
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.03.2006 r. dotyczącego kwestii podatkowego ujęcia faktur zakupu towarów z wykorzystaniem wcześniej przyznanych przez tego samego sprzedawcę bonów towarowych na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
postanawia
uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż faktury wystawione przez "X" na pełną wartość towaru, a nie jedynie na kwotę opłaconą w gotówce, przy czym w części faktury dotyczącej płatności widnieje adnotacja w jakiej części rozliczono bon a w jakiej dokonano wpłaty gotówką, dają prawo do obniżenia podatku należnego o wykazany w nich podatek naliczony w pełnej wysokości.
U Z A S A D N I E N I E
Wnioskiem złożonym dnia 30.03.2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.
Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że podatnik dokonując zakupów w określonych wielkościach w hurtowniach "X" otrzymywać będzie bony towarowe jako nagrodę wydaną w ramach sprzedaży premiowej, za pomocą których może regulować płatność za towary kupowane w następnym terminie. Faktura będzie opiewała na pełną wartość towaru, a nie jedynie na kwotę opłaconą w gotówce, przy czym w części faktury dotyczącej płatności odnotowane będzie, że rozliczono bon towarowy w danej wysokości natomiast pozostałą kwotę opłacono gotówką. Wyrażona wątpliwość dotyczy tego, czy tak wystawiona faktura daje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W świetle regulacji prawnej zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z kolei biorąc pod uwagę zapis art. 29 ust. 1 powyższej ustawy podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 19 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Stosownie zaś do ust. 4 tego artykułu - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z korekt faktur.
Podatnik (sprzedawca) udzielający rabatu określonego w art. 29 ust. 4 ustawy (obniżenia ceny) - zgodnie z § 19 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) wystawia fakturę korygującą, w której wskazuje między innymi kwotę zmniejszenia podatku należnego. nabywca natomiast otrzymując fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym taką fakturę otrzymał.
Przekazanie przez sprzedawcę bonu towarowego (tzw. rabatu towarowego) stanowiącego swego rodzaju premię specjalną za dokonanie u danego handlowca zakupów o określonej wartości nie stanowi rabatu w rozumieniu powołanego wyżej art. 29 ust. 4 ustawy, czyli upustu (obniżenia) ceny nabywanych towarów. Nie dochodzi tu bowiem do obniżenia ceny sprzedaży towarów lecz do bezpłatnego przekazania kupującemu pewnej partii towarów. Stąd też fakt otrzymania przez nabywcę bonu towarowego w okolicznościach opisanych we wniesionym zapytaniu nie rodzi obowiązku wystawiania przez sprzedawcę faktury korygującej wysokość jego obrotu ze sprzedaży towarów i kwot podatku należnego. Tym samym nie wpłynie to na rozliczenie podatkowe u nabywcy, ponieważ nie wystąpią przesłanki do dokonania przez nabywcę korekty (zmniejszenia) kwoty podatku naliczonego.
Reasumując tut. organ podatkowy stwierdza, iż faktury wystawione przez "X" dają prawo do obniżenia podatku należnego o wykazany w nich podatek naliczony w pełnej wysokości.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jej otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
