Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.230.2025.1.RMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.230.2025.1.RMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Jest jednostką samorządu terytorialnego objętą od 1 stycznia 2017 r. centralizacją podatku VAT i wykonuje określone przepisami prawa zadania publiczne. W Gminie nie występuje wyodrębniona jednostka organizacyjna do realizacji niżej wymienionych zadań. W Gminie realizowane jest między innymi zadanie publiczne z zakresu dostarczania wody i odbioru ścieków od mieszkańców Gminy. Gmina jest przeszło (...) zwodociągowana i prowadzone są inwestycje w zakresie skanalizowania Gminy polegające na budowie zbiorczych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, której właścicielem jest Gmina. Wszystkie realizowane dotychczas inwestycje są własnością Gminy. Osiągając przychody i ponosząc koszty działalności rozliczany jest podatek VAT zarówno od działalności bieżącej związanej z dostawą wody i odbiorem ścieków, jak również z realizowanych inwestycji. Na bieżący rok według rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku został ustalony dla Gminy prewskaźnik, który wynosi (...). Prewskaźnikiem tym rozliczany jest podatek VAT w przypadku, gdy nie można jednoznacznie stwierdzić, że wydatek w całości jest związany z działalnością opodatkowaną, np. wodociągi.

Obecnie inwestycja pn. „(...)” jest na etapie realizacji. Opracowana została dokumentacja techniczna i w niedługim czasie wykonawca będzie realizował roboty budowlane. Kanalizacja prowadzić będzie ścieki do oczyszczalni ścieków w (...). Cała inwestycja realizowana będzie przy pomocy środków z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych i środków własnych Gminy. Po zakończonej budowie mieszkańcy będą mieli możliwość natychmiastowego przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej i będą ponosić opłaty za odprowadzane ścieki. Przewiduje się, że inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, gdyż inwestycja ta nie obejmuje żadnego przyłącza do instytucji publicznej. Zadanie obejmuje tylko odbiorców indywidualnych i nie obejmuje żadnej jednostki organizacyjnej Gminy.

Pytania

Czy w świetle obowiązujących przepisów Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w 100% z faktur na realizację inwestycji pn. „(...)”?

Czy od ponoszonych w przyszłości kosztów związanych z eksploatacją wybudowanej sieci kanalizacyjnej Gmina będzie mogła odliczać VAT w 100%?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w 100% z faktur za realizację inwestycji pn. „(...)”, gdyż inwestycja ta nie dotyczy w żadnym zakresie żadnej jednostki organizacyjnej Gminy. Wpłaty mieszkańców za świadczoną usługę (odbiór ścieków) podlegać będą opodatkowaniu w całości, gdyż ilość ścieków ustalana będzie na podstawie zużycia wody przez konkretnego mieszkańca. Gmina realizuje powyższą inwestycję i nic nie zyskuje, lecz dopłaca. Jeśli Gmina korzysta z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych, to również nie będzie to miało wpływu na wysokość odliczenia podatku VAT.

W kwestii odliczania podatku od ponoszonych w przyszłości kosztów związanych z eksploatacją sieci Gmina uważa, w okresie kiedy Gmina będzie właścicielem sieci, to jeśli wystąpią koszty, które winna będzie ponieść Gmina, to Gmina będzie mogła również odliczyć VAT w 100%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Są jednostką samorządu terytorialnego objętą od 1 stycznia 2017 r. centralizacją podatku VAT i wykonują określone przepisami prawa zadania publiczne. W gminie nie występuje wyodrębniona jednostka organizacyjna do realizacji niżej wymienionych zadań. Prowadzone są inwestycje w zakresie skanalizowania gminy polegające na budowie zbiorczych oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej, której właścicielem są Państwo. Wszystkie realizowane dotychczas inwestycje są Państwa własnością.

Obecnie inwestycja pn. „(...)” jest na etapie realizacji. Opracowana została dokumentacja techniczna i w niedługim czasie wykonawca będzie realizował roboty budowlane. Kanalizacja prowadzić będzie ścieki do oczyszczalni ścieków w (...). Przewiduje się, że inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, gdyż inwestycja ta nie obejmuje żadnego przyłącza do instytucji publicznej. Zadanie obejmuje tylko odbiorców indywidualnych i nie obejmuje żadnej Państwa jednostki organizacyjnej.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia całości podatku naliczonego z faktur na realizację inwestycji oraz ponoszonych w przyszłości kosztów związanych z eksploatacją sieci kanalizacyjnej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki będzie występować. Jak Państwo wskazali, kanalizacja prowadzić będzie ścieki do oczyszczalni ścieków w (...). Przewiduje się, że inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, gdyż inwestycja ta nie obejmuje żadnego przyłącza do instytucji publicznej. Zadanie obejmuje tylko odbiorców indywidualnych i nie obejmuje żadnej Państwa jednostki organizacyjnej.

Zatem będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Będą Państwo mieli możliwość odliczenia całości podatku naliczonego z faktur na realizację inwestycji pn. „(...)” oraz od ponoszonych w przyszłości kosztów związanych z eksploatacją wybudowanej sieci kanalizacyjnej.

Odliczenie to będzie możliwe pod warunkiem tego, że nie zaistnieją przesłanki negatywne zawarte w art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W wydanej interpretacji indywidualnej w szczególności oparto się na informacji, że inwestycja będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, gdyż inwestycja ta nie obejmuje żadnego przyłącza do instytucji publicznej. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, np. w sytuacji, gdy ponoszone w przyszłości koszty związane z eksploatacją będą dotyczyły wybudowanej sieci, która nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale również w celu świadczenia nieopodatkowanych usług na rzecz Państwa/Państwa jednostek organizacyjnych - udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.