Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości niezabudowanych. - Interpretacja - ITPP2/443-257/13/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.06.2013, sygn. ITPP2/443-257/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości niezabudowanych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z siedzibą w mieście S., rozpoczęła działalność w 1995 r. Aktualnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • międzynarodowego transportu drogowego towarów,
  • handlu detalicznego paliwami płynnymi i gazowymi oraz innymi artykułami typowymi dla publicznych stacji paliw,
  • pozostałej działalności usługowej.

Spółka jest użytkownikiem wieczystym m.in. nieruchomości składającej się z 5-ciu działek, w tym jednej zabudowanej, nabywanych w latach 1998-2008. Wszystkie działki wchodzą w skład obrębu (...) m. S. i na dzień 11 marca 2013 r. nie są objęte ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Urząd Miejski w dniu 11 marca 2013 r.). W wypisie ze skorowidza działek, wydanym przez Starostę w dniu 5 marca 2013 r., w rubryce oznaczenie użytku wszystkie działki posiadają wpis symbolu Bi, co oznacza inne tereny zabudowane. Są to działki:

  1. 69/51 - pow. 2950 m&², zabudowana - będąca w użytkowaniu wieczystym,
  2. 69/27 - pow. 84 m&², niezabudowana - będąca w użytkowaniu wieczystym,
  3. 69/28 - pow. 69 m&², niezabudowana - będąca w użytkowaniu wieczystym,
  4. 69/29 - pow. 144 m&², niezabudowana - będąca w użytkowaniu wieczystym,
  5. 69/30 - pow. 64 m&², niezabudowana - będąca w użytkowaniu wieczystym.

W odniesieniu do działek niezabudowanych Spółka nie występowała o decyzję o warunkach zabudowy. W dniu 18 maja 2012 r. zawarła przedwstępną umowę sprzedaży opisanych wyżej nieruchomości oraz usytuowanego na tym gruncie obiektu stacji paliw, a w dniu 28 grudnia 2012 r. aktem notarialnym Spółka przyjęła ofertę przedłużenia terminu zawarcia ostatecznej transakcji do dnia 30 czerwca 2013 r.

Sposób i zakres opodatkowania ww. transakcji podatkiem od towarów i usług był przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W dniu 3 października 2012 r. Spółka otrzymała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, dotyczącą podatku od towarów usług w zakresie sposobu opodatkowania planowanej transakcji (interpretacja indywidualna nr ITPP2/443-847/12/EK). W przypadku dokonania transakcji do dnia złożenia wniosku, Spółka zastosowałaby sposób opodatkowania wskazany w ww. interpretacji. W związku z przesunięciem terminu zawarcia transakcji, jest pewne, że nastąpi ona po dniu 1 kwietnia 2013 r. Od dnia 1 kwietnia 2013 r. w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w art. 2 pkt 33 zdefiniowano znaczenie pojęcia tereny budowlane. Jednocześnie zmodyfikowano brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, który wprowadza zwolnienie podatkowe dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Spółka stwierdziła, że pojęcie to zastąpiło dotychczas używane określenie tereny budowlane i tereny przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży działek niezabudowanych (działki nr 69/27, 69/28, 69/29 i 69/30) będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, czy też sprzedaż tę należy opodatkować stawką podstawową 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, albowiem w świetle definicji terenów budowlanych, dodanej w art. 2 jako punkt 33, sprzedaż działek można potraktować jako sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane - nie są one objęte ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie ma decyzji o warunkach zabudowy, a w skróconym wypisie ze skorowidza działek w rubryce oznaczenie użytków wpisano symbol Bi, co oznacza inne tereny zabudowane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż ww. niezabudowanych działek, które nie są objęte ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o ile na dzień sprzedaży nie zostanie (nie została) dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy