możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją budowy przydomowych oczyszczalni ścieków - Interpretacja - ITPP2/443-786b/12/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2012, sygn. ITPP2/443-786b/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją budowy przydomowych oczyszczalni ścieków

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją budowy przydomowych oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wykonując ustawowe zadania własne wynikające z art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zamierza wybudować w miejscowościach nieposiadających kanalizacji przydomowe oczyszczalnie ścieków, pod warunkiem uzyskania dofinansowania ze środków unijnych. Zakłada się, że przedmiotowa inwestycja będzie finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), środków własnych Gminy oraz środków przekazanych przez mieszkańców.

Oczyszczalnie zostaną wybudowane na działkach stanowiących własność prywatną. Z mieszkańcami, którzy wyrazili zgodę na użyczenie swojej nieruchomości podpisano umowy. Z umów tych wynika również, iż zobowiązują się oni do partycypowania w kosztach wykonania przydomowej oczyszczalni w wysokości 25% kosztów brutto, nie więcej niż 3.000 zł. Realizacja inwestycji jest uzależniona od przekazania przez mieszkańców środków finansowych określonych w umowie. Dopiero po otrzymaniu wymaganej wpłaty Gmina poinformuje wykonawcę o możliwości przystąpienia do wykonania oczyszczalni na użyczonym gruncie. Po wybudowaniu oczyszczalni, Gmina użyczy je do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Przekazanie nastąpi w formie protokołu zdawczo-odbiorczego. Na wniosek użytkowników przydomowych oczyszczalni Gmina będzie świadczyła usługi związane z oczyszczaniem i likwidacją osadów ściekowych. Po wykonaniu tych usług będą wystawione faktury. Wybudowane oczyszczalnie przez okres 5 lat od daty uzyskania dofinansowania będą środkiem trwałymi Gminy. Po 5 latach przedmiotowe oczyszczalnie przejdą na własność mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją tej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji, ponieważ od opłat wnoszonych przez mieszkańców w formie partycypacji stanowiących współudział w budowie, odprowadzi podatek należny. Gmina stwierdziła, że na żądanie użytkowników oczyszczalni będą świadczone usługi w zakresie oczyszczania i likwidacji osadów ściekowych, które również podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle zapisów ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wykonując ustawowe zadania własne w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zamierza wybudować w miejscowościach nieposiadających kanalizacji przydomowe oczyszczalnie ścieków. Zakłada się, że przedmiotowa inwestycja będzie finansowana ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), środków własnych Gminy oraz środków przekazanych przez mieszkańców. Po wybudowaniu oczyszczalni, Gmina użyczy je do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Przekazanie nastąpi w formie protokołu zdawczo-odbiorczego. Na wniosek użytkowników przydomowych oczyszczalni Gmina będzie świadczyła usługi związane z oczyszczaniem i likwidacją osadów ściekowych. Po wykonaniu tych usług będą wystawione faktury. Wybudowane oczyszczalnie przez okres 5 lat od daty uzyskania dofinansowania będą środkiem trwałymi Gminy. Po 5 latach przedmiotowe oczyszczalnie przejdą na własność mieszkańców.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że - o ile nie zajdą ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy - Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących realizacji ww. inwestycji. Jak bowiem stwierdzono w interpretacji indywidualnej, czynności, które Gmina wykona na rzecz mieszkańców w ramach realizacji tego zadania, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, zatem poniesione wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy