
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.17.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 września i 10 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan kompleksowe usługi na rzecz Zleceniodawcy – (...) w zakresie zarządzania projektami (project manager). W ramach wykonywanych czynności zajmuje się Pan kwestiami takimi jak:
1)zarządzanie wieloma projektami, tj.: planowanie, realizacja oraz zamykanie projektów, obejmujące:
a)planowanie: (...);
b)realizację: (...);
c)zamykanie projektu: (...);
2)zarządzanie członkami zespołów projektowych, obejmujące:
a)wyznaczanie celów i motywowanie zespołu projektowego: (...);
b)zarządzanie komunikacją i współpracą zespołu projektowego,
c)zarządzanie kierunkiem rozwoju zespołu projektowego: (...);
d)monitorowanie i ocena pracy zespołu projektowego: (...);
3)określanie, planowanie potrzeb kadrowych na teraźniejsze i przyszłe projekty oraz nadzór ich wykonania, obejmujące:
a)selekcję i rekrutację zespołu projektowego: (...);
4)monitorowanie budżetów i czasu spędzonego nad projektami oraz ich optymalizacja pod względem efektywności:
a)określenie planów budżetowych i harmonogramów czasowych: (...);
b)śledzenie wydatków i czasu poświęconego na projekt:(...);
c)optymalizacja procesów i zasobów w celu osiągnięcia większej efektywności: (...);
5)spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu ustanawiania planów projektów, prezentowanie sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy, obejmujące:
a)omawianie planów projektów (...),
b)przygotowanie sprawozdań z postępu projektów, (...),
c)omawianie kolejnych faz/etapów projektów (...),
d)współpraca z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami (...);
6)definiowanie, usprawnianie procesów zarządzania projektami oraz optymalizacji kosztów i efektów:
a)analiza obecnych procesów w celu zidentyfikowania obszarów do ulepszenia i usprawnienia,
b)definiowanie nowych procesów zarządzania, które pomogą w osiągnięciu lepszych wyników,
c)ujednolicenie procesów zarządzania projektami, zwane dalej jako „usługi zarządzania projektami”.
Powyższe usługi są wykonywane w ramach zawartej umowy o współpracy (B2B).
Prowadzona przez Pana pozarolnicza działalność gospodarcza jest zarejestrowana m.in. z użyciem kodu PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a i b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, spełnia Pan warunki określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Intencją złożenia niniejszego wniosku jest potwierdzenie, iż do wykonywanych usług możliwe jest zastosowanie stawki 8,5%, co potwierdzają liczne interpretacje indywidualne.
Uzupełnienie
Pana wniosek dotyczy wszystkich lat podatkowych od kiedy prowadzona jest działalność gospodarcza, tj. lat 2024 i 2025.
Potwierdził Pan, że prowadzi ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (art. 12 ust. 3 ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Wskazał Pan, że od samego początku prowadzenia działalności gospodarczej została wybrana forma ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako forma opodatkowania tejże działalności. Forma ta jest zgłoszona do Urzędu Skarbowego (...), co zostało dodatkowo potwierdzone.
Dla świadczonych usług wskazał Pan kluczową pozycję PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Wyjaśnił Pan, że sformułowanie: „spełniam warunki określone w art. 8 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne” zostało użyte całkowicie omyłkowo. Nie zachodzą żadne warunki, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzyskuje Pan przychody z tytułu umowy o pracę, która jest Pana podstawowym źródłem przychodu. Działalność gospodarcza, której opodatkowanie jest przedmiotem niniejszego wniosku, stanowi dodatkowe, nieregularne źródło przychodu.
W ramach wykonywanych usług – wymienionych w treści wniosku – nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W ramach wykonywanych usług świadczone są usługi wyłącznie o charakterze doradczym.
Ponadto, biorąc pod uwagę Schemat Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) i Zasady metodyczne, podał Pan oddzielnie grupowania PKWiU dla każdej z wymienionych czynności/zadań, o których mowa we wniosku:
1)zarządzanie wieloma projektami – PKWiU 70.22.17.0 – Usługi zarządzania procesami gospodarczymi,
2)zarządzanie członkami zespołów projektowych – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
3)określanie, planowanie potrzeb kadrowych na teraźniejsze i przyszłe projekty oraz nadzór ich wykonania – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
4)monitorowanie budżetów i czasu spędzonego nad projektami oraz ich optymalizacja pod względem efektywności – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
5)spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu ustanawiania planów projektów, prezentowanie sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy – PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
6)definiowanie, usprawnianie procesów zarządzania projektami oraz optymalizacji kosztów i efektów – PKWiU 70.22.17.0 – Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
Pytanie
Czy przychody z tytułu świadczonych usług zarządzania projektami, opisanych szczegółowo w stanie faktycznym, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki ryczałtu 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Uzyskiwane przychody z tytułu świadczonych usług, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, z późn. zm.; zwanej dalej „ustawą o ryczałcie”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.; zwana dalej „ustawą PIT”), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
––prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy PIT.
W dalszej części ustawy PIT (art. 5b ust. 1) wskazano natomiast, że za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, przewiduje wprost, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy czym, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest m.in. od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Artykuł 8 ustawy o ryczałcie zawiera katalog przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Niezależnie od powyższego, dla skuteczności skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, niezbędne jest także złożenie pisemnego oświadczenia o jej wyborze.
Jak wynika bowiem z treści art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od przedmiotu działalności podatnika. Jak stanowi natomiast art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w zakresie m.in. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z ustawową definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji (PKWiU) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do właściwego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji. Powołując się na treść klasyfikacji 70.22.20.0 PKWiU – obejmuje ona swoim zakresem „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Natomiast zgodnie z treścią klasyfikacji 74.90.12.0 PKWiU – obejmuje ona swoim zakresem „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Pomocniczo, w dziale 70.22.Z PKD wskazano pod tą klasyfikacją doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych, a w dziale 74.90 PKD sklasyfikowano pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie, przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej wyższej, bądź niższej stawki ryczałtu. Powyższe stanowisko potwierdza, wykształcona w tym zakresie linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Biorąc powyższe pod uwagę, uzyskiwane od 2024 r. przychody z tytułu świadczonych Usług, opisanych szczegółowo we wniosku, mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły,z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionychw art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniemart. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan w ramach zawartej umowy o współpracy (B2B) kompleksowe usługi na rzecz Zleceniodawcy – (...) w zakresie zarządzania projektami (project manager), dla których wskazał Pan – jako kluczową pozycję PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W ramach wykonywanych czynności zajmuje się Pan kwestiami takimi jak:
1)zarządzanie wieloma projektami – PKWiU 70.22.17.0 – Usługi zarządzania procesami gospodarczymi,
2)zarządzanie członkami zespołów projektowych – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
3)określanie, planowanie potrzeb kadrowych na teraźniejsze i przyszłe projekty oraz nadzór ich wykonania – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
4)monitorowanie budżetów i czasu spędzonego nad projektami oraz ich optymalizacja pod względem efektywności – PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
5)spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu ustanawiania planów projektów, prezentowanie sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy – PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
6)definiowanie, usprawnianie procesów zarządzania projektami oraz optymalizacji kosztów i efektów – PKWiU 70.22.17.0 – Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.17.0, 70.22.20.0, 70.22.30.0, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, można zastosować opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku uzyskania przez Pana przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.
