
Temat interpretacji
Opodatkowanie transakcji nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za symboliczną złotówkę dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji jest:
- nieprawidłowe w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej,
- prawidłowe w części dotyczącej sprzedaży za symboliczną złotówkę dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.
UZASADNIENIE
W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za symboliczną złotówkę dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca wybudował osiedle domków jednorodzinnych wraz z całą infrastrukturą, w tym z: drogami wewnętrznymi, siecią wodociągową i siecią kanalizacyjną. Droga oraz sieci położone są na gruncie stanowiącym własność Spółki. Zainteresowany nie ujął ich w ewidencji środków trwałych.
Wnioskodawca rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania drogi oraz sieci kanalizacyjnej Gminie, na terenie której położone jest osiedle. Natomiast w odniesieniu do sieci wodociągowej, Spółka bierze pod uwagę nieodpłatne przekazanie jej przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu, któremu Gmina powierzyła zadania w zakresie zaopatrywania w wodę oraz odprowadzania ścieków.
Przekazanie tych składników majątkowych zwolniłoby Zainteresowanego z obciążeń wynikających z konieczności utrzymywania w należytym stanie tak sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, jak i drogi, do czego obecnie jako właściciel Wnioskodawca jest zobowiązany.
O ile Spółka zdecyduje się na wariant nieodpłatnego przekazania wskazanych powyżej składników, zostanie on zrealizowany w roku 2010.
Alternatywnie Zainteresowany bierze pod uwagę możliwość sprzedaży Gminie (przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu) powyższych składników majątkowych za symboliczną kwotę symboliczną złotówkę.
Wnioskodawca prowadzi sprzedaż domów i działek w ramach wybudowanego osiedla od roku 2008, jednakże nie ujmował w koszty uzyskania przychodów odpowiedniej części nakładów poniesionych w związku z budową instalacji sanitarnych i wodociągowych przypadających na sprzedawane wówczas domy.
Ze złożonego w dniu 28 stycznia 2011 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż:
- Drogi wewnętrzne oraz sieć wodociągowa i kanalizacyjna zostały wybudowane jako infrastruktura niezbędna dla wybudowanego przez Spółkę zamkniętego osiedla domów jednorodzinnych. Zainteresowany sprzedawał i sprzedaje domy jednorodzinne, co podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak jak było to już wskazane we wniosku: Wybudowanie tak dróg wewnętrznych, jak i sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej stanowiło dla Spółki warunek konieczny dla zrealizowania inwestycji w postaci osiedla domków jednorodzinnych istnienie dróg dojazdowych jest jedną z przesłanek uzyskania pozwolenia na budowę, a ponadto w praktyce warunkuje możliwość funkcjonowania osiedla, co z kolei przekłada się na możliwość sprzedaży domów w ramach inwestycji. Również wybudowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej jest z punktu widzenia tak budowy, jak i funkcjonowania osiedla podstawowym i niezbędnym warunkiem. W związku z tym Spółka jest zdania, że zarówno wydatki poniesione na wybudowanie dróg, jak i sieci wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Spółkę (sprzedaż domów należących do osiedla), a zatem Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących te wydatki.
- Budowa dróg wewnętrznych, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej została zakończona w maju 2010 r.
- Sieci oraz drogi były udostępniane mieszkańcom osiedla, którzy nabyli domy. Oznacza to, że domy mieszkańców są wpięte do sieci, a chcąc dojechać do domów mieszkańcy korzystają z dróg wewnętrznych. Prawo w tym zakresie mieszkańcy nabyli, kupując domy. Nie ponosili z tego tytułu na rzecz Wnioskodawcy dodatkowej odpłatności. Natomiast ani sieć wodociągowa, kanalizacyjna, ani drogi wewnętrzne traktowane jako całość, konkretny składnik majątkowy nie były przez Spółkę udostępniane innym podmiotom (np. na podstawie umowy najmu).
- W odniesieniu do dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Przedmiotowe składniki majątkowe nie były jak dotąd oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu nie były przedmiotem sprzedaży, najmu, dzierżawy etc.
- Drogi i sieci nie stanowią u Zainteresowanego środka trwałego, nie zostały przyjęte do używania, w bilansie są wykazywane jako towar. Zatem nie można mówić o podwyższeniu wartości początkowej o 30%. Ich budowa trwała do roku 2010.
- J.w., Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie przedmiotowych budowli.
- Spółka nie ma powiązań ani z Gminą, ani z przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w wariancie nieodpłatnego przekazania Gminie (lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu) dróg wewnętrznych i sieci wodno-kanalizacyjnej, Wnioskodawca powinien naliczyć podatek VAT w związku z przekazaniem Gminie (gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu) przedmiotowych składników majątkowych...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
W przypadku przekazania na rzecz Gminy lub gminnego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego drogi oraz sieci bez odpłatności, transakcja ta powinna być zakwalifikowana jako czynność nieodpłatnego przekazania towarów związana z prowadzonym przez Zainteresowanego przedsiębiorstwem.
Należy bowiem podkreślić, iż wybudowanie tak drogi, jak i sieci warunkowało możliwość wybudowania osiedla domków jednorodzinnych, które są sprzedawane przez Spółkę. Również fakt ich zbycia (nieodpłatnego) należy ocenić jako pozostający w związku z działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Należy bowiem podkreślić, iż pozostając właścicielem drogi i sieci, Spółka jest zobowiązana do zarządzania tymi składnikami majątkowymi, w szczególności do ich remontowania, utrzymania, ochrony, oznakowania, przebudowywania itp. Przeniesienie prawa własności na inny podmiot oznaczać będzie dla Zainteresowanego zwolnienie się z tych obowiązków i brak konieczności ponoszenia wydatków z tego tytułu, a tym samym możliwość przeznaczenia posiadanych środków na właściwy przedmiot działalności Wnioskodawcy, tj. działalność deweloperską.
Z tego względu, zdaniem Spółki, ewentualne nieodpłatne przekazanie dróg i sieci wskazanym powyżej podmiotom, nie będzie rodzić obowiązku opodatkowania VAT tej transakcji.
Zgodnie bowiem z regulacją art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Wykładania gramatyczna tego przepisu pozwala na zrównanie z podlegającą opodatkowaniu odpłatną dostawą towarów przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (przy zachowaniu warunku, że podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem (wytworzeniem) przekazywanych towarów). W przypadku zatem przekazania na cele związane z przedsiębiorstwem (co ma miejsce w analizowanej sytuacji), nie podlega ono opodatkowaniu.
Powyższa wykładania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 sierpnia 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 673/10. W wyroku tym Sąd zajął stanowisko, że z unormowania art. 7 ust 2 ustawy o VAT wynika jednoznacznie, że zakres czynności nieodpłatnego przekazania towarów, które zrównane zostały z odpłatną dostawą, ograniczony został do tych dokonywanych w celach innych niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, oczywiście pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Identyczne stanowisko zajął WSA w Bydgoszczy, orzekając, iż: Nie można (...) zgodzić się ze stanowiskiem Ministra Finansów, że art. 7 ust. 2 u.p.t.u., w brzmieniu obowiązującym po dniu 1 czerwca 2005 r., obejmuje opodatkowaniem także nieodpłatne przekazanie towarów (w tym wypadku drogi) na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przepis ten dotyczy opodatkowania towarów przekazanych na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (sygn. akt I SA/Bd 574/10).
Podsumowując, Zainteresowany jest zdania, iż dokonane przez niego ewentualnie w przyszłości nieodpłatne przekazanie drogi wewnętrznej oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, pomimo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do ich budowy, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, albowiem nieodpłatne przekazanie nastąpi na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, co w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest zrównane z odpłatną dostawą towarów.
Ad. 2
W przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy (lub gminnego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego) dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej za symboliczną złotówkę, transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Z tytułu takiej transakcji Spółka powinna wykazać obrót w wysokości ustalonej przez strony ceny. Nie stoi temu na przeszkodzie w szczególności fakt, iż odpłatność za przeniesienie własności ww. składników majątkowych miałaby w tym przypadku symboliczną wysokość. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że podstawową korzyścią dla Zainteresowanego wynikającą z tej transakcji byłoby zwolnienie się z obowiązków w zakresie zarządzania i utrzymywania dróg oraz sieci.
Podsumowując, Wnioskodawca jest zdania iż:
- w wariancie nieodpłatnego przekazania Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia podatku VAT w związku z przekazaniem Gminie, bądź przedsiębiorstwu gminnemu przedmiotowych składników majątkowych,
- w wariancie sprzedaży Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu drogi wewnętrznej oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej za symboliczną złotówkę Spółka powinna naliczyć podatek VAT w związku ze sprzedażą przedmiotowych składników majątkowych, przy czym obrót z tytułu tej transakcji będzie równy ustalonej przez strony cenie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- nieprawidłowe w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej,
- prawidłowe w części dotyczącej sprzedaży za symboliczną złotówkę dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast, jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
W świetle art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).
Z cytowanych wyżej przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.
Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wybudował osiedle domków jednorodzinnych wraz z całą infrastrukturą, w tym z: drogami wewnętrznymi, siecią wodociągową i siecią kanalizacyjną. Droga oraz sieci położone są na gruncie stanowiącym własność Spółki. Zainteresowany nie ujął ich w ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania drogi oraz sieci kanalizacyjnej Gminie, na terenie której położone jest osiedle. Natomiast w odniesieniu do sieci wodociągowej, Spółka bierze pod uwagę nieodpłatne przekazanie jej przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu, któremu Gmina powierzyła zadania w zakresie zaopatrywania w wodę oraz odprowadzania ścieków. Alternatywnie Zainteresowany bierze pod uwagę możliwość sprzedaży Gminie (przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu) powyższych składników majątkowych za symboliczną kwotę symboliczną złotówkę. Drogi wewnętrzne oraz sieć wodociągowa i kanalizacyjna zostały wybudowane jako infrastruktura niezbędna dla wybudowanego przez Spółkę zamkniętego osiedla domów jednorodzinnych. Zainteresowany sprzedawał i sprzedaje domy jednorodzinne, co podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wybudowanie tak dróg wewnętrznych, jak i sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej stanowiło dla Spółki warunek konieczny dla zrealizowania inwestycji w postaci osiedla domków jednorodzinnych istnienie dróg dojazdowych jest jedną z przesłanek uzyskania pozwolenia na budowę, a ponadto w praktyce warunkuje możliwość funkcjonowania osiedla, co z kolei przekłada się na możliwość sprzedaży domów w ramach inwestycji. Również wybudowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej jest z punktu widzenia tak budowy, jak i funkcjonowania osiedla podstawowym i niezbędnym warunkiem. W związku z tym Spółka jest zdania, że zarówno wydatki poniesione na wybudowanie dróg, jak i sieci wykazują związek z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Spółkę (sprzedaż domów należących do osiedla). Budowa dróg wewnętrznych, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej została zakończona w maju 2010 r. Sieci oraz drogi były udostępniane mieszkańcom osiedla, którzy nabyli domy. Oznacza to, że domy mieszkańców są wpięte do sieci, a chcąc dojechać do domów mieszkańcy korzystają z dróg wewnętrznych. Prawo w tym zakresie mieszkańcy nabyli, kupując domy. Nie ponosili z tego tytułu na rzecz Wnioskodawcy dodatkowej odpłatności. Natomiast ani sieć wodociągowa, kanalizacyjna, ani drogi wewnętrzne traktowane jako całość, konkretny składnik majątkowy nie były przez Spółkę udostępniane innym podmiotom (np. na podstawie umowy najmu). Zainteresowany nie ma powiązań ani z Gminą, ani z przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym.
W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z wybudowanymi drogami wewnętrznymi oraz siecią wodociągową i kanalizacyjną znajdującymi się na gruntach należących do Wnioskodawcy.
Stosownie do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi natomiast § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż zarówno sprzedaż, jak i przekazanie Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu wybudowanych dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, uznać należy za dostawę towaru.
Jak wskazano w interpretacji z dnia 7 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-1192/10-4/NS, Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach służących wybudowaniu dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, zarówno w wariancie nieodpłatnego przekazania dróg wewnętrznych i sieci wodno-kanalizacyjnej Gminie (lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu), jak i w przypadku ich sprzedaży za symboliczną złotówkę.
Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa podatkowego do opisanej przez Zainteresowanego sytuacji należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie wybudowanych na gruntach należących do Wnioskodawcy dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu, z uwagi na fakt, iż Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy budowie przedmiotowego majątku, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Natomiast odpłatne przekazanie dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Kwestie dotyczące podstawy opodatkowania reguluje art. 29 ustawy.
Podstawą opodatkowania według art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.
Ceny towarów i usług, jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę ().
W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).
Na mocy art. 29 ust. 3 ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.
Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Powołane wyżej przepisy art. 29 ust 1-4 ustawy, wyrażają generalną zasadę określania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ponadto, jak wynika z art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.
Przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów lub usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.
Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy. Zgodnie bowiem z art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:
- niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
- niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku;
- wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.
Przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się w świetle ust. 3 ww. artykułu małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia.
Natomiast przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem art. 32 ust. 4 ustawy.
Jak stanowi art. 32 ust. 5 ustawy, przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.
Z kolei, przez wartość rynkową, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, należy rozumieć całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:
- w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
- w odniesieniu do usług kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.
Z powołanego przepisu art. 29 ustawy wynika, iż udzielenie rabatu, (o ile nie sprzeciwiają się temu przepisy prawa), jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji sprzedaży za tzw. symboliczną złotówkę, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, będzie kwota faktycznie należna, pomniejszona o kwotę należnego podatku (np. 1 zł), z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy.
Reasumując:
Ad. 1
W przypadku nieodpłatnego przekazania Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowiąc odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy.
Ad. 2
W przypadku sprzedaży Gminie lub gminnemu przedsiębiorstwu wodno-kanalizacyjnemu dróg wewnętrznych oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej za symboliczną złotówkę, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast, jeżeli sprzedaż przedmiotowych składników majątku Wnioskodawcy nastąpi po cenie ustalonej w umowie, to podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowić będzie kwota należna z tytułu tej transakcji pomniejszona o kwotę należnego podatku, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 32 ustawy. Kwotą należną będzie więc kwota określona w umowie, tj. np. 1 zł.
Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego, nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie zdarzenia przyszłego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Zainteresowanego za nieprawidłowe w części dotyczącej nieodpłatnego przekazania dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej.
Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nieodpłatnego przekazania lub sprzedaży za symboliczną złotówkę dróg wewnętrznych, sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej. Ponadto, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2011 r. nr ILPP1/443-1192/10-4/NS.
Natomiast wniosek w przedmiocie interpretacji prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPB3/423-895/10-4/GC, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1192/10-4/NS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
