Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.534.2025.2.MMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.534.2025.2.MMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy pobieranych przez Spółkę opłat za uczestnictwo dzieci uczących się Szkole w zajęciach dodatkowych w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 8 września 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi prywatną szkołę nauczania podstawowego dla dzieci klas 0 oraz 1-3 (zwana dalej „Szkołą”). Szkoła otrzymała akredytację z Ministerstwa Oświaty. Uzyskała również zaświadczenie wydane przez Miasto (...) o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez ten organ.

W tym zaświadczeniu określono typ: „ośmioletnia szkoła podstawowa” i rodzaj – „ogólnodostępna z oddziałem przedszkolnym”.

Szkoła będzie prowadzić dodatkowe, płatne i fakultatywne zajęcia pozalekcyjne/pozaszkolne (zwane dalej „Zajęciami Dodatkowymi”) dla dzieci uczęszczających do Szkoły, w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wyjść do muzeum lub ZOO. Te Zajęcia Dodatkowe będą miały na celu rozwój intelektualny, społeczny dziecka, jego wiedzy, samoobrony (w przypadku judo), a także umiejętności ruchowych, tanecznych i muzycznych.

W statucie Szkoły zapisano:

  • w celach i zadaniach Szkoły - Szkoła w szczególności m.in. umożliwia uczniom uczestnictwo w zajęciach dodatkowych (§ 2 pkt 7 lit. g);
  • Szkoła finansowana jest z następujących źródeł – m.in. czesne, wpisowe, opłaty rekrutacyjne, opłaty związane ze świadczeniem dodatkowo płatnych przedmiotów i zajęć dodatkowych (§ 32 ust. 1 lit. b).

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Na zadane pytanie, czy świadczone przez Państwa zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?

Wskazali Państwo, że:

Ustalenie, czy świadczone przez Spółkę zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług powinno być dokonane przez Organ interpretacyjny. Wnioskodawca jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego, ale nie dokonania interpretacji przepisów prawa podatkowego. A odpowiedź na to pytanie Organu bezspornie byłoby dokonaniem interpretacji przepisu (klasyfikacją prawną), o którego interpretację wniosła Spółka w złożonym wniosku. To jest rola Organu interpretującego. Spółka, w ramach przedstawienia własnego stanowiska w sprawie, stwierdza, że w jej ocenie niniejsze usługi są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Zwracają Państwo uwagę, że – zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych – wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku organ wydający interpretację indywidualną zobowiązany jest ograniczyć do informacji, które nie doprowadzą do przerzucenie ciężaru wykładni przepisów prawa na wnioskodawcę, a jedyne pozwolą na uzyskanie danych niezbędnych do oceny prawidłowości stanowiska wnioskodawcy. Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna zawiera, stosownie do art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym, a w przypadku uznania stanowiska wnioskodawcy za nieprawidłowe zawiera wskazanie stanowiska prawidłowego wraz z uzasadnieniem prawnym. WSA w Krakowie w wyroku z 8 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Kr 1506/21 stwierdził: „W postępowaniu w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, zgodnie z art. 14h O.p., ma zastosowania art. 169 § 1-2 tej ustawy. Z powołanych przepisów wynika, że możliwe jest żądanie przez organ wydający interpretację indywidualną, uzupełnienia braków formalnych pisma, jakim jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, także w zakresie elementów wskazanych w art. 14b § 3 O.p., tj. elementów stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Jednak organ zobowiązany do wydania interpretacji, działając w trybie art. 169 § 1 O.p. nie może żądać od wnioskodawcy modyfikowania stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, ani przedstawionej we wniosku oceny prawnej stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W tym trybie organ może żądać jedynie uzupełnienia wniosku o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne. Elementy, które wnioskodawca winien uzupełnić, organ wydający interpretacją indywidualną winien wskazać w wezwaniu, wyjaśniając dlaczego ich brak uniemożliwia wydanie interpretacji. Interpretacja indywidualna ma bowiem na celu uzyskanie stanowiska organu w zakresie rozumienia przepisów prawa podatkowego na gruncie przedstawionego przez wnioskodawcę, a nie ustalonego przez organ podatkowy, stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) opisanego we wniosku organ wydający interpretację indywidualną zobowiązany jest ograniczyć do takich danych, które nie doprowadzą do przerzucenie ciężaru wykładni przepisów prawa na wnioskodawcę, a jedyne pozwolą na uzyskanie informacji niezbędnych do oceny prawidłowości stanowiska wnioskodawcy”.

W wyroku z 23 listopada 2021 r. sygn. akt II FSK 1049/21 NSA wskazał „Wymóg wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego realizuje się poprzez podanie wszystkich jego elementów, istotnych z punktu widzenia możliwości oceny stanowiska wnioskodawcy. W trybie żądania uzupełnienia braków formalnych pisma, jakim jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, organ podatkowy może żądać jedynie uzupełnienia wniosku o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne”. W ocenie Sądu Organ dokonujący interpretacji nie ma prawa żądania od wnioskodawcy przedstawienia w ramach uzupełnienia stanu faktycznego jego wykładni przepisów prawa, bo jest to zadanie tego Organu. Ponadto Sąd dokonując oceny postępowania Organu interpretującego w zakresie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji z powodu na brak przedstawienia wykładni przepisów prawa przez wnioskodawcę w odpowiedzi na wezwanie uznał: „Biorąc pod uwagę charakter i zadania interpretacji podatkowej trudno uznać stanowisko organu podatkowego za prawidłowe, ponieważ prowadziłoby ono do podważenia sensu wydawania interpretacji podatkowych”.

Reasumując, w związku z wyżej zacytowanymi wyrokami sądów administracyjnych, które odzwierciedlają jednolitą linię orzeczniczą tych sądów, w odpowiedzi na wezwanie w zakresie pytania, czy świadczone przez Spółkę zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług - Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w tym zakresie i ta ocena nie jest elementem zdarzenia przyszłego.

Na zadane pytanie, czy świadczone przez Państwa zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO objęte są:

a)wpisem do szkół i placówek niepublicznych, o którym mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?

b)niezbędne do wykonania usługi zwolnionej, a jeżeli tak to w czym ta niezbędność się przejawia?

c)są realizowane głównie celem osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazali Państwo, że:

Świadczone przez Spółkę zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO:

a)Przepisy określające wpis do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy – Prawo oświatowe, nie wymagają szczegółowego wskazywania usług edukacyjnych w ewidencji. Zakres realizowanych usług edukacyjnych wynika bezpośrednio ze statutu placówki, który musi zostać przedłożony podczas uzyskiwania wpisu do ewidencji. Szkoła prowadzona przez Spółkę (dalej nazywana „Szkołą”) będzie realizować swoje zadania poprzez świadczenia usług edukacyjnych – kształcenia i wychowania.

Szkoła będzie świadczyła swoje usługi według zatwierdzonego statutu Szkoły.

W § 2 tego statutu określona następujące cele i zadania:

1.Szkoła realizuje podstawę programową Ministerstwa Edukacji Narodowej.

2.Językiem wykładowym jest język polski. Językiem obcym nowożytnym jest język angielski oraz hiszpański.

3.Celem Szkoły jest zapewnienie uczniom integralnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, fizycznego i społecznego w poszanowaniu godności ludzkiej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

4.Zadaniem Szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w wielojęzycznym i wielokulturowym społeczeństwie ucząc jednocześnie poszanowania historii i tradycji własnego kraju.

5.Szkoła jest otwarta na różnorodność kulturową reprezentowaną przez uczniów i nauczycieli. Zadaniem Szkoły jest wychowanie w duchu otwartości i tolerancji.

6.Zadaniem Szkoły jest rozwijanie zdolności dzieci, stymulowanie ich zainteresowania otaczającym światem i motywowanie do dalszego jego poznawania.

7.Szkoła w szczególności:

a)realizuje programy nauczania zawierające podstawę programową kształcenia ogólnego;

b)realizuje zajęcia edukacyjne w wymiarze nie niższym niż wymiar obowiązujących zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej;

c)realizuje Program Wychowawczo-Profilaktyczny, który opisuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym i jest zatwierdzony przez radę pedagogiczną;

d)prowadzi dokumentację obowiązującą szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych;

e)zapewnia opiekę nad uczniami zgodnie z planem obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć szkolnych;

f)Szkoła stosuje różne metody wychowawcze dostosowane do potrzeb uczniów oraz organizuje dla uczniów pomoc pedagogiczno-psychologiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami;

g)umożliwia uczniom uczestnictwo w zajęciach dodatkowych;

h)zapewnia uczniom bezpieczeństwo i stałą opiekę w czasie trwania zajęć i poza nimi;

i)zapewnia uczniom opiekę podczas zajęć zorganizowanych poza terenem Szkoły, w tym wycieczek i obozów.

8.Cele i zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, zasady formułowania przez nauczycieli wymagań edukacyjnych, zasady oceniania bieżącego, możliwości i tryb poprawy ocen cząstkowych i sposób przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych i poprawkowych określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.

9.Realizacja celów Szkoły może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne, instytucje i organizacje, w tym fundacje, na warunkach uzgodnionych z Organem Prowadzącym.

Reasumując zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO mają na celu rozwijanie u uczestników zajęć dodatkowych zainteresowań, uzdolnień, doskonalenia umiejętności oraz pogłębianie wiedzy poprzez wizyty w muzeum czy ZOO. Kształcenie i wychowanie młodego człowieka jest priorytetem zajęć dodatkowych. Zajęcia dodatkowe będą stanowiły realizację celów i zadań określonych statutem Szkoły.

b)są niezbędne do wykonania usługi zwolnionej, ponieważ do rozwoju dziecka potrzebne są zajęcia mające na celu ich rozwój intelektualny, emocjonalny, fizyczny i społeczny. Zajęcia dodatkowe mają rozwijać zainteresowania, umiejętności i uzdolnienia dzieci. Mają być realizowane w szkole prowadzonej przez Spółkę, tak samo jak są niektóre z tych zajęć realizowane w szkołach publicznych; Spółka proponuje szerszy zakres zajęć dodatkowych, aby uczeń mógł mieć możliwość rozwoju w szerszym zakresie;

c)nie są realizowane głównie celem osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, ponieważ do rozwoju dziecka wskazane są zajęcia rozwijające jego zainteresowania.

Na zadane pytanie, czy świadcząc usługi będące przedmiotem wniosku, działają Państwo pod kontrolą właściwych instytucji państwowych? Czy kontrola ta zapewni jakość świadczeń oraz ich odpowiednią cenę? Na czym polega ta kontrola, czy działają Państwo w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe (a jeżeli tak to jakie), czy mają Państwo dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania?

Wskazali Państwo, że:

Zakres realizowanych usług edukacyjnych wynika bezpośrednio ze statutu Szkoły, który musi zostać przedłożony i zaakceptowany przez właściwe kuratorium oświaty podczas uzyskiwania wpisu do ewidencji. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2 lit. a), zgodnie z § 2 statutu Szkoły, zadaniem Szkoły jest rozwijanie zdolności dzieci, stymulowanie ich zainteresowania otaczającym światem i motywowanie do dalszego jego poznawania. Ponadto Szkoła w szczególności umożliwia uczniom uczestnictwo w zajęciach dodatkowych.

Zajęcia dodatkowe nie mają planów kształcenia. W tym zakresie organ prowadzący ma w miarę swobodę działania, ale w ramach celów określonych zatwierdzonym przez władze oświatowe statutem. Jako placówka oświatowa Szkoła ma obowiązek realizacji podstawy programowej, ale wskazane są, jak w szkołach publicznych, dodatkowe zajęcia rozwijające talenty. W zasadzie wszystkie szkoły, bez względu na rodzaj jednostki (publiczna czy niepubliczna) prowadzą zajęcia dodatkowe, które mają rozwijać zainteresowania, talenty uczniów oraz poszerzać ich horyzonty myślowe.

Organ kontrolujący nigdy nie kontroluje cen, niezależnie czy dotyczy to podstawowej kwoty czesnego, czy też zajęć dodatkowych.

Pytanie

Czy pobierane w przyszłości przez Spółkę opłaty za uczestnictwo dzieci uczących się Szkole w Zajęciach Dodatkowych w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa m.in. w pkt 26 ust. 1, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było zastosowanie przedmiotowego zwolnienia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.podmiotowa - podmiot świadczący usługi musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz

2.przedmiotowa - ww. podmiot świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Spełnienie warunków dla przesłanki podmiotowej zwolnienia:

Podstawą prawną działania Szkoły będzie statut oraz ustawa - Prawo oświatowe. Szkoła prowadzić będzie zajęcia dla osób małoletnich.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm., zwana dalej „Prawem oświatowym”), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 Prawa oświatowego, system oświaty obejmuje - placówki oświatowo wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 Prawa oświatowego, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Stosownie do art. 168 ust. 1 Prawa oświatowego, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z tego przepisu wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone m.in. przez osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jako organ prowadzący Szkołę uzyskała wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia ewidencji odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 3 Prawa Oświatowego.

Tym samym należy stwierdzić, że Szkoła jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa Oświatowego.

Zdaniem Spółki, z momentem wpisania Szkoły do ww. ewidencji, spełniona została przesłanka podmiotowa dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Spełnienie warunków dla przesłanki przedmiotowej zwolnienia:

Zgodnie z dyspozycją art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, spełnienie przesłanki przedmiotowej zwolnienia wymaga łącznego zaistnienia dwóch warunków, tj. usługi muszą być świadczone zarówno w zakresie kształcenia, jak i wychowania.

W ocenie Spółki usługi świadczone przez Szkołę w ramach Zajęć Dodatkowych są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Zajęcia Dodatkowe będą umożliwiać rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz organizować czas wolny dzieci uczących się w Szkole.

Reasumując, uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, mając na uwadze spełnienie przesłanki podmiotowej zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, tj. Szkoła jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego, oraz przesłanki przedmiotowej, tj. świadczone usługi w ramach Zajęć Dodatkowych są zarówno w zakresie kształcenia, jak i wychowania, w ocenie Spółki pobierane w przyszłości przez Spółkę opłaty za uczestnictwo dzieci uczących się Szkole w Zajęciach Dodatkowych w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Tożsame stanowisko i argumentację przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 grudnia 2024 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.487.2024.2.MGO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)    jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)    uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 1043 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje - placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy pobierane w przyszłości przez Spółkę opłaty za uczestnictwo dzieci uczących się Szkole w Zajęciach Dodatkowych w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą zwolnione przedmiotowo z podatku od towarów i usług.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika,  że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia  i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. 

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy prowadzą Państwo prywatną szkołę nauczania podstawowego dla dzieci klas 0 oraz 1-3. Szkoła otrzymała akredytację z Ministerstwa Oświaty. Uzyskała również zaświadczenie wydane przez Miasto (...) o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez ten organ.

Tym samym w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizie podlega przesłanka przedmiotowa, tj. czy świadczone przez Państwa zajęcia dodatkowe, tj. gra w szachy, na pianinie, taniec, robotyka dla juniora, lego, judo, wycieczki edukacyjne do muzeum lub ZOO są usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Szkoła będzie prowadzić dodatkowe, płatne i fakultatywne zajęcia pozalekcyjne/pozaszkolne dla dzieci uczęszczających do Szkoły, w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wyjść do muzeum lub ZOO. Zajęcia Dodatkowe będą miały na celu rozwój intelektualny, społeczny dziecka, jego wiedzy, samoobrony (w przypadku judo), a także umiejętności ruchowych, tanecznych i muzycznych.

Zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO mają na celu rozwijanie u uczestników zajęć dodatkowych zainteresowań, uzdolnień, doskonalenia umiejętności oraz pogłębianie wiedzy poprzez wizyty w muzeum czy ZOO. Kształcenie i wychowanie młodego człowieka jest priorytetem zajęć dodatkowych. Zajęcia dodatkowe będą stanowiły realizację celów i zadań określonych statutem Szkoły. Zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO są niezbędne do wykonania usługi zwolnionej, ponieważ do rozwoju dziecka potrzebne są zajęcia mające na celu ich rozwój intelektualny, emocjonalny, fizyczny i społeczny. Zajęcia dodatkowe mają rozwijać zainteresowania, umiejętności i uzdolnienia dzieci. Mają być realizowane w szkole prowadzonej przez Spółkę, tak samo jak są niektóre z tych zajęć realizowane w szkołach publicznych; Spółka proponuje szerszy zakres zajęć dodatkowych, aby uczeń mógł mieć możliwość rozwoju w szerszym zakresie. Zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO nie są realizowane głównie celem osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, ponieważ do rozwoju dziecka wskazane są zajęcia rozwijające jego zainteresowania.

Zakres realizowanych usług edukacyjnych wynika bezpośrednio ze statutu Szkoły, który został przedłożony i zaakceptowany przez właściwe kuratorium oświaty podczas uzyskiwania wpisu do ewidencji. Zadaniem Szkoły jest rozwijanie zdolności dzieci, stymulowanie ich zainteresowania otaczającym światem i motywowanie do dalszego jego poznawania. Ponadto Szkoła w szczególności umożliwia uczniom uczestnictwo w zajęciach dodatkowych. Jako placówka oświatowa Szkoła ma obowiązek realizacji podstawy programowej, ale wskazane są, jak w szkołach publicznych, dodatkowe zajęcia rozwijające talenty. Prowadzone zajęcia dodatkowe mają rozwijać zainteresowania, talenty uczniów oraz poszerzać ich horyzonty myślowe.

Tym samym, wskazać należy, że w analizowanym przypadku jest spełniona również przesłanka przedmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy usługi opisane we wniosku będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa zajęcia dodatkowe w zakresie gry w szachy, na pianinie, tańca, robotyki dla juniora, lego, judo, wycieczek edukacyjnych do muzeum lub ZOO, będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, świadczone będą w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej stanowiącej jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.