POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-30-1-GK/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.07.2006, sygn. PP/443-30-1-GK/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 20 kwietnia 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania kas rejestrujących, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 208 kwietnia 2006 r. L.dz 651/04/06 ( data wpływu do tut. Urzędu 24 kwietnia 2006r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka posiada 34 kasy fiskalne, przy użyciu których nie jest prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego (kasy zostały wycofane z użytkowania). Po wycofaniu kas z użytkowania dokonano wszystkich czynności określonych przepisami z udziałem pracownika urzędu skarbowego. Spółka zamierza zlikwidować przedmiotowe kasy fiskalne

Spółka zadała następujące pytania:

  1. Jaki jest termin przechowywania kas fiskalnych po zakończeniu przez nie pracy w trybie fiskalnych i dokonaniu stosownych czynności określonych przepisami, z udziałem pracownika urzędu skarbowego?
  2. Czy istnieje sposób określony przepisami na techniczną likwidację kas?

W opinii Podatnika ustawodawca nie przewidział terminu, do którego należy przechowywać przedmiotowe kasy fiskalne, w związku z czym należy posiłkować się terminem określonym w § 5 pkt 8 i pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm. - zwanym dalej "rozporządzeniem"). Ponadto żaden z przepisów nie reguluje sposobu likwidacji kas fiskalnych, wobec czego słuszną metodą będzie ich złomowanie.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie natomiast z art. 112 ustawy podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z powyższych przepisów, w opinii tut. organu podatkowego nie wynika, aby podatnicy byli zobowiązani do przechowywania kas rejestrujących w terminach określonych przez art. 112 ustawy. Bowiem sama kasa rejestrująca jest tylko urządzeniem, przy użyciu którego prowadzona jest ewidencja, nie stanowi natomiast samej ewidencji. Dopiero sporządzone wydruki z kas rejestrujących stanowią ewidencję, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jak słusznie zauważa Podatnik ustawodawca nie określił terminu przechowywania kas rejestrujących po zaprzestaniu prowadzenia ewidencji przy użyciu tych kas. Termin określony przez § 5 ust. 9 rozporządzenia, który stanowi, iż pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, jest przechowywana przez producenta lub importera przez okres 3 miesięcy od daty ich dokonania, a po tym okresie - komisyjnie zniszczona, nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie. Odnosi się on bowiem do sytuacji, w której pamięć fiskalna jest wymieniana, nie natomiast wycofywana z użytku.

Z powyższego wynika, iż brak jest regulacji dotyczącej obowiązku przechowywania przez podatników kas rejestrujących, po zaprzestaniu ich użytkowania, co powoduje, iż taki termin nie istnieje, a Spółka może wycofać przedmiotowe kasy zaraz po ich wycofaniu z użytku, po dokonaniu wszelkich innych formalności określonych przepisami prawa, m.in. określonych przez § 5 ust. 8 rozporządzenia.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż w związku z faktem, że przepisy prawa podatkowego nie określają sposobu likwidacji kas rejestrujących, sposób tej likwidacji nie może być przedmiotem pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy