
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 września 2025 r. (wpływ 18 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Podatniczka jest rezydentką podatkową w Polsce i uzyskuje przychody z umowy o pracę, które podlegają rozliczeniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Podatniczka pozostaje w związku małżeńskim z ustanowioną wspólnością majątkową małżeńską. Zamieszkuje wraz z mężem w domu jednorodzinnym, którego prawnym właścicielem do chwili obecnej jest małżonek. Na początku 2025 roku małżeństwo przeprowadziło termomodernizację wyżej wymienionej nieruchomości.
Wydatki na ten cel zostały poniesione ze środków wspólnych, wypracowanych w trakcie trwania małżeństwa. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na wyżej wymieniony cel zostały wystawione na imię i nazwisko małżonka jako jedynego właściciela nieruchomości. Małżonek podatniczki planuje podarować jej połowę nieruchomości jeszcze w 2025 roku, dzięki czemu stanie się ona współwłaścicielem nieruchomości, na której przeprowadzono termomodernizację.
Ponadto wskazała Pani, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne zrealizowane w 2025 roku polegało na ociepleniu ścian i wykonaniu nowej elewacji domu jednorodzinnego według wytycznych audytora – Program „Czyste Powietrze”.
Wydatki, które planuje Pani odliczyć zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.). Celem przeprowadzenia termomodernizacji było ulepszenie domu, dzięki czemu zmniejszy się zapotrzebowanie na energię wykorzystywaną do ogrzewania pomieszczeń. W domu wykorzystywane jest ogrzewanie gazowe.
Wydatki zostały poniesione na docieplenie ścian domu, co stanowi ulepszenie w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynku mieszkalnego.
Kwota odliczenia, z którego zamierza Pani skorzystać nie przekroczy 53.000 zł.
Łącznie zostały poniesione wydatki w wysokości (…) zł. Częściowo koszty te zostaną zwrócone z dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Wniosek o dofinansowanie został przygotowany i wysłany, natomiast nie jest jeszcze rozliczony, więc kwota zwrotu na ten moment nie jest znana.
Wydatki opisane we wniosku nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wydatki te zostaną dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota dofinansowania nie jest jeszcze znana.
Opisane we wniosku wydatki nie zostały uwzględniony przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Pytanie
Czy podatniczka w rozliczeniu rocznym za 2025 rok będzie uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na warunkach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zaistniałej sytuacji - tzn. wydatki zostały poniesione przed formalnym nabyciem prawa własności przez podatniczkę, a faktury je dokumentujące zostały wystawione na imię i nazwisko małżonka?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać właściciel lub współwłaściciel domu jednorodzinnego (także w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej). Prawo do skorzystania z ulgi ma osoba, która posiada status właściciela lub współwłaściciela w momencie dokonywania odliczenia, czyli składania zeznania podatkowego.
Dla celów zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wymagane jest, by najpóźniej na dzień dokonania odliczenia (rozumianego jako dzień złożenia zeznania lub jego korekty) dany podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Podatniczka stanie się współwłaścicielem domu w drodze darowizny jeszcze w 2025 roku, czyli w roku, w którym zostały poniesione wydatki na termomodernizację, a zeznanie roczne zostanie złożone w terminie do 30 kwietnia 2026 roku.
Wydatki termomodernizacyjne zostały pokryte ze środków wspólnych wypracowanych w trakcie trwania małżeństwa, ale faktury zostały wystawione na imię i nazwisko małżonka podatniczki. Na moment ewentualnego skorzystania z ulgi małżonkowie będą współwłaścicielami nieruchomości, na której przeprowadzono termomodernizację.
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów na stronie podatki.gov.pl - nie ma znaczenia na którego z małżonków została wystawiona faktura. Nie ma przeszkód, aby całą kwotę wydatków odliczył w ramach ulgi współmałżonek (w tym przypadku podatniczka), który nie został wskazany na fakturach dokumentujących poniesienie wydatków termomodernizacyjnych.
W związku z powyższym podatniczka stoi na stanowisku, że w zaistniałej sytuacji będzie ona uprawniona do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na warunkach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu rocznym za 2025 rok.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
3)(uchylony)
4)(uchylony)
5)(uchylony)
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.7)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;
13a)magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;
13b) system zarządzania energią;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;
5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;
6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)(uchylony)
9)(uchylony)
10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;
13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;
13b)montaż systemu zarządzania energią;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedsięwzięcie termomodernizacyjne zrealizowane przez Panią w 2025 roku polegało na ociepleniu ścian i wykonaniu nowej elewacji domu jednorodzinnego. Celem przeprowadzenia termomodernizacji było ulepszenie domu, dzięki czemu zmniejszy się zapotrzebowanie na energię wykorzystywaną do ogrzewania pomieszczeń. W domu wykorzystywane jest ogrzewanie gazowe. Ponadto wskazała Pani, że pozostaje w związku małżeńskim z ustanowioną wspólnością majątkową małżeńską. Zamieszkuje Pani wraz z mężem w domu jednorodzinnym, którego prawnym właścicielem do chwili obecnej jest małżonek. Wydatki na ww. cel zostały poniesione ze środków wspólnych, wypracowanych w trakcie trwania małżeństwa. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na wskazany cel zostały wystawione na imię i nazwisko małżonka jako jedynego właściciela nieruchomości. Małżonek planuje podarować Pani połowę nieruchomości jeszcze w 2025 roku, dzięki czemu stanie się Pani współwłaścicielem nieruchomości, na której przeprowadzono termomodernizację. Kwota odliczenia, z którego zamierza Pani skorzystać nie przekroczy 53 000 zł. Łącznie zostały poniesione wydatki w wysokości (…) zł. Częściowo koszty te zostaną zwrócone z dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku wydatków poniesionych na ocieplenie ścian domu, wydatki te zostały poniesione przed formalnym nabyciem prawa własności przez Panią, a faktury je dokumentujące zostały wystawione na małżonka.
Jak wynika z cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jest to jeden z warunków uprawniających do skorzystania z tzw. ulgi termomodernizacyjnej. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki (art. 26h ust. 6 tej ustawy). Z ulgi termomodernizacyjnej podatnik może więc skorzystać jeżeli najpóźniej na dzień dokonania odliczenia, jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zatem prawo do skorzystania z tego odliczenia ma podatnik, który posiada status właściciela/współwłaściciela w momencie dokonywania odliczenia, tj. składania zeznania podatkowego.
Skoro z opisu sprawy wynika, że wszystkie poniesione przez Panią wydatki dotyczyły ocieplenia ścian domu, to wydatki te można uznać za wydatki na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i może je Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Jednocześnie – jak Pani wskazała we wniosku – na dzień dokonania odliczenia, będzie Pani współwłaścicielem budynku jednorodzinnego (w wyniku planowanej umowy darowizny).
Zatem będzie Pani mogła skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i dokonać odliczenia poniesionych wydatków w 2025 r. na docieplenie ścian domu (w części niepodlegającej dofinasowaniu w ramach programu „Czyste powietrze”), w kwocie nieprzekraczającej 53 000 zł.
W Pani przypadku wystawienie faktur na imię i nazwisko małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi. Wyżej wskazane wydatki zostały poniesione bowiem z majątku wspólnego małżonków i dotyczyły budynku mieszkalnego, który na dzień dokonania odliczenia będzie należał do Państwa majątku wspólnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
