Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażan... - Interpretacja - ILPP4/443-227/12-2/EWW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2012, sygn. ILPP4/443-227/12-2/EWW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER realizowanego w latach 2010-2015?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 Przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER realizowanego w latach 2010-2015 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 Przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER realizowanego w latach 2010-2015.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie (dalej Wnioskodawca) jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, społecznego i gospodarczego. Działa on na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634) oraz swojego statutu.

Celem działalności Wnioskodawcy jest:

  1. przyczynienie się do tworzenia optymalnych warunków dla rozwoju społecznego i gospodarczego na terenie gmin zrzeszonych,
  2. promowanie gmin zrzeszonych,
  3. wspieranie inicjatyw zmierzających do tworzenia infrastruktury technicznej i społecznej na terenie gmin zrzeszonych, służącej zrównoważonemu rozwojowi obszaru działania,
  4. reprezentowanie interesów członków stowarzyszenia w kontaktach z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami i podmiotami w kraju oraz we współpracy międzynarodowej,
  5. konsolidacja lokalnych środowisk,
  6. utrwalenie zasad partnerskiej współpracy wśród członków Wnioskodawcy,
  7. budowanie w społeczeństwie pozytywnego wizerunku partnerskiej współpracy międzysektorowej,
  8. działalność na rzecz zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich.

Wnioskodawca pozyskał środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.21 projekty współpracy. Program PROW 2007-2013 finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w 75% oraz środków krajowych w 25%.

Wnioskodawca wykonując operacje objęte powyższym działaniem w latach 2007-2013 nie jest uznawany za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej - PROW 2007-2013 Oś 4 LEADER na przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy. Pozyskane środki zapewnią sprawne przygotowanie i wdrożenie projektów współpracy. W związku z realizowanym projektem, Wnioskodawca będzie prowadzić działania promocyjne samego Wnioskodawcy i obszaru jego działania. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podniesienie wiedzy i umiejętności mieszkańców, wzmocnienie rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu. W ramach operacji przygotowania i wdrażania projektów współpracy, będzie realizowany projekt służący zachowaniu waloryzacji dziedzictwa kulinarnego kultywowanie tradycji regionalnych poprzez prezentację na festiwalu smaku potraw regionalnych. Z efektu projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Wnioskodawcy. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych.

W wyniku realizacji projektu w ramach PROW, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Nie jest on podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Prowadzi działalność gospodarczą w niewielkim stopniu, jednak jest ona nieskorelowana z programem PROW. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Wnioskodawcy, mających na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich ww. 14 gmin. W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji przygotowania i wdrażania projektów współpracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER realizowanego w latach 2010-2015...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym przedstawionym stanie faktycznym i prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywania towarów i usług przy realizacji operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący stowarzyszeniem, pozyskał środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.21 projekty współpracy. Program PROW 2007-2013 finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w 75% oraz środków krajowych w 25%. W ramach operacji przygotowania i wdrażania projektów współpracy, będzie realizowany projekt służący zachowaniu waloryzacji dziedzictwa kulinarnego kultywowanie tradycji regionalnych poprzez prezentację na festiwalu smaku potraw regionalnych. Z efektu projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Wnioskodawcy. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Jak poinformował Zainteresowany, nie jest on podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Wykonując operacje objęte powyższym działaniem w latach 2007-2013 nie jest on uznawany za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER, realizowanego w latach 2010 2015. Jeżeli bowiem nie będzie on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a nabyte przez niego towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w opisanej sprawie nie będą spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowany jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 419 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu