brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem. - Interpretacja - IBPP3/4512-146/15/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2015, sygn. IBPP3/4512-146/15/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 lutego 2015 r. (data wpływu 20 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 30 kwietnia 2015 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 30 kwietnia 2015 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dotyczy zrealizowanego projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet II Społeczeństwo Informacyjne Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych. Projekt był zrealizowany od 2 stycznia 2014 r. do 30 grudnia 2014 r. Według umowy xxx. Wartość całkowita 2 333 066,16, w tym wydatki kwalifikowane 2 206 840,33 . Projekt współfinansowany z UE na poziomie 85%.

Przedmiotem projektu był zakup sprzętu komputerowego/informatycznego wraz z oprogramowaniem w celu wdrożenia systemów, informatycznych. Głównym celem projektu był rozwój elektronicznych usług publicznych dla mieszkańców rejonu i powiatu myszkowskiego oraz usprawnienie funkcjonowania SPZOZ w M. Projekt został zrealizowany zgodnie z założeniami: zakupiono sprzęt, licencje, oprogramowanie oraz zostały dokonane przeszkolenia użytkowników. Niniejsza inwestycja była realizacją większej całości. Jest ona w pełni komplementarna z projektami już zrealizowanymi oraz przyczyni się do zwiększenia dostępności do informacji, usprawni procedury, zlikwiduje bariery technologiczne i rozwojowe oraz wspomoże rozwój społeczeństwa informacyjnego na terenie powiatu m. i województwa.

Wnioskodawca nie osiąga dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu, jedynie te związane z zawartym kontraktem z NFZ, które są zwolnione z podatku VAT na mocy ustawy o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 18. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością Wnioskodawcy jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego.

W piśmie z 21 kwietnia 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług generującymi podatek należny po stronie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji w kwestii zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(skorygowane pismem z 21 kwietnia 2015 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem pn. ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem, ponieważ zakupiony sprzęt informatyczny, licencje są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług medycznych korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na mocy ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. wraz ze zmianami zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od 2 stycznia 2014 r. do 30 grudnia 2014 r. Wnioskodawca realizował projekt pn. . Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 i uzyskującym przychody opodatkowane z najmu lokali, które nie są związane z główną działalnością Wnioskodawcy jaką jest ratowanie zdrowia i życia ludzkiego. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług generującymi podatek należny po stronie Wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi przedmiotowego projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w trakcie realizacji projektu, gdyż zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach