POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-392/06/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2006, sygn. 1472/RPP1/443-392/06/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


W związku z wnioskiem Spółki z dnia 21.04.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 26.04.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie określenia miejsca świadczenia wykonywanych usług reklamowych


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z kontrahentem zagranicznym umowę, na mocy której świadczy na terytorium Polski usługi o charakterze reklamowym wraz z czynnościami marketingu handlowego, a dotyczące produkowanych przez kontrahentów towarów. Świadczone usługi reklamowe wraz z czynnościami marketingu handlowego mają na celu doprowadzenie do wzrostu sprzedaży produktów kontrahentów. Jednocześnie świadczone przez Spółkę usługi reklamowe obejmują m.in. następujące czynności:

  • wykonywanie reklamy produktów skierowanej do nieograniczonej liczby osób;
  • prowadzenie akcji reklamowych w prasie, radiu, telewizji i internecie i na billbordach;
  • dystrybuowanie materiałów promocyjnych;
  • organizowanie seminariów, zjazdów, pokazów, sesji treningowych oraz kongresów edukacyjnych dotyczących produktów i kongresów naukowych dla osób wypisujących recepty i osób zajmujących zaopatrzeniem w produkty;
  • przekazywanie próbek produktów do osób upoważnionych do wypisywania recept lub osób zajmujących zaopatrzeniem w produkty;
  • przekazywanie darowizn;
  • organizowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych itp.

Wykonywane przez Spółkę czynności marketingu handlowego oznaczają zaś usługi dokonywane we współpracy z agencjami, hurtowniami i aptekami związane z promocją i prezentacją polityki handlowej nabywcy usług w odniesieniu do Produktów. Zarówno cel jak i zakres przedmiotowy czynności jest taki sam jak w przypadku usług reklamowych, jednak ich adresatami nie są lekarze lub osoby prowadzące zaopatrzenie w Produkty, lecz nakierowane są na poszczególne przedsiębiorstwa apteczne (apteki, hurtownie farmaceutyczne). Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług reklamowych wraz ze związanymi z nimi czynnościami marketingu handlowego. W związku z pojawieniem się powyższych wątpliwości Spółka zwraca się jednocześnie o odpowiedź na pytanie czy w związku z określaniem miejsca świadczenia usług konieczne jest dokonywanie klasyfikacji tych usług przez organ statystyczny. Podmiot stoi na stanowisku, iż opisane we wniosku usługi stanowią usługi reklamowe, których miejscem świadczenia jest kraj siedziby usługobiorcy. Jednocześnie w celu prawidłowego określenia miejsca świadczenia usług nie jest zdaniem spółki konieczne dokonywanie klasyfikacji świadczonych usług reklamowych.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Obowiązek ten dotyczy m.in. usług reklamy.

Jednocześnie w celu stwierdzenia, czy świadczone przez Spółkę usługi zaliczane są do usług reklamowych należy zauważyć, że w wyrokach: C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią, C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że pojęcie "usług reklamowych" powinno być rozumiane w sposób szeroki. Pojęcie "usługi reklamowe" obejmuje, zdaniem ETS, wszelką działalność promocyjną, tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług w celu zwiększenia ich sprzedaży. Zdaniem Trybunału usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, świadczenie usług promocyjnych według niższych stawek lub bez wynagrodzenia, czy też organizację przyjęć, konferencji prasowych, seminariów lub bankietów promocyjnych. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich, jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych.

Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa, powyższe ustalenia oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 21.04.2006 roku należy uznać, że stanowisko Spółki stwierdzające, iż miejscem świadczenia opisanych usług reklamowych oraz powiązanych z tymi usługami czynnościami marketingu handlowego jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, jest prawidłowe. Jednocześnie z uwagi fakt, iż w/w przepis art. 27 ust. 4 ustawy określając, że usługi reklamy podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi należy stwierdzić, iż uznanie opisanej usługi jako usługę reklamy nie zależy od klasyfikacji statystycznej usługi lecz od charakteru świadczonej usługi.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie