z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnoś... - Interpretacja - IBPP4/443-541/11/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.06.2011, sygn. IBPP4/443-541/11/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011r. (data wpływu 24 marca 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2011r. (data wpływu 7 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2011r (data wpływu 7 kwietnia 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane pismem z dnia 6 kwietnia 2011r.):

W dniu 3 marca 2008 roku Gmina w odpowiedzi na ogłoszony konkurs złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "xxx". Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 15 grudnia 2009 roku projekt został wybrany do dofinansowania z listy rezerwowej projektów złożonych w ramach konkursu do Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych, Priorytetu II Społeczeństwo informacyjne, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO - Urzędu Marszałkowskiego Województwa, do wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Wnioskodawca zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane we wniosku o dofinansowanie. Z tytułu wykonania projektu Beneficjent będzie regulował zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie faktur VAT.

W ramach projektu planuje się wdrożenie Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z niezbędnym wyposażeniem dla realizacji zadań back-office dla Urzędu Miasta i Gminy oraz przyłączenie do Portalu e-Usług Publicznych zlokalizowanych w strukturach Systemu elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP). W zakresie infrastruktury informatycznej i wdrożeń, projekt należy zatem sklasyfikować w obszarze back-office.

Zakres projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska.

Na środowisko zbudowane w ramach projektu składać się będą urządzenia teleinformatyczne oraz oprogramowanie:

  • Elektroniczny System Obiegu Dokumentów,
  • Oprogramowanie Komponentu Komunikacyjnego.

Wymienione tu grupy oprogramowania wraz z towarzyszącą im infrastrukturą sprzętową, tworzyć będą Platformę Teleinformatyczną e-Urząd (PTeU). W zakresie funkcjonowania Portalu e-Usług Publicznych (PeUP) projekt zakłada przyłączenie systemu SEKAP. Elementy ideologiczne składników back-office będą więc realizowane poprzez wdrożenie odpowiednich technologii w Urzędzie, natomiast założenia front -Office będą osiągnięte poprzez SEKAP.

Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

  • Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 08.12.2006r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
  • Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r., nr 157, poz. 1240 ze zm.);
  • Ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku z późniejszymi zmianami;
  • Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004r., nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)
  • Ustawą prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 roku, nr 113, poz. 759 z późniejszymi zmianami).

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura - Platforma Teleinformatyczna będzie udostępniana wszystkim zainteresowanym klientom Urzędu Miasta i Gminy w zakresie dla nich przeznaczonym w sposób nieodpłatny i powszechny.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie Siewierz przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "xxx" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 kwietnia 2011r.):

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "xxx".

W ramach projektu planuje się wdrożenie Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów wraz z niezbędnym wyposażeniem dla realizacji zadań back-office dla Urzędu Miasta i Gminy oraz przyłączenie do Portalu e-Usług Publicznych zlokalizowanych w strukturach Systemu elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej (SEKAP).

Zakres projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie ponosił wydatki udokumentowane fakturami VAT. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura - Platforma Teleinformatyczna będzie udostępniana wszystkim zainteresowanym klientom Urzędu Miasta i Gminy w zakresie dla nich przeznaczonym w sposób nieodpłatny i powszechny.

Ponadto z uzupełnienia do wniosku wynika, że wydatki ponoszone na towary i usługi zakupione w związku z realizacja ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "xxx".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż wydatki ponoszone na realizację projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywania powstałego systemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach