
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu dotyczącego Urzędu Miejskiego Gminy … zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w związku z § 3 ust. 2 Rozporządzenia oraz w oparciu o współczynnik VAT zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
·prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu dotyczącego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w związku z § 3 ust. 4 Rozporządzenia oraz w oparciu o współczynnik VAT zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
·prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu dotyczących jednostek: Szkoła Podstawowa im. … w … oraz Szkoła Podstawowa im. … w … w oparciu o proporcję skalkulowaną dla poszczególnych szkół zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w związku z § 3 ust. 3 Rozporządzenia oraz w oparciu o współczynnik VAT zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);
·braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu dotyczących jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w … (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).
Uzupełnili go Państwo pismem z 9 września 2025 r. (data wpływu) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, zwanego podatkiem VAT, z podległymi jednostkami budżetowymi. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług (wykonywanie zadań własnych) oraz działalność gospodarczą opodatkowaną (np. najem lokali mieszkalnych i użytkowych, dostarczanie wody, odbiór ścieków, sprzedaż nieruchomości gruntowej) i zwolnioną (podnajem lokali mieszkalnych, dzierżawa nieruchomości gruntowej rolnej, sprzedaż lokali mieszkalnych).
W strukturze Gminy … funkcjonują m.in. następujące jednostki:
1. Urząd Miejski Gminy …
2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …
4. Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Gminnych Jednostek Oświatowych
5. Publiczne Przedszkole „…” w …
6. Szkoła Podstawowa im. … w …
7. Szkoła Podstawowa im. … w …
8. Szkoła Podstawowa im. … w …
Gmina … przystąpiła do realizacji projektu pn.: „…” Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021 – 2027 - Priorytet 1 Fundusze europejskie dla … gospodarki – Działanie 1.4 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT.
Projekt jest realizowany w partnerstwie …, gdzie liderem projektu jest …, a Gmina … jest partnerem. Projekt dotyczy rozwoju i poprawy jakości oraz dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Projekt służyć będzie rozwojowi elektronicznej administracji w gminie, w tym cyfrowej standaryzacji i strukturyzacji zasobów oraz bezpiecznych repozytoriów cyfrowych, cyfryzacji procesów back-office w administracji samorządowej oraz wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych i organizacyjnych dla wprowadzania procesów modernizacyjnych wspomagających bieżącą działalność urzędów, w tym aplikacji ISP i systemów bazodanowych, służących poprawie efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych (na przykład chmura obliczeniowa, elektroniczny obieg dokumentów, otwarte dane publiczne wysokiej jakości, budowa odpowiednich narzędzi analitycznych itp.), tworzeniu, standaryzacji i aktualizacji cyfrowych e-usług i referencyjnych zasobów cyfrowych, a także infrastruktury do ich realizacji.
Podatek VAT został częściowo zaliczony do kosztów kwalifikowalnych i nie kwalifikowalnych w projekcie.
W projekcie uczestniczą następujące jednostki:
1. Urząd Miejski Gminy …
2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …
4. Publiczne Przedszkole „..” w …
5. Szkoła Podstawowa im. … w …
6. Szkoła Podstawowa im. … w …
7. Szkoła Podstawowa im. … w …
Zadanie obejmuje zakup szkoleń dla pracowników, zakup sprzętu informatycznego oraz wartości niematerialnych i prawnych.
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów dla Urzędu Miejskiego Gminy….
2. Elektroniczny obieg dokumentów dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w … oraz
Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ….
3. Broker integracyjny dla Urzędu Miejskiego Gminy … oraz 2 jednostek organizacyjnych z eDoręczeniami (Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w … oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …).
4. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca dla Urzędu Miejskiego Gminy … oraz 6 jednostek organizacyjnych ( w tym konsultacje społeczne).
5. Modernizacja portalu ... w obszarze podatków i odpadów dla Urzędu Miejskiego Gminy …
6. Modernizacja portalu ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …
7. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie dojrzałości oraz integracji z elektronicznym obiegiem dokumentów dla Urzędu Miejskiego Gminy ….
8. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie dojrzałości dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ….
9. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów) (obszar wod.-kan.) dla ZGKiM oraz Urzędu Miejskiego Gminy ….
10. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów) dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w …
11. Odrębne instancje BIP dla Urzędu Miejskiego Gminy … oraz 6 jednostek organizacyjnych
12. Szkolenia pracowników wszystkich jednostek
Celem projektu jest (...). Broker integracyjny ma umożliwić integrację systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów z e- Doręczeniami i automatyczną rejestrację wiadomości wraz załącznikami w ramach modułu korespondencji przychodzącej. Broker również umożliwi integrację z BAE-Bazą Adresów Elektronicznych. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca umożliwi komunikację online z interesantem, wraz z wglądem do prowadzonej sprawy. Konsultacje społeczne osadzone w EBOM będą miały na celu wspieranie procesów współdecydowania w podejmowaniu ważnych decyzji z rozwojem jednostki. Modernizacja portalu ... ma umożliwić dostęp do kompletu informacji o podatkach, opłatach za śmieci. Interesant ma otrzymać informację i sposobie naliczenia podatku lub opłaty o wysokości poszczególnych rat i terminie ich płatności. Portal umożliwi również wypełnienie deklaracji i informacji podatkowe. Interesant w ramach Portalu ... będzie miał również możliwość dokonania opłat za czynności administracyjne/urzędowe poprzez Internet.
Portale ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków będzie możliwy dostęp do kompletu informacji o zużyciu wody, odprowadzanych ściekach, zaległościach i płatności. Modernizacja systemów dziedzinowych w tym systemu kadrowo-płacowego, finansowoksięgowego, księgowości budżetowej i planowania, wymiaru podatków oraz opłat lokalnych, gospodarki odpadami, systemu rozliczeń podatku VAT i centralizacji dla Urzędu Miejskiego Gminy … niezbędna do świadczenia e-usług oraz integracji z Elektronicznym Obiegiem Dokumentów. Modernizacja systemów dziedzinowych w tym systemu naliczania opłat za zużycie wody i odprowadzania ścieków, księgowości budżetowej i planowania, finansowo-księgowego, systemu rozliczeń podatku VAT dla ZGKiM niezbędna do świadczenia e-usług oraz integracji z Elektronicznym Obiegiem Dokumentów. Instancje BIP dla Urzędu i 6 jednostek organizacyjnych mają umożliwić dostęp do informacji publicznej.
Zakup sprzętu (Skaner + Czytnik Kodów + Drukarka kodów) dla ZGKiM, Urzędu oraz GOPS w … ma umożliwić funkcjonowanie Elektronicznego Obiegu Dokumentów.
Urząd Miejski Gminy … realizuje całokształt działalności Gminy czyli tzw. działalność mieszaną, tj. niepodlegającej opodatkowaniu (działalność publiczna, Art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty), podlegającej opodatkowaniu (np. sprzedaż nieruchomości, wynajem lokali użytkowych, dzierżawy) oraz zwolnionej z VAT (np. dostawa nieruchomości).
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … realizuje całokształt działalności: niepodlegającej opodatkowaniu (działalność między jednostkami), podlegającej opodatkowaniu (np. dostarczanie wody, odbiór ścieków) oraz zwolnionej z VAT (np. najem lokali mieszkalnych).
Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Szkoła Podstawowa im. … w …realizuje działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Publiczne Przedszkole „…” w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina nie jest w stanie przyporządkować wydatków tylko do działalności wyłącznie opodatkowanej VAT lub tylko do działalności niepodlegającej VAT, bądź zwolnionej z VAT w jednostkach Urzędu i ZGKiM, Szkole Podstawowej w …, Szkole Podstawowej w …, natomiast jednostki Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w … nie prowadzą działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu będą wystawione na Gminę. Faktury dokumentujące dany zakup, będą obrazowały zakup dla danej jednostki, będzie możliwość przyporządkowania zakupu dla danej jednostki. Po zakończeniu projektu nabyte mienie zostanie przekazane do właściwych, biorących udział w projekcie jednostek.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Projekt „…” dotyczy rozwoju i poprawy jakości oraz dostępności e-usług i ezasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Projekt służyć będzie rozwojowi elektronicznej administracji w gminie, w tym cyfrowej standaryzacji i strukturyzacji zasobów oraz bezpiecznych repozytoriów cyfrowych, cyfryzacji procesów back-office w administracji samorządowej oraz wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych i organizacyjnych dla wprowadzania procesów modernizacyjnych wspomagających bieżącą działalność urzędów, w tym aplikacji ISP i systemów bazodanowych, służących poprawie efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych (na przykład chmura obliczeniowa, elektroniczny obieg dokumentów, otwarte dane publiczne wysokiej jakości, budowa odpowiednich narzędzi analitycznych itp.), tworzeniu, standaryzacji i aktualizacji cyfrowych e-usług i referencyjnych zasobów cyfrowych, a także infrastruktury do ich realizacji.
Pytanie nr 1:
Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” w Urzędzie Miejski Gminy …, tj. czy do czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Urząd Miejski Gminy … realizuje całokształt działalności Gminy czyli tzw. Działalność mieszaną, tj. niepodlegającej opodatkowaniu (działalność publiczna, Art. 7. ustawy o samorządzie\gminnym, Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty), podlegającej opodatkowaniu (np. sprzedaż nieruchomości, wynajem lokali użytkowych, dzierżawy) oraz zwolnionej z VAT (np. dostawa nieruchomości mieszkaniowej, dzierżawa gruntów na cele rolnicze).
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Urzędu Miejskiego Gminy … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
4. Modernizacja portalu ... w obszarze podatków i odpadów
5. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie
dojrzałości oraz integracji z elektronicznym obiegiem dokumentów
6. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
7. Odrębne instancje BIP dla Urzędu Miejskiego Gminy …
8. Szkolenia pracowników
Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji całokształtu działalności Gminy; opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako realizacja zadań własnych gminy. Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób. Celem projektu jest rozwój i poprawa jakości oraz dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Rozwój elektronicznej administracji.
Pytanie nr 2:
Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …, tj. czy do czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … realizuje całokształt działalności: niepodlegającej opodatkowaniu (działalność między jednostkami), podlegającej opodatkowaniu (np. dostarczanie wody, odbiór ścieków) oraz zwolnionej z VAT (np. najem lokali mieszkalnych). W związku z realizacją projektu pn. „…” dla ZGKiM w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca
4. Modernizacja portalu ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków
5. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie
dojrzałości
6. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
7. Odrębne instancje BIP dla ZGKiM
8. Szkolenia pracowników
Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji całokształtu działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …; opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób. Celem projektu jest rozwój i poprawa jakości oraz dostępności eusług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Rozwój elektronicznej administracji.
Pytanie nr 3:
Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” w Szkole Podstawowej im. … w … oraz w Szkole Podstawowej im. … w …, tj. czy do czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Szkoły Podstawowej im. … w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
2. Odrębne instancje BIP dla Szkoły Podstawowej im. …. w…. oraz
Szkoły Podstawowej im. … w …
3. Szkolenia pracowników
Szkoła Podstawowa im. …. w ….oraz Szkoła Podstawowa im. …. w …realizuje i będzie realizować działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT ( wynajem Sali oraz czynności o charakterze publicznoprawnym). Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób. Celem projektu jest rozwój i poprawa jakości oraz dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Rozwój elektronicznej administracji.
Pytanie nr 4:
Do jakich czynności są/będą wykorzystywane przez Państwa towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. „…” w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w …, Publicznym Przedszkolu w … oraz Szkole Podstawowej im. … w …, tj. czy do czynności:
a. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Odpowiedź:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - czynności o charakterze publicznoprawnym, pomocy społecznej. Publiczne Przedszkole „…” w …realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności o charakterze publicznoprawnym. Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności o charakterze publicznoprawnym. W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Publicznego Przedszkola „…” w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
2. Odrębne instancje BIP dla Publicznego Przedszkola „…” w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w …
3. Szkolenia pracowników
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Gminnego Ośrodek Pomocy Społecznej w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca
4. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
5. Odrębne instancje BIP dla ZGKiM
6. Szkolenia pracowników
Zakupione towary i usługi będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT - czynności o charakterze publicznoprawnym, pomocy społecznej. Celem projektu jest rozwój i poprawa jakości oraz dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Rozwój elektronicznej administracji.
Pytania
1. Czy Gmina, realizując projekt pn.: „…” będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu dotyczących się Urzędu w oparciu o proporcję skalkulowaną dla Urzędu Miejskiego Gminy …, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, oraz o współczynnik VAT z art. 90 ustawy o VAT skalkulowany dla Urzędu Miejskiego Gminy …?
2. Czy Gmina, realizując projekt pn.: „…” będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu dotyczących się jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … w oparciu o proporcję skalkulowaną dla ZGKiM w …, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 3 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, oraz o współczynnik VAT z art. 90 ustawy o VAT skalkulowany dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …?
3. Czy Gmina, realizując projekt pn.: „…” będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu dotyczących się jednostek: Szkoła Podstawowa im. … w … oraz Szkoła Podstawowa im. … w … w oparciu o proporcję skalkulowaną dla poszczególnych szkół, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w związku z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników?
4. Czy Gmina, realizując projekt pn.: „…” będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji Projektu dotyczących się jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w…, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w …?
Państwa stanowisko w sprawie
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 poz. 775 z zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 przedmiotowej ustawy. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z art.86 ust. 2a ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 − w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Natomiast z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego. Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Zakres ww. regulacji obejmuje m.in. jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego − rozumie się przez to:
a) urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b) jednostkę budżetową,
c) zakład budżetowy.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Z kolei w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o VAT. Analiza przepisów art. 90 ustawy o VAT wskazuje, że występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Gmina będzie realizować projekt pn. „…”. Urząd Miejski Gminy … realizuje całokształt działalności Gminy czyli tzw. Działalność mieszaną, tj. niepodlegającej opodatkowaniu (działalność publiczna), podlegającej opodatkowaniu (np. sprzedaż nieruchomości, wynajem lokali użytkowych, dzierżawy) oraz zwolnionej z VAT (np. dostawa nieruchomości).
ZGKiM również realizuje całokształt: niepodlegającej opodatkowaniu (działalność między jednostkami), podlegającej opodatkowaniu (np. dostarczanie wody, odbiór ścieków) oraz zwolnionej z VAT (np. najem lokali mieszkalnych).
Szkoła Podstawowa im. … w … oraz Szkoła Podstawowa im. … w …realizuje działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT ( wynajem Sali oraz czynności o charakterze publicznoprawnym).
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - czynności o charakterze publicznoprawnym, pomocy społecznej.
Publiczne Przedszkole „…” w …realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT czynności o charakterze publicznoprawnym.
Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT czynności o charakterze publicznoprawnym.
Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu będą wystawione na Gminę. Faktury dokumentujące dany zakup, będą obrazowały zakup dla danej jednostki, będzie możliwość przyporządkowania zakupu dla danej jednostki. Po zakończeniu projektu nabyte mienie zostanie przekazane do właściwych, biorących udział w projekcie jednostek.
AD. 1
Zakupy towarów i usług w ramach Projektu dla jednostki Urząd Miejski Gminy … będą wykorzystywane do działalności tzw. Mieszanej, tj. niepodlegającej opodatkowaniu, podlegającej opodatkowaniu oraz zwolnionej z VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do obsługi wszystkich obszarów działalności Urzędu, nie ma możliwości przyporządkowania tych wydatków w całości do konkretnego obszaru swojej działalności. Podsumowując, skoro wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, i nie ma możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., a także na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.
AD. 2
Zakupy towarów i usług w ramach Projektu dla jednostki Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … będą wykorzystywane do działalności tzw. Mieszanej, tj. niepodlegającej opodatkowaniu, podlegającej opodatkowaniu oraz zwolnionej z VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do obsługi wszystkich obszarów działalności ZGKiM, nie ma możliwości przyporządkowania tych wydatków w całości do konkretnego obszaru swojej działalności. Podsumowując, skoro wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, i nie ma możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a w związku z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., a także na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, wyliczonych dla ww. jednostki organizacyjnej Gminy, tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ….
AD. 3
Zakupy towarów i usług w ramach Projektu dla jednostek: Szkoła Podstawowa im. … w …oraz Szkoła Podstawowa im. … w … będą wykorzystywane do działalności tzw. Mieszanej, tj. niepodlegającej opodatkowaniu, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do obsługi obszarów działalności szkół podlegających VAT oraz niepodlegających, nie ma możliwości przyporządkowania tych wydatków w całości do konkretnego obszaru swojej działalności. Podsumowując, skoro wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, i nie ma możliwości przypisania poniesionych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności, to przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., wyliczonych dla ww. jednostek organizacyjnej Gminy, tj. Szkoły Podstawowej im. … w… oraz Szkoły Podstawowej im. … w ….
AD. 4
Jednostki: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole „…” w … oraz Szkoła Podstawowa im. … w … nie prowadzą działalności w rozumieniu art.15 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowanej podatkiem VAT. GOPS w… wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest także zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Realizuje zadania własne gminy.
Publiczne Przedszkole „…” w … jest powołane w celu wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Realizuje to poprzez funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące, a także poprzez stwarzanie warunków do budowania tożsamości dziecka i przygotowania go do podjęcia nauki w szkole. Realizuje zadania własne gminy -edukacji publicznej.
Szkoła Podstawowa im. … w … ma na celu wszechstronny rozwój ucznia, przekazując mu wiedzę, umiejętności i kształtując postawy niezbędne do dalszej edukacji i życia w społeczeństwie. Realizuje zadania własne gminy -edukacji publicznej.
Zatem efekty realizowanego projektu kwalifikują się jako realizacja zadań własnych, tzn. zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, czynności o charakterze publicznoprawnym. Dzięki temu, że projekt zostanie zrealizowany usprawnione zostaną procesy administracyjne. Zakupy w realizacji projektu nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT, tym samym GOPS, Szkoła Podstawowa w … oraz Publiczne Przedszkole w …, wykorzystując zakupy i usługi w projekcie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu dla jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Szkoła Podstawowa w … oraz Publiczne Przedszkole w … nie daje – w świetle art. 86 ust. 1, oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2025 poz. 775 z zm. ) - prawa do odzyskania w drodze do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na projekt jak i po jego zakończeniu, ponieważ według przepisów ustawy o VAT ww. jednostki nie będą prowadziły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, z wykorzystaniem efektów projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie do ww. przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
·inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
·mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności, tj.:
·czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast
·czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
A zatem w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·samorządowej jednostki budżetowej,
·samorządowego zakładu budżetowego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie może być ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko powinny być ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Powołane rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez określonych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.
Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku
urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według
wzoru:
X =
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
W myśl z § 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
W myśl z § 3 ust. 4 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / P
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
P – przychody wykonane zakładu budżetowego.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
W myśl § 2 pkt 9 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego – rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o:
a)dochody, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b–d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych,
b)zwrot różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, lub zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,
c)dochody wykonane jednostki budżetowej powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na wypłatę przez tę jednostkę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych, celem realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego,
d)środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
e)wpłaty nadwyżki środków obrotowych zakładu budżetowego,
f)kwoty stanowiące równowartość środków, innych niż stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, przekazanych zakładom budżetowym, innym jednostkom sektora finansów publicznych oraz innym osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, z wyłączeniem kwot, które zostały zwrócone, celem realizacji przez te podmioty zadań jednostki samorządu terytorialnego,
g)odszkodowania należne jednostce samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty odszkodowań stanowiących zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Stosownie do § 2 pkt 10 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dochodach wykonanych jednostki budżetowej - rozumie się przez to dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:
a) planu finansowego jednostki budżetowej oraz
b) planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek
- powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.
Stosownie do § 2 pkt 11 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przychodach wykonanych zakładu budżetowego rozumie się przez to przychody zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane temu zakładowi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty dotacji, które zostały zwrócone, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu finansowego, z których zakład ten pokrywał koszty swojej działalności wykonując przypisane mu zadania jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem odsetek od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tego zakładu budżetowego oraz odszkodowań należnych temu zakładowi innych niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Stosownie do § 3 ust. 5 rozporządzenia:
Dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:
1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
2)transakcji dotyczących:
a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.
Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odlicza podatek naliczony w całości. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku, proporcję wskazaną w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W strukturze Gminy funkcjonują m.in. następujące jednostki:
1. Urząd Miejski Gminy …
2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …
4. Zespół Obsługi Ekonomicznej i Administracyjnej Gminnych Jednostek Oświatowych
5. Publiczne Przedszkole „…” w …
6. Szkoła Podstawowa im. … w …
7. Szkoła Podstawowa im. … w …
8. Szkoła Podstawowa im. … w …
Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn.: „…” Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021 – 2027 - Priorytet 1 Fundusze europejskie dla … gospodarki – Działanie 1.4 Rozwój e-usług i e-zasobów publicznych w ramach ZIT.
Projekt jest realizowany w partnerstwie …, gdzie liderem projektu jest Gmina …, a Gmina … jest partnerem. Projekt dotyczy rozwoju i poprawy jakości oraz dostępności e-usług i e-zasobów publicznych, danych przestrzennych z elementami wzmacniającymi bezpieczeństwo rozwoju e-usług i systemów informatycznych. Projekt służyć będzie rozwojowi elektronicznej administracji w gminie, w tym cyfrowej standaryzacji i strukturyzacji zasobów oraz bezpiecznych repozytoriów cyfrowych, cyfryzacji procesów back-office w administracji samorządowej oraz wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych i organizacyjnych dla wprowadzania procesów modernizacyjnych wspomagających bieżącą działalność urzędów, w tym aplikacji ISP i systemów bazodanowych, służących poprawie efektywności zarządzania oraz upowszechnianiu komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych (na przykład chmura obliczeniowa, elektroniczny obieg dokumentów, otwarte dane publiczne wysokiej jakości, budowa odpowiednich narzędzi analitycznych itp.), tworzeniu, standaryzacji i aktualizacji cyfrowych e-usług i referencyjnych zasobów cyfrowych, a także infrastruktury do ich realizacji.
W projekcie uczestniczą następujące jednostki:
1. Urząd Miejski Gminy …
2. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …
4. Publiczne Przedszkole „…” w …
5. Szkoła Podstawowa im. … w …
6. Szkoła Podstawowa im. … w …
7. Szkoła Podstawowa im. … w …
Zadanie obejmuje zakup szkoleń dla pracowników, zakup sprzętu informatycznego oraz wartości niematerialnych i prawnych.
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów dla Urzędu Miejskiego Gminy ….
2. Elektroniczny obieg dokumentów dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w… oraz
Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ….
3. Broker integracyjny dla Urzędu Miejskiego Gminy… oraz 2 jednostek organizacyjnych z eDoręczeniami (Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w … oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …).
4. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca dla Urzędu Miejskiego Gminy … oraz 6 jednostek organizacyjnych ( w tym konsultacje społeczne).
5. Modernizacja portalu ... w obszarze podatków i odpadów dla Urzędu Miejskiego Gminy …
6. Modernizacja portalu ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w…
7. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie dojrzałości oraz integracji z elektronicznym obiegiem dokumentów dla Urzędu Miejskiego Gminy ….
8. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie dojrzałości dla Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w ….
9. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów) (obszar wod.-kan.) dla ZGKiM oraz Urzędu Miejskiego Gminy ….
10. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów) dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w …
11. Odrębne instancje BIP dla Urzędu Miejskiego Gminy … oraz 6 jednostek organizacyjnych
12. Szkolenia pracowników wszystkich jednostek
Celem projektu jest (...). Broker integracyjny ma umożliwić integrację systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów z e- Doręczeniami i automatyczną rejestrację wiadomości wraz załącznikami w ramach modułu korespondencji przychodzącej. Broker również umożliwi integrację z BAE-Bazą Adresów Elektronicznych. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca umożliwi komunikację online z interesantem, wraz z wglądem do prowadzonej sprawy. Konsultacje społeczne osadzone w EBOM będą miały na celu wspieranie procesów współdecydowania w podejmowaniu ważnych decyzji z rozwojem jednostki. Modernizacja portalu ... ma umożliwić dostęp do kompletu informacji o podatkach, opłatach za śmieci. Interesant ma otrzymać informację i sposobie naliczenia podatku lub opłaty o wysokości poszczególnych rat i terminie ich płatności. Portal umożliwi również wypełnienie deklaracji i informacji podatkowe. Interesant w ramach Portalu ... będzie miał również możliwość dokonania opłat za czynności administracyjne/urzędowe poprzez Internet.
Portale ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków będzie możliwy dostęp do kompletu informacji o zużyciu wody, odprowadzanych ściekach, zaległościach i płatności. Modernizacja systemów dziedzinowych w tym systemu kadrowo-płacowego, finansowoksięgowego, księgowości budżetowej i planowania, wymiaru podatków oraz opłat lokalnych, gospodarki odpadami, systemu rozliczeń podatku VAT i centralizacji dla Urzędu Miejskiego Gminy … niezbędna do świadczenia e-usług oraz integracji z Elektronicznym Obiegiem Dokumentów. Modernizacja systemów dziedzinowych w tym systemu naliczania opłat za zużycie wody i odprowadzania ścieków, księgowości budżetowej i planowania, finansowo-księgowego, systemu rozliczeń podatku VAT dla ZGKiM niezbędna do świadczenia e-usług oraz integracji z Elektronicznym Obiegiem Dokumentów. Instancje BIP dla Urzędu i 6 jednostek organizacyjnych mają umożliwić dostęp do informacji publicznej.
Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu będą wystawione na Gminę. Faktury dokumentujące dany zakup, będą obrazowały zakup dla danej jednostki, będzie możliwość przyporządkowania zakupu dla danej jednostki. Po zakończeniu projektu nabyte mienie zostanie przekazane do właściwych, biorących udział w projekcie jednostek.
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Urzędu Miejskiego Gminy … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
4. Modernizacja portalu ... w obszarze podatków i odpadów
5. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie
dojrzałości oraz integracji z elektronicznym obiegiem dokumentów
6. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
7. Odrębne instancje BIP dla Urzędu Miejskiego Gminy …
8. Szkolenia pracowników
Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji całokształtu działalności Gminy; opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako realizacja zadań własnych gminy. Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób.
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla ZGKiM w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca
4. Modernizacja portalu ... w obszarze wody i odprowadzonych ścieków
5. Modernizacja systemów dziedzinowych niezbędna do świadczenia e-Usług na 4-5 poziomie
dojrzałości
6. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
7. Odrębne instancje BIP dla ZGKiM
8. Szkolenia pracowników
Nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do realizacji całokształtu działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …; opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób.
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Szkoły Podstawowej im. …o w… oraz Szkoły Podstawowej im. … w …zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
2. Odrębne instancje BIP dla Szkoły Podstawowej im. … w … oraz
Szkoły Podstawowej im. … w …
3. Szkolenia pracowników
Szkoła Podstawowa im. … w … oraz Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje i będzie realizować działalność podlegającą oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem Sali oraz czynności o charakterze publicznoprawnym). Realizując projekt działalność opodatkowana będzie realizowana w ten sam sposób.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …u realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT - czynności o charakterze publicznoprawnym, pomocy społecznej. Publiczne Przedszkole „…” w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności o charakterze publicznoprawnym. Szkoła Podstawowa im. … w … realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności o charakterze publicznoprawnym. W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Publicznego Przedszkola „…” w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (w tym konsultacje społeczne)
2. Odrębne instancje BIP dla Publicznego Przedszkola „…” w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w …
3. Szkolenia pracowników
W związku z realizacją projektu pn. „…” dla Gminnego Ośrodek Pomocy Społecznej w … zostaną zakupione poszczególne towary i usługi:
1. Elektroniczny Obieg Dokumentów
2. Broker integracyjny z eDoręczeniami
3. Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca
4. Komplet sprzętu pod EOD (Skaner +Czytnik Kodów + Drukarka kodów)
5. Odrębne instancje BIP dla ZGKiM
6. Szkolenia pracowników
Zakupione towary i usługi będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT - czynności o charakterze publicznoprawnym, pomocy społecznej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
W związku z powyższym skoro w okolicznościach niniejszej sprawy – nie będą Państwo w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „…” dotyczącego Urzędu Miejskiego Gminy … do poszczególnych rodzajów czynności, a wydatki będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT), to będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, z uwzględnieniem z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Następnie, z uwagi na to, że – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki projektu dotyczące Urzędu Miejskiego Gminy … będą wykorzystywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, i nie będą Państwo mieli możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będą Państwo zobowiązani również do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 3 i następne ustawy.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: „…” dotyczących Urzędu Miejskiego Gminy … w pierwszej kolejności przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy w związku z § 3 ust. 2 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy. Prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się do pytania nr 2.
Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że – nie będą Państwo w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „…” dotyczącego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … do poszczególnych rodzajów czynności, a wydatki będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT), to będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, z uwzględnieniem z § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Następnie, z uwagi na to, że – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki projektu dotyczącego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak i do czynności zwolnionych od podatku, i nie będą Państwo mieli możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będą Państwo zobowiązani również do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 3 i następne ustawy.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację projektu pn.: „…” dotyczącego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w … w pierwszej kolejności przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy w związku z § 3 ust. 4 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ustawy. Prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.
Odnosząc się do pytania nr 3.
Z okoliczności niniejszej sprawy wynika, że – nie będą Państwo w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego wynikającego z nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „…” dotyczącego Szkoły Podstawowej im. … w … oraz … im. … w …do poszczególnych rodzajów czynności, a wydatki będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT), to będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT, z uwzględnieniem z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację projektu pn.: „…” dotyczącego Szkoły Podstawowej im. …. w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w … w pierwszej kolejności przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznałem za prawidłowe.
Przechodząc do kolejnych Państwa wątpliwości dotyczących braku prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu dotyczących jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w …, należy przypomnieć, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem - jak Państwo wskazali - zakupione towary i usługi będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT.
Zatem, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: „…” dotyczących jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w …, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy, z którego wynika, że:
·towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. „…” dla Urzędu Miejskiego Gminy … i Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w …będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
·towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. „…” dla Szkoły Podstawowej im. … w … oraz Szkoły Podstawowej im. … w … będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
·towary i usługi nabyte w ramach projektu pn. „…” dla jednostek: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w …, Publiczne Przedszkole w …, Szkoła Podstawowa im. … w … będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
