Brak możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-174/11/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.03.2011, sygn. ITPP2/443-174/11/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją programu pn. Nasze Dziedzictwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją programu pn. Nasze Dziedzictwo.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 31 sierpnia 2010 r. Gmina podpisała umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. "Nasze Dziedzictwo" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 2 - Turystyka, Działanie 2.1. Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałanie 2.1.5 - Dziedzictwo kulturowe. Projekt realizowany jest na terenie Gminy.

Działania objęte projektem to:

  1. remont kapitalny budynku warsztatu pomocniczego,
  2. remont elewacji i dachu budynku lokomotywowni z częścią magazynową,
  3. remont elewacji i dachu wraz z dociepleniem budynku socjalno-biurowo-warsztatowego,
  4. uzupełnienie ogrodzenia terenu stacji,
  5. rozbiórka zbędnych obiektów tymczasowych,
  6. wykonanie nasadzeń zieleni,
  7. przebudowa i remont nawierzchni parkingu i chodników przed stacją K. i drogi dojazdowej do stacji,
  8. wykonanie nawierzchni chodników na terenie stacji,
  9. wymiana oświetlenia peronu na lampy uliczne typu retro", montaż ławek i koszy na śmieci na terenie stacji.

Podmiotem realizującym projekt będzie gminna samorządowa jednostka organizacyjna - Urząd Miasta, który jest podmiotem wykonawczym dla Gminy.

Wszystkie działania będą odbywały się na terenie stacji Kolei.

Gmina jest użytkownikiem nieruchomości (Kolej) - na podstawie umowy użyczenia zawartej na czas nieokreślony w dniu 31 grudnia 2001 r. pomiędzy P. S.A. a Gminą oraz na podstawie umowy nieodpłatnego przejęcia linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji z dnia 17 listopada 2008 r. Brak jest jakichkolwiek ograniczeń dotyczących tej nieruchomości, ponieważ zgodnie z obowiązującym prawem Gmina jest podmiotem mającym do niej prawo - w chwili obecnej, jako użytkownik nieruchomości na podstawie obowiązującej umowy użyczenia, natomiast w najbliższej przyszłości, jako właściciel zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego P.

Zarząd nad obiektami K. sprawuje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest jednostką budżetową Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została ujęta w kosztach wydatków kwalifikowanych, w związku z realizacją ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. zadanie nie można odzyskać poniesionego podatku od towarów i usług, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Środki pozyskane przez Gminę nie są uważane za środki, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Gmina nie będzie świadczyła na zagospodarowanym terenie i w wyremontowanych budynkach żadnych usług, ani sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246 poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Jednocześnie informuje się, że wskazane przez Gminę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz.1799) obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina będzie realizować projekt polegający między innymi na remoncie elewacji i dachu budynku lokomotywowni, rozbiórce zbędnych obiektów tymczasowych, wykonaniu nawierzchni chodników na terenie stacji, wymianie oświetleń peronu. Gmina nie będzie świadczyła na zagospodarowanym terenie i w wyremontowanych budynkach żadnych usług, ani sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi, bowiem jak wskazano we wniosku przedmiotową inwestycją zarządza jednostkowa budżetowa Gminy. Nie będzie przysługiwało również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo należy wskazać, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy