Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz... - Interpretacja - OG-005/71/PP/443/30/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2006, sygn. OG-005/71/PP/443/30/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.03.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Wnioskodawca, wystąpił do tut. Urzędu Skarbowego z pismem o interpretację dotyczącą zagadnienia czy ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji do podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik w dniu 01.02.2006 r. rozpoczął działalność gospodarczą. W dniu 07.02.2006 r. zarejestrował działalność gospodarczą w Urzędzie Skarbowym składając formularze NIP-1 i VAT-R. W okresie między 01-07.2006 r. dokonywał zakupów związanych z prowadzoną działalnością.

Zdaniem Podatnika podatek VAT powinien być neutralny dla podatnika, a rejestracja VAT - R została dokonana przed złożeniem deklaracji za ten okres i podatnik może odliczyć podatek od tych zakupów.

W przedstawionym zapytaniu Wnioskodawca pyta :

- czy ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w okresie miedzy 01-07.02.2006 r. tj. przed dokonaną rejestracją do podatku od towarów i usług w dniu 07.02.2006 r.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach stwierdza co następuje:

Fundamentalna zasada jaka powinna cechować system podatku od towarów i usług (w Polsce) jak i podobnego typu podatku w prawodawstwie innych krajów Unii Europejskiej, wynikającej z art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady z 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych -wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.U.UE.L 77.145.1) - neutralności podatku VAT. Zasada ta zawiera się w realizacji prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego - podatnika uczestniczącego w obrocie towarami i usługami, a nie będącego ostatecznym konsumentem tychże.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach uważa, iż zasada neutralności podatku VAT jest jedną z podstawowych cech tego podatku oraz, że cecha ta ma swoje odzwierciedlenie w obowiązującej ustawie z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 96 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik obowiązany jest przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art.5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do tego obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny - art. 86 ust. 10. Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z uwagi na istniejące rozbieżności interpretacyjne dotyczące zagadnienia objętego przedmiotowym wnioskiem przywołać należy w tym miejscu stanowisko sądów administracyjnych - min. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 stycznia 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 2244/04 , zgodnie z którym przepisy dotyczące rejestracji, nie przewidują sankcji w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia podatku należnego i zwrotu różnicy podatku. Natomiast sankcja ta jest przewidziana w art. 88 ust. 4, jednak nie jest ona związana ze statusem podatnika (zarejestrowany czy nie) w dniu wykonania przez niego pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca odnosi niedokonanie zgłoszenia rejestracyjnego do wyłączenia nie tylko obniżenia kwoty podatku należnego, ale i zwrotu różnicy podatku. Zatem za istotny należy uznać nie tyle moment powstania prawa do obniżenia podatku należnego, co moment powstania możliwości realizacji przez podatnika tego prawa oraz prawa do zwrotu różnicy podatku. Możliwość ta powstaje z dniem zakończenia danego okresu rozliczeniowego. Tak więc, chociaż realizacja wymienionych praw (do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku) następuje dopiero w odpowiednim rozliczeniu (deklaracji podatkowej), w którym podatnik wykazuje kwotę podatku naliczonego obniżającą podatek należny oraz kwotę zwrotu różnicy podatku, to istotne jest, czy zgłoszenie rejestracyjne zostało dokonane przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, w którym zaszły zdarzenia uprawniające podatnika do obniżenia podatku należnego. Natomiast nie jest istotne, czy zgłoszenie rejestracyjne zostało dokonane przed dokonaniem czynności, z których wynika podatek podlegający odliczeniu.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Podatnik dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R w Drugim Urzędzie Skarbowym w Kielcach w dniu 07.02.2006 r.

W związku z powyższym w świetle zawartych wyjaśnień oraz po przeanalizowaniu stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż ma Pan prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w okresie miedzy 01-07.02.2006 r. tj. przed dokonaną rejestracją do podatku od towarów i usług w dniu 07.02.2006 r.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach