Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, wynika iż podatnik zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż części i akcesoriów ... - Interpretacja - BP/443-57/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2006, sygn. BP/443-57/06, Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, wynika iż podatnik zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż części i akcesoriów samochodowych za pośrednictwem internetu (aukcje internetowe np. ALLEGRO). Sprzedawane towary będą wysyłane odbiorcom za pośrednictwem poczty. W takiej sytuacji nabywca towaru dodatkowo obciążany jest kosztami przesyłki. Zgodnie z oświadczeniem strony pytający jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej.

Zdaniem podatnika fakturę VAT lub paragon z kasy fiskalnej należy wystawić stosownie do zawartej umowy, jeżeli zatem cena towaru zawiera koszty wysyłki, bądź wskazano, że zostaną pobrane koszty wysyłki w kwocie z góry określonej wówczas koszty te będą stanowiły część ceny sprzedawanego towaru. W związku z powyższym nie ma potrzeby wyszczególniania w treści faktury lub paragonu fiskalnego kosztów wysyłki wystarczy samo określenie towaru (towarów).

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald wyjaśnia iż w przedmiotowym przypadku będą miały zastosowanie następujące przepisy prawne:

art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535 ze zm.) ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie sie przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,

art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5 . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływa na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku,

art. 106 ust.1 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54 poz.535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.2,4 i 5 oraz art.119 ust.10 i art.120 ust.16,

§9 ust.1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur (...) (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz.798 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej nazwę towaru lub usługi,

§4 ust.1 pkt 6 lit. e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz.948 ze zm.) kasy rejestrujące, z zastrzeżeniem ust.2-5, muszą spełniać następujące warunki niezbędne do ich stosowania: paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje: nazwę towaru lub usługi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów wyjaśnia, iż zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. podstawą opodatkowania jest obrót definiowany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż koszt przesyłki stanowił będzie jedynie jeden z elementów kalkulacyjnych kształtujących kwotę należną, którą sprzedawca żąda od nabywcy. Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dokonywaną przez podatnika sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wyłożone przez sprzedającego w imieniu nabywcy winny wchodzić w podstawę opodatkowania i nie powinny być odrębnie fakturowane z odrębną stawką podatku od towarów i usług właściwą dla tych usług. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie ich sprzedaży, natomiast koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład jego podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów.

W świetle powyższego koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów winny nie tylko zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, ale winny być także opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży towaru, ponieważ zwolnienie od podatku zgodnie z art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. w związku z poz. 2 załącznika nr 4 do ww. aktu prawnego, usług pocztowych sklasyfikowanych w grupowaniu statystycznym PKWiU 64.11 dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez pocztę państwową. W świetle powyższego podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, dokonujący dostawy towarów za pośrednictwem tego podmiotu i obciążający odbiorcę kosztami przesyłki z tytułu zakupionej usługi poczty państwowej nie są uprawnieni do stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do opłaty ze tę usługę.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald informuje, iż zarówno faktury VAT jak i paragony fiskalne stwierdzają między innymi podstawę opodatkowania zbywanego towaru we wskazanej sytuacji zdefiniowaną powyżej. Oznacza to, że dokumenty wystawiane przez podatnika (faktura, paragon fiskalny) w swej treści powinny zawierać co najmniej nazwę towaru (patrz. §9 ust.1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. oraz odpowiednio §4 ust.1 pkt 6 lit. e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r.), zatem w opisywanym przypadku nie będzie zachodziła konieczność zamieszania dodatkowej informacji wraz z kosztami wysyłki.

Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko jednostki wyrażone w niniejszym wniosku jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy Poznań-Grunwald