POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/522/35/2006/AN

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2006, sygn. 1473/WV/443/522/35/2006/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6 marca 2006r (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz 535 z późn.zm.) NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU


stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


  • stan faktyczny podany we wniosku:


Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, planuje sprzedać na rzecz innego przedsiębiorcy niezabudowaną nieruchomość położoną we wsi X, gmina X, stanowiącej działkę ewidencyjną numer 74/5, dla której Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa XIII Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą XXXXXXXZgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanego w dniu 24 stycznia 2006 roku z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy X grunty zawierające się w działce numer 74/5 są pastwiskami trwałymi oznaczonymi symbolem PsV (32% powierzchni działki) i nieużytkami oznaczonymi symbolem N (68% powierzchni działki).Natomiast brak jest obowiązującego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego dotyczącego przedmiotowej nieruchomości. Na mocy Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X zatwierdzonego uchwałą nr 42/VI/94 z dnia 15 listopada 1994 r. (Dz. Urz. Województwa Mazowieckiego nr 23 z dnia 2 grudnia 1994r. poz. 815) oraz planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego zespołu wsi X działka numer 74/5 była zaklasyfikowana jako nieruchomość inwestycyjna.W/w akty prawa miejscowego straciły ważność po 31 grudnia 2003r. Istotnym faktem jest również to, że dla pierwotnej działki 74/3, z której podziału powstały obecne działki 74/4 oraz 74/5 wydano 7 stycznia 1999 roku decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w której wskazano warunki wynikające z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: (...) lokalizacja obiektów usług, handlu i składowania, giełdy, składy itp. o znaczeniu ponadlokalnym (...). Obecnie na działce 74/4 znajduje się siedziba Wnioskodawcy (hala magazynowa oraz budynek biurowy).W dniu 5 października 2005 roku Rada Miejska w X podjęła uchwałę o przystąpieniu do opracowania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym leży działka nr 74/5. W przyjętym przez Radę Miejską w X uchwała z dnia 19 grudnia 2000 roku Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X a działka usytuowana jest w kompleksie planowanym jako tereny składów, magazynów, hurtowni, obiektów produkcyjnych.Wnioskodawca nie wystąpił do Urzędu Miasta i Gminy z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki 74/5. Jako uzupełnienie wniosku Spółka wyjaśnia, co ma wynikać z treści przedwstępnej umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, że jak wynika z okazanych dokumentów oraz ze złożonych oświadczeń nieruchomość objęta księgą wieczystą XXXX jest nieruchomością rolną w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U Nr 64, poz. 592) natomiast nie jest nieruchomością wykorzystywaną na cele rolne w rozumieniu art. 109 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz.U. Nr 261 z 2004roku, poz. 2603); od nabycia przedmiotowej nieruchomości minął okres pięcioletni, o którym mowa w treści art. 29 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 19 października 1991roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity Dz. z 2004 roku Nr 208 poz.2128). Ponadto oświadczono, że znane są uwarunkowania inwestycyjne, wynikające zarówno ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X jak i z innych dokumentów w ramach procedury opracowywania nowego planu zagospodarowania przestrzennego a także znane są uwarunkowania wynikające ze sposobu zabudowy na działkach sąsiednich. Dodatkowo oświadczono, że Zarząd reprezentowanej Spółki zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu przewidującej wybudowanie na działce numer 74/5 składów, magazynów, hurtowni, obiektów produkcyjnych w trybie art.61 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 7 17 ze zm.).


  • stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego:


W świetle art. 2 punkt l Ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 z późn. zm.) gruntami rolnymi, w rozumieniu Ustawy, są grunty określone w ewidencji gruntów jako użytki rolne. Stosownie zaś do art.2 punkt 5 Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego użytkami rolnymi są grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i grunty pod rowami.Uwzględniając zapis w rejestrze gruntów i powyższe regulacje nie można jednoznacznie stwierdzić, iż przedmiotowa działka jest gruntem rolnym (68% powierzchni działki. stanowią nieużytki, a pozostałe 32% pastwiska trwałe).Biorąc pod uwagę dotychczasowe przeznaczenie działki w planie zagospodarowania przestrzennego oraz jej przeznaczenie w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X, zdaniem Wnioskodawcy, pomimo braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy, sprzedaż tej działki powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT.Zgodnie z art. 43 ustęp 1 punkt 9 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) od podatku od towarów i usług zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.W świetle tego przepisu sprzedaż działki o charakterze inwestycyjnym powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zgromadzone dokumenty nie pozwalają jednoznacznie przesądzić o charakterze nieruchomości stanowiącej działkę numer 74/5, jak również jednoznacznie stwierdzić, że stanowi ona nieruchomość rolną.Zgodnie bowiem z art. 2 punkt 1 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. Nr 64, poz. 592) przez nieruchomość rolną należy rozumieć nieruchomość rolną w rozumieniu Kodeksu cywilnego (art. 461: nieruchomościami rolnymi (gruntami rolnymi) są nieruchomości, które są lub mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej), z wyłączeniem nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne.


  • ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)- zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarem w rozumieniu art.2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Rozstrzygającym zatem przy opodatkowaniu dostawy terenów jest status tych terenów. Tereny te muszą być niezabudowane i nie mogą to być tereny budowlane czy przeznaczone pod zabudowę, żeby dostawa terenów tych korzystała ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ze stanu faktycznego przytoczonego przez Spółkę wynika, iż teren będący przedmiotem dostawy jest niezabudowany. O przeznaczeniu gruntu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego. Teren ten był objęty planem zagospodarowania przestrzennego a aktualnie plan zagospodarowania przestrzennego w/w działki jest na etapie opracowywania.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż:na mocy Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X zatwierdzonego uchwałą nr 42/VI/94 z dnia 15 listopada 1994 r. (Dz.Urz. Województwa Mazowieckiego nr 23 z dnia 2 grudnia 1994r. poz. 815) oraz planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego zespołu wsi X działka numer 74/5 była zaklasyfikowana jako nieruchomość inwestycyjna. W/w akty prawa miejscowego straciły ważność po 31 grudnia 2003r.pierwotna działka 74/3, z której podziału powstały obecnie działki 74/4 oraz 74/5, a odnośnie której wydano 07.01.1993r decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w której wskazano warunki wynikające z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: (...) lokalizacja obiektów usług, handlu i składowania, giełdy, składy itp. o znaczeniu ponadlokalnym (...). Obecnie na działce 74/4 znajduje się siedziba Wnioskodawcy (hala magazynowa oraz budynek biurowy).plan zagospodarowania przestrzennego w/w działki jest na etapie opracowywania (w dniu 5 października 2005 roku Rada Miejska w X podjęła uchwałę o przystąpieniu do opracowania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru, na którym leży działka nr 74/5).Spółka nie wystąpiła do Urzędu Miasta i Gminy z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla działki 74/5.

W takim stanie rzeczy nie można uznać, że nie jest to teren przeznaczony pod zabudowę.

Z uwagi na powyższe, organ podatkowy uznaje stanowisko Spółki za prawidłowe. Sprzedaż wymienionej w zapytaniu działki podlega opodatkowaniu wg stawki 22% podatku od towarów i usług ponieważ nie są spełnione przesłanki określone w art.43 ust.1 pkt 9 ustawy o VAT.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu