
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Spółki z dnia 21.04.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 26.04.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie określenia miejsca świadczenia wykonywanych usług negocjacji handlowych
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z kontrahentem mającym siedzibę na terytorium Unii Europejskiej umowę, na mocy której świadczy na terytorium Polski usługi negocjacji handlowych, związane z produkowanymi i następnie sprzedawanymi przez kontrahentów towarami. Świadczone usługi polegają na asyście w procesie zawierania umów z potencjalnymi nabywcami produktów Kontrahenta oraz bieżącym nadzorze wykonywania zawartych umów. Jednakże Spółka nie jest upoważniona do podpisywania umów w imieniu Kontrahenta. Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi zasad opodatkowania (określenia miejsca świadczenia) wykonywanych usług negocjacji handlowych. W związku z pojawieniem się powyższych wątpliwości Spółka zwraca się jednocześnie o odpowiedź na pytanie czy w związku z określaniem miejsca świadczenia usług konieczne jest
dokonywanie klasyfikacji tych usług przez organ statystyczny. Podmiot stoi na stanowisku, iż opisane we wniosku usługi stanowią usługi wykonywane przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związane bezpośrednio z dostawą towarów. Takie usługi zdaniem Spółki opodatkowane są w zasadzie w kraju, w którym opodatkowana jest sama dostawa towarów, czyli w tym przypadku na terytorium Polski (miejsce rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów kontrahenta). Jednakże ze względu na to, iż w tym przypadku na cele transakcji kontrahent podał numer VAT, nadany przez kraj jego siedziby, miejscem świadczenia tych usług stanie się terytorium kraju, który nadał ten numer. Jednocześnie w celu prawidłowego określenia miejsca świadczenia usług nie jest zdaniem Spółki konieczne dokonywanie klasyfikacji świadczonych usług pośrednictwa w negocjacjach handlowych.
Zgodnie z art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku usług:
1) pośrednictwa i spedycji związanych bezpośrednio z wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna,
2) wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z:
a) usługami, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane,
b) usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz w art. 27 ust. 3 - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane,
c) dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów
- z zastrzeżeniem ust. 6. Jednocześnie w ust. 6 ustawodawca zawarł zastrzeżenie, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Dodatkowo zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku Spółki z dnia 21.04.2006 roku zdaniem Naczelnika tut. urzędu w opisanej przez Spółkę sytuacji mamy do czynienia z usługą wykonywaną przez pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz innego podmiotu, która to usługa związana jest bezpośrednio z dostawą towarów. W takiej sytuacji miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług byłoby miejsce dokonania dostawy towarów, w związku z którą Spółka wykonuje usługi negocjacji handlowych. Jednakże z uwagi na fakt, iż jak pisze Spółka w złożonym wniosku nabywca usługi na potrzeby tej transakcji podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego w którym jest zarejestrowany, toteż należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia opisanych usług będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer. Jednocześnie z uwagi na fakt, iż w/w przepis art. 28 ust. 5 pkt 2 ustawy określając, że miejscem świadczenia usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - jest miejsce dokonania dostawy towarów, nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi, należy stwierdzić, iż do opisanej we wniosku usługi brak jest konieczności stosowania klasyfikacji statystycznej usługi lecz o jej istocie decyduje jej charakter.
