P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-471/06/KS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2006, sygn. 1472/RPP1/443-471/06/KS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 08.05.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 09.05.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z wniosku Strony wynika, iż w dniu 29.11.2004 r. wystąpiła do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem nr ARP/DKF/HW/9149/2004 o interpretację przepisów prawa podatkowego. Z opisu stanu faktycznego wynikało, iż Agencja zawarła umowę z Ministrem Gospodarki i Pracy, na mocy której zobowiązała się do wykonywania czynności związanych z wdrażaniem w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006 - Działania 1.3 Tworzenie korzystnych warunków dla rozwoju firm (...). W związku z wykonywanymi czynnościami Agencja ponosi wydatki związane np. z wynagrodzeniami pracowników, wynajmem pomieszczeń, kosztami tłumaczeń, szkoleń, ekspertyz, zakupem sprzętu itp. Agencja opłaca w/w koszty, a następnie składa do Ministerstwa wnioski o ich pokrycie ze środków przeznaczonych na pomoc techniczną Programu. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Ministerstwo Gospodarki i Pracy wpłaca pieniądze na rachunek Agencji. Strona stoi na stanowisku, że otrzymane środki pieniężne nie są wynagrodzeniem za usługę ani dotacją, zatem nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie pismem nr US72/RPP1/443-885/2004/JJ z dnia 31.12.2004 r. udzielił odpowiedzi z której wynika, iż opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

We wniosku z dnia 08.05.2006 r. Strona informuje, iż cyt: "z Ministerstwa Rozwoju uzyskaliśmy informację, że Minister Finansów przedstawił swoje stanowisko w sprawie dotacji otrzymywanych przez podmioty pełniące rolę instytucji wdrażających w piśmie z dnia 11 lipca 2005 r., znak: PP3-812-72/1/2005/BL/75/PJNE, a ostateczna decyzja należy do Naczelnika Urzędu Skarbowego". W kontekście powyższego Strona wnosi o ustosunkowanie się do opisanego we wniosku z dnia 29.11.2004 r. stanu faktycznego, stojąc na stanowisku, iż dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż wg dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (dalej ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). W opisanym przez Stronę stanie faktycznym, na mocy umowy zawartej z Ministerstwem Gospodarki i Pracy, Agencja jest zobowiązana do wykonywania czynności związanych z wdrażaniem "Działania". W zamian otrzymuje środki pieniężne, których wysokość jest ustalana w kwocie poniesionych kosztów. Dochodzi zatem do wypełnienia hipotezy cytowanych przepisów art. 5 ust. 1 pkt. 1 i art. 8 ust. 1 (ma miejsce odpłatne świadczenie usług). Dla opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług nie ma znaczenia niezarobkowy charakter tej czynności.

Według przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z powoływanego przez Stronę pisma Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2005 r. znak: PP3-812-72/1/2005/BL/75/PJNE wynika, między innymi, iż w świetle zarówno ustawy o podatku od towarów i usług, jak i Szóstej Dyrektywy Rady UE z dnia 17.05.1977 r., ani funkcja przypisana jednostce uczestniczącej w programie, ani źródło pochodzenia środków dotacyjnych nie są czynnikami decydującymi o tym czy dotacja wchodzi w skład podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy. Przesądza o tym charakter środków dotacji (rola jaką one pełnią) z punktu widzenia ich związku z ceną dostarczanych przez podmiot towarów lub świadczonych usług.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego dokonując interpretacji wyrażonej w piśmie nr US72/RPP1/443-825/2004/JJ z dnia 31.12.2004 r. zapoznał się z przesłanymi przez Stronę dokumentami:

  • sektorowym programem operacyjnym wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa lata 2004 - 2006,
  • wnioskami o wsparcie z pomocy technicznej SPO-WKP.

Po dokonaniu analizy opisanego we wniosku stanu faktycznego i załączonych dokumentów tutejszy organ podatkowy przyjął stanowisko, iż podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest kwota środków pieniężnych przysługujących Agencji, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Treść Pisma Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2005 r. nr PP3-812-72/1/2005/BL/75/PJNE nie ma wpływu na zaprezentowane stanowisko.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie