Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 us... - Interpretacja - IIUS-II-443/73/2006

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2006, sygn. IIUS-II-443/73/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu pisma Podatnika z dnia 24.05.2006 r. (data wpływu 25.05.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 08.06.2006 r. (data wpływu 12.06.2006 r.) oraz z dnia 19.05.2006 r. (data wpływu 20.06.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie za prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, jako instytucja szkoleniowa, wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie złożyła wniosek o dofinansowanie szkolenia Beneficjentów Ostatecznych rekrutujących się z pracowników restrukturyzowanych jednostek służby zdrowia na terenie m. Rzeszowa. Wniosek dotyczy realizacji projektu w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie, Działanie 2.4 "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi".Wnioskodawca jest uczestnikiem i beneficjentem przedmiotowego programu, który z uwagi na źródła finansowania (środki Unii Europejskiej-75 %, środki budżetowe -25 %) świadczyć będzie szkolenie dla Beneficjentów Ostatecznych nieodpłatnie, nie otrzyma zatem za realizację programu wynagrodzenia, a wyłącznie zwrot poniesionych kosztów. Jednocześnie Wnioskodawca zaprezentował opinię, że podatek naliczony przy zakupach służących realizacji zadań w ramach Zintegrowanego Programu Regionalnego, Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie, Działanie 2.4 " Reorganizacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" nie podlega odliczeniu, ponieważ zakupy te służą realizacji czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Rzeszowie, dokonując oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska wyjaśnia: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.W przypadku usług wymienionych w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej postanowiono, że są one identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych. Z powyższej definicji świadczenia usług opodatkowanych wynika, iż są nimi wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z tymi usługami. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego jest częścią strategii Unii Europejskiej mającą na celu wzmocnienie zasobów ludzkich w regionie, a poprzez Działanie 2.4, polegające na organizowaniu nieodpłatnych szkoleń zmierza w kierunku reorientacji zawodowej osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi - w tym konkretnym przypadku obejmuje pracowników jednostek służby zdrowia na terenie miasta Rzeszowa. W świetle powyższego należy uznać, iż realizacja celów w ramach Z.P.R.R. nie jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma charakteru odpłatnego świadczenia na rzecz danej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W przypadku realizacji celów Z.P.R.R. trudno jest także wskazać usługobiorcę oraz istnienie więzi prawnej pomiędzy wykonawcą Programu a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z tego Programu.Ponadto "usługodawca" nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych "usługobiorców" (otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów).Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż realizacja zadań, o których pisze Wnioskodawca, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług a więc nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.4 "reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, wobec tego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu tego podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji tego zadania. W związku z tym, że Podatnikowi nie przysługuje prawo odliczenia ani zwrotu podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, to podatek ten jest kosztem kwalifikowanym, refundowanym w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego.Reasumując, tut organ podatkowy - dokonując oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku stwierdza, że jest ono prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 24.05.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 08.06.2006 r oraz z dnia 19.05.2006 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wpływu wniosku do tut. organu podatkowego. Dodatkowo należy podkreślić, że organ podatkowy wydając powyższą interpretację nie jest zobowiązany ani uprawniony do badania czy przedstawione we wniosku zdarzenia są zgodne ze stanem faktycznym. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie