P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443 -243/06/KS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2006, sygn. 1472/RPP1/443 -243/06/KS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 14.02.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 15.02.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży usługi hotelowej bez marży przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7%.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabywa usługi hotelowe od podmiotów trzecich w celu odsprzedaży klientom. Odbywa się to na dwa sposoby:

1. Spółka sprzedaje usługi hotelowe po cenie wyższej od ceny nabycia (cena nabycia plus marża Spółki),

2. Sprzedaż odbywa się po cenie nabycia usługi, tj. bez marży.

Strona świadczy również usługi kompleksowej obsługi podróży obejmujące w szczególności rezerwacje i zakup usług hotelowych, zakup przejazdów z dworca do hotelu, zakup biletów komunikacyjnych (kolejowych i lotniczych), organizację programu turystycznego. Spółka nabywa od podmiotów trzecich usługi wchodzące w skład usługi kompleksowej obsługi podróży i wystawia fakturę na zamawiającego. Z wniosku Strony wynika, iż wystąpiła ona do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych (OSK) Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie świadczonych przez nią usług (opisanych jako usługi hotelowe i usługi kompleksowej obsługi podróży). W/w usługi zostały sklasyfikowane jako znajdujące się w grupowaniu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. /Dz. U. Nr 89, poz. 844/) pod pozycją 63.30.1. "Usługi biur podróży, pilotów wycieczek i przewodników turystycznych; obsługa ruchu turystycznego, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Mając na uwadze przytoczony powyżej stan faktyczny, Spółka zwraca się z pytaniem czy w przypadku sprzedaży przez Stronę usługi hotelowej w cenie sprzedaży równej cenie nabycia (bez marży) sprzedaż taka jest opodatkowana na zasadach ogólnych (przy zastosowaniu stawki VAT w wysokości 7%)?

Odnosząc się do powyższego pytania Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanym przypadku cyt.: "dochodzi de facto do tzw. refakturowania Usług Hotelowych, nabywanych przez Spółkę, na jej klientów". Zastosowanie będą tu miały zasady ogólne dotyczące opodatkowania. Odsprzedaż usług hotelowych powinna być zatem dokumentowana fakturą, w której stawka podatku VAT będzie wynikała z faktur zakupowych i będzie wynosić 7%. W związku z powyższym Strona uważa, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych usług.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Przepis art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wprowadza szczególny sposób opodatkowania usług turystycznych, którego istotą jest opodatkowanie marży stanowiącej wynagrodzenie podatników świadczących usługi turystyczne. Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, gdzie przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystycznej, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Ten sposób opodatkowania ma zastosowanie pod warunkiem łącznego spełnienia przez podatnika przesłanek określonych w art. 119 ust. 3w/w ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a cytowanej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem: a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Powołany przepis nie precyzuje konkretnego grupowania PKWiU, jedynie odnosi się ogólnie do usług turystyki, sama ustawa o podatku od towarów i usług również nie definiuje pojęcia usług turystyki. Należy się tutaj odnieść do przepisu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych, zawartej w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 października 2004r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 223, poz. 2268), zgodnie z którym przez usługi turystyki należy rozumieć usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym. Z powyższego wynika, że usługi hotelarskie zostały zaliczone do usług turystyki.

Należy również podkreślić, iż organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania usług do właściwego grupowania PKWiU. Klasyfikacji świadczonej usługi dokonuje podatnik, a w przypadku wątpliwości może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z wniosku podatnika wynika, iż cyt.: "(...) zgodnie z klasyfikacją OSK dokonaną w piśmie z 6 grudnia 2005 r., Usługi Hotelowe świadczone przez Spółkę stanowią usługi turystyczne." Zatem nie chodzi tu o zwrot poniesionych kosztów (refaktura) lecz o sprzedaż usługi turystycznej w cenie niepowiększonej o marżę.

W sytuacji gdy cena sprzedawanej przez Stronę usługi hotelowej nie została powiększona o marżę, przepis art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania i usługa taka powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych. W opisanym stanie faktycznym nie dochodzi jednak do refakturowania usług hotelowych, a sprzedaży usługi turystycznej w cenie równej cenie zakupu usługi hotelowej. W konsekwencji powyższych ustaleń należy stwierdzić, iż w przypadku gdy Podatnik świadczy usługę turystyki opodatkowaną na zasadach innych niż określone w art. 119 powołanej ustawy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę wynikającą z faktury za usługę hotelową.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również akty wykonawcze do tej ustawy nie wymieniają usług turystyki jako korzystających z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług. Konkludując Podatnik powinien opodatkować świadczoną usługę turystyki według stawki 22%, a nie 7% jak wynika z wniosku. Analogiczne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu nr 1471/NUR2/443-373/05/ST.

Odpowiedzi na pozostałe zawarte we wniosku Strony pytania zostaną udzielone odrębnym postanowieniem.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie