Postanowienie - Interpretacja - 1434/PV/443-87/06/AM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2006, sygn. 1434/PV/443-87/06/AM, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 216, oraz 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z wnioskiem z dnia 09.03.2006 r. ( data wpływu do Urzędu 11.04.2006 r.) uzupełnionym w dniu 19.06.2006 r. o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga

- stwierdza, że stanowisko w przedstawionym stanie faktycznym jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 09.03.2006 r. ( data wpływu do Urzędu 11.04.2006 r.) uzupełnionym w dniu 19.06.2006 r. Marszałek Województwa XXX wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa z zakresu podatku od towarów i usług stawiając pytanie czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności wszelkie darowizny - czyli nagrody w formie rzeczowej dla innych jednostek oraz w ramach promocji województwa np. rozdawanie długopisów itp. podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Urząd Marszałkowski Województwa XXX jest jednostką budżetową powołaną do realizacji zadań należących do kompetencji administracji terenowej. Zakres działalności Jednostki reguluje szczegółowo m.in. ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), w której określa się strategię rozwoju województwa uwzględniającą między innymi promocję jego walorów i możliwości rozwojowych ( art. 11 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy. ). Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim na rzecz organów administracji rządowej. Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w szczególności w zakresie edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, kultury i ochrony jej dóbr, pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, modernizacji terenów wiejskich, zagospodarowania przestrzennego, ochrony środowiska, gospodarki wodnej, transportu zbiorowego i dróg publicznych, kultury fizycznej i turystyki, ochrony praw konsumentów, obronności bezpieczeństwa publicznego, przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy, a poza tym dysponuje mieniem wojewódzkim i prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Ponadto samorząd województwa określa strategię i prowadzi politykę rozwoju województwa poprzez programy wojewódzkie, a także na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa. Marszałek Województwa w ramach promocji województwa przekazuje towary w drodze darowizn lub nagród rzeczowych na podstawie uchwał podejmowanych przez Zarząd Województwa Mazowieckiego lub na podstawie decyzji kierownika jednostki.Przekazywane towary to rzeczy o wartości do 5 zł. jak i powyżej 5 zł. w tym również w cenie kilku tysięcy złotych m.in. długopisy, puchary, sztandary, zegarki, rowery, laptopy.

Według stanowiska Marszałka Województwa nieodpłatne przekazywanie takich towarów w ramach promocji województwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

Po analizie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko jest prawidłowe i jednocześnie wyjaśnia:Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Z treści przytoczonego przepisu wynika, że w celu uznania nieodpłatnego przekazania towaru za czynność podlegającą opodatkowaniu, spełnione muszą być równocześnie 3 warunki: 1. towary muszą być przekazane przez podatnika, 2. przekazanie następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, 3. podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. W przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzi żadna z ww. przesłanek

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z tym, że przekazywane towary służą promocji walorów województwa i ich możliwości rozwojowych zgodnie z ww. ustawą o samorządzie województwa i nie są związane z zawartymi umowami cywilnoprawnymi, Marszałek Województwa Mazowieckiego nie jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług i tym samym nieodpłatne przekazywanie towarów nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem

Wnioskodawcy w takim przypadku nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów, bowiem w momencie ich zakupu znany jest cel ich wykorzystania, a mianowicie, że będą służyły czynnościom nieopodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Ze względu na powyższe, darowizny o których mowa we wniosku, jako nie objęte normą przepisu art. 7 ust. 2 ustawy, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie mają w tej sytuacji zastosowania przepisy art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy, dlatego wartość przekazywanych towarów nie ma znaczenia.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 1 i 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga