa dotyczącej przekazania środków;
  10. przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu 5 lat od daty zamknięcia, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Instytucji Zarządzającej o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;
  11. innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projektu;
  12. w przypadku dokonania zamian w Projekcie Lider Partnerstwa zobowiązuje się do realizacji Projektu zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową.

Partner zobowiązał się do przygotowania i realizacji Projektu w jego zakresie przedmiotowym, zgodnie z najwyższą możliwą starannością oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności do:

  1. zapewnienia, aby zakres rzeczowy Projektu określony w zbiorczym Studium Wykonalności w zakresie dotyczącym danego Partnera był zgodny z dokumentacją projektową;
  2. udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Lidera Partnerstwa w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Partner zobowiązany jest do przekazywania Liderowi Partnerstwa na każde jego wezwanie informacji i wyjaśnień na temat przygotowania i realizacji Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem;
  3. dostarczania cyklicznej informacji kwartalnej o postępach w przygotowaniu i realizacji Projektu, w wersji papierowej i elektronicznej, w terminie 14 dni roboczych od zakończenia kwartału. Przez cykliczną informację kwartalną o postępach w przygotowaniu i realizacji Projektu należy rozumieć informację o postępach w przygotowaniu oraz realizacji Projektu przekazywaną co kwartał przez Partnera do Lidera Partnerstwa;
  4. niezwłocznego informowania Lidera Partnerstwa o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z uwzględnieniem Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości;
  5. udostępniania wszelkich informacji i dokumentów Liderowi Partnerstwa związanych ze stanem realizacji Projektu;
  6. przestrzegania zasad przyznawania pomocy publicznej przez Partnera w przypadku występowania pomocy publicznej;
  7. realizacji Projektu w zgodzie z politykami wspólnotowymi, tj.:
    1. polityką ochrony środowiska, co oznacza w szczególności realizację polityki zrównoważonego rozwoju środowiskowego, w tym zapewnienie zgodności z wymaganiami związanymi z oddziaływaniem Projektu na obszary Natura 2000;
    2. polityką społeczeństwa informacyjnego, co oznacza w szczególności politykę technologii informacji i komunikacji;
    3. polityką równości szans;
    4. polityką konkurencji;
  8. realizacji Projektu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
  9. ujawniania wszelkich przychodów, które powstają w związku z realizacją Projektu;
  10. realizacji inwestycji;
  11. prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji swojej części Projektu, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych;
  12. aktualizacji harmonogramu płatności dotyczącego części Projektu realizowanego przez Partnera;
  13. zapewnienia dostępności środków związanych z realizacją Projektu w budżecie Partnera proporcjonalnie do jego udziału w Projekcie;
  14. pokrywania ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach części Projektu realizowanego przez Partnera;
  15. w celu zabezpieczenia zobowiązania finansowego Partnera związanego z realizacją Projektu, w którym zawiera się całkowity udział Partnera we współfinansowaniu przedsięwzięcia, Partner zobowiązuje się do podpisania weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową. Realizacja zabezpieczenia nastąpi z dochodów własnych Partnera;
  16. zarządzania częścią Projektu realizowaną przez Partnera;
  17. promocji części Projektu realizowanego przez Partnera;
  18. przekazywania Liderowi Partnerstwa częściowych wniosków o płatność do piątego dnia każdego miesiąca, w celu sporządzania przez niego zbiorczych wniosków o płatność;
  19. założenia wyodrębnionego rachunku bankowego i poinformowania o tym Lidera Partnerstwa w formie pisemnej na etapie realizacji Projektu;
  20. przechowywania dokumentacji związanej z przygotowaniem i realizacją Projektu, co najmniej przez 5 lat od daty zamknięcia, w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz informowania Lidera Partnerstwa o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym Projektem;
  21. Partner odpowiada wobec Lidera projektu za realizację swojej części projektu i za wypełnianie swoich obowiązków;
  22. jeśli Partner nie wywiąże się z wynikających z umowy o dofinansowanie i Porozumienia partnerskiego obowiązków, otrzyma od lidera projektu pisemne upomnienie wzywające do wypełnienia tychże obowiązków w stosownym czasie;
  23. jeśli Partner po upływie wspomnianego wyżej terminu, nie wypełni swoich obowiązków, Lider projektu może po uzgodnieniu z pozostałymi Partnerami wykluczyć go z projektu. W przypadku strat finansowych, wynikających z niewypełnienia obowiązków wynikających z realizacji projektu, każdy z Partnerów odpowiada za spowodowane przez niego straty;
  24. Partner odpowiada za nieprawidłowości zgłoszonych przez nich wydatków;
  25. Partner odpowiada wobec Lidera projektu w przypadku zwrotu wypłaconych środków UE. Udział w odpowiedzialności każdego z Partnerów zależy od jego udziału w projekcie;
  26. jeśli Partner w ramach projektu zleca wykonanie usług, odpowiada on za prawidłowe zlecanie wykonania usług przez osoby trzecie.
  27. jeżeli na podstawie raportów z postępu realizacji projektu, czynności kontrolnych przeprowadzonych przez uprawnione organy lub na podstawie innych źródeł zostanie stwierdzone, że dany Partner wykorzystał całość lub część dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur lub wydał środki w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości, jest on zobowiązany do zwrotu tych środków finansowych, odpowiednio w całości lub części wraz z odsetkami, na zasadach, w terminie i na rachunek wskazany przez Lidera Partnerstwa.
  28. w przypadku, gdy Partner nie dokonał w wyznaczonym terminie zwrotu dofinansowania Lider Partnerstwa jest uprawniony do wykorzystania dostępnych środków prawnych w celu odzyskania dofinansowania. Wynikające z tego tytułu koszty ponosi dany Partner;
  29. ponadto Partner oświadcza, iż ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za szkody powstałe w związku z realizacją swojej części Projektu (z zastrzeżeniem możliwości egzekwowania przez Lidera Partnerstwa praw od poszczególnych Partnerów uczestniczących w procesie realizacji) oraz zapewnia, że przedstawione przez nich wydatki zostały poniesione na realizację Projektu oraz odpowiadają czynnościom uzgodnionym między Liderem Partnerstwa a Partnerami;
  30. innych czynności wynikających z prawidłowej realizacji Projekt;
  31. w przypadku dokonania koniecznych zmian w Projekcie realizacji Projektu, zgodnie ze zaktualizowaną dokumentacją projektową.

Wnioskodawca nie przekazuje środków finansowych na rzecz Lidera. Wszystkie płatności wykonuje sam, a Liderowi przekazuje kopie faktur. Ewentualne środki uzyskane z dofinansowania wpłyną na konto Lidera Partnerstwa, który zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania kwoty dotacji Partnerowi Projektu do wysokości poniesionych przez nich wydatków uznanych przez Instytucję Zarządzającą za kwalifikowalne. Przekazania dotacji dokonuje się na podstawie dyspozycji przekazania środków Lidera Partnerstwa.

Projekt będzie przeznaczony na potrzeby realizacji zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • 3a) działalności w zakresie telekomunikacji oraz
  • 14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , bowiem w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3a i 14 cyt. ustawy, obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie z 5 Gminami: Gminą O, Gminą W, Gminą S, Gminą O oraz Gminą S, realizuje projekt pn. . Głównym celem projektu jest poprawa stanu istniejącej infrastruktury teleinformatycznej na obszarze 6 gmin województwa. Ww. gminy, zwane partnerami, podpisały umowę partnerską określającą zasady współdziałania oraz zasady i warunki realizacji i rozliczania projektu. Jednocześnie na Lidera partnerstwa wyznaczono Gminę S. Realizacja projektu będzie współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej 2., Działania 2.2 .

W ramach projektu wykonany zostanie monitoring miasta, który znacznie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. W części dotyczącej Gminy K, kończą się roboty budowlane, realizowane na podstawie prawomocnych pozwoleń na budowę. W zakresie przedsięwzięcia wchodzi budowa rurociągów i kabli światłowodowych łączących punkty kamerowe z centrum monitorowania oraz serwerem rejestracji obrazów, zlokalizowanym w Komendzie Powiatowej Policji. Wykonaniu podlega również montaż 17 kamer oraz 4 punktów dostępowych i dostawa 1 kamery mobilnej. Centrum monitoringu składać się będzie z 2 stanowisk operatorów wyposażonych w stacje robocze, 4 monitory i pulpit do sterowania kamerami. Gmina samodzielnie dokonywała wyboru wykonawców, odstępstwem od tej zasady było zlecenie wykonania studium wykonalności projektu oraz wybór Inżyniera.

Powstałe elementy w ramach inwestycji zostaną na majątku Gminy. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu obrotu generującego podatek należny. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Gmina nie będzie osiągała korzyści majątkowych na żadnym etapie realizacji projektu oraz w okresie trwałości projektu. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie przekazuje środków finansowych na rzecz Lidera. Wszystkie płatności wykonuje sam, a Liderowi przekazuje kopie faktur. Projekt będzie przeznaczony na potrzeby realizacji zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 424 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi