POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443 ? 44/06/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.06.2006, sygn. 1435/PP1/443 ? 44/06/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 14.03.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 15.03.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w trybieart. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 14.03.2006r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż jest Partnerem w realizacji umowy, w której Uniwersytet Warszawski pełni funkcję Administratora Partnerstwa na Rzecz Rozwoju przed Instytucją Zarządzającą EQUAL i Krajową Strukturą Wsparcia. Administrator jako Strona umowy otrzymuje środki finansowe i zgodnie z przyjętym sposobem wdrażania jest odpowiedzialny za ich rozliczenie wobec Instytucji Zarządzającej. Wysokość tych środków odpowiada zadaniom wykazanym w umowie o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju i obejmuje wszystkich partnerów, a więc Administrator nie zleca zadań, a jedynie pośredniczyw przekazywaniu środków. W ramach realizacji zawartej umowy do zadań Strony należą:współprojektowanie i współrealizacja badań na temat potencjału społecznego i ekonomicznego spółdzielni, potrzeb edukacyjnych i warunków prawnofinansowych spółdzielczości,koordynacja współpracy ponadnarodowej,organizacja Zimowej Międzynarodowej Szkoły Gospodarki Społecznej.Beneficjentami ostatecznymi są grupy osób trzecich, korzystające nieodpłatnie z przekazanych im towarów lub nieodpłatnie świadczonych usług. W tak przyjętym systemie Strona jako członek Partnerstwa i zarejestrowany podatnik VAT czynny nie uzyskuje opodatkowanego przychodu w wyniku realizacji założeń programowych EQUAL.

Strona ma wątpliwości co do możliwości (zgodnie z art. 86 ustawy o VAT) wykorzystania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wystawianiu faktury dla Administratora za zrealizowane zadania wynikające z umowy o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Strona stoi na stanowisku, iż w wyżej opisanej sytuacji VAT naliczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją zadań w ramach programu powinien podlegać odliczeniu pomimo pośrednictwa Administratora w przekazywaniu środków, a faktura rozliczająca wydatki wystawiona dla Administratora winna opiewać na kwotę netto (bez VAT należnego).

W zawiązku z powyższym tut. organ podatkowy wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 8 ust. 2 w/w ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
W przedstawionym stanie faktycznym Strona na podstawie umowy o Partnerstwie na Rzecz Rozwoju, uczestniczy w realizacji celów Programu EQUAL. Specyfika działań realizowanych przez członków Partnerstwa w ramach Programu EQUAL polega na realizacji przedsięwzięć zmierzających do osiągnięcia pewnych rezultatów związanych z założeń programu. Strona jako Partner w ramach programu EQUAL realizuje zatem określony projekt, którego koszty pokrywane są ze środków Europejskiego Fundusz Społecznego, natomiast z natury przedsięwzięcia wynika, iż Strona nie uzyskuje przychodu, źródłem którego byłaby opodatkowana sprzedaż towarów lub opodatkowane świadczenie usług powstałych w wyniku realizacji celu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
W przedmiotowej sprawie czynności wykonywane przez Spółkę w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju są nieodpłatne i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 w/w ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na powyższe w opinii tut. organu podatkowego Stronie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w wydatkach ponoszonych przez Stronę w związku z realizacją zadań w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Zgodnie z zapisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Ponieważ czynności świadczone przez Stronę w ramach realizacji przez nią zadań Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL nie stanowią usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem Strona nie jest podatnikiem z tytułu świadczenia w/w usług. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Strona nie jest zobowiązana do wystawiania faktury dokumentującej w/w czynności. W takim wypadku formą do rozliczenia z Administratorem projektu może być zestawienie kosztów poniesionych w czasie realizacji w/w zadań

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście