Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.185.2025.2.MAZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.185.2025.2.MAZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym obowiązków składania deklaracji podatkowych oraz zabezpieczenia akcyzowego w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego całkowicie skażonego alkoholu etylowego, wpłynął 9 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 sierpnia 2025 r. (wpłynęło 28 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

XXXX sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką zarejestrowaną dla celów podatku akcyzowego, zajmującą się m.in. produkcją … .

Na potrzeby swojej działalności regularnie dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2207 20 00, tj. alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, który został skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U.UE.L.1993.288.12).

Spółka w procesie technologicznym wykorzystuje środek AAA. Środek ten umożliwia precyzyjne i szybkie składanie ... na maszynach … . Zmiękczanie tym środkiem zapewnia wysoką stabilność procesu poprzez zmniejszenie sztywności .... . Maszyny mogą być zatem obsługiwane z dużą prędkością produkcyjną i z mniejszym wysiłkiem przygotowawczym dla narzędzi służących do składania ... . Nabywany środek nie jest odsprzedawany ani w ramach transakcji krajowych, ani transgranicznych.

Mając na względzie przeznaczenie wskazanego środka w procesie produkcyjnym, Spółka korzysta ze zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym. Nabycie skażonego alkoholu etylowego odbywa się od podmiotów z innych państw UE, np. Austrii. Przemieszczenie wyrobu do Polski następuje z wykorzystaniem systemu EMCS, tj. na podstawie dokumentu e-SAD.

Z uwagi na fakt, że alkohol etylowy całkowicie skażony – mimo przysługującego zwolnienia – w dalszym ciągu stanowi wyrób akcyzowy, Spółka pragnie potwierdzić zakres obowiązków formalnych, jakie ciążą na niej [w związku] z jego wewnątrzwspólnotowym nabywaniem. W szczególności Spółka pragnie potwierdzić, że nie jest zobowiązana do:

-składania deklaracji akcyzowych,

-stosowania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczeniu tego rodzaju wyrobów w ramach wewnątrzwspólnotowych nabyć.

W uzupełnieniu wniosku z 28 sierpnia 2025 r. – odpowiadając na pytania Organu – Wnioskodawca podał, że:

1.Nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę wyrób, tj. środek AAA jest klasyfikowany na gruncie nomenklatury scalonej (CN) jako 2207 20 00, czyli alkohol etylowy całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Spółka posiada kartę charakterystyki opisującą skład danego wyrobu, w tym środki skażające, którymi został skażony alkohol etylowy. Środki te znajdują się na liście dopuszczonych środków do całkowitego skażania alkoholu, wskazanej w rozporządzeniu.

2.Jak wskazali Państwo w odpowiedzi na pytanie nr 1, przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest wyrób o nazwie AAA, sklasyfikowany jako CN 2207 20 00, tj. alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone, który został skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.U.UE.L.1993.288.12).

Jednocześnie mając na uwadze całokształt treści wezwania chcieli Państwo podkreślić, że przedmiotem wniosku jest nabycie wewnątrzwspólnotowe tylko jednego wyrobu akcyzowego. Mimo, że w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca posługuje się zarówno pojęciem „wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2207 20 00”, jak i „środek AAA”, to są one tożsame.

3.Tak jak zaznaczyli Państwo w odpowiedzi na pytanie nr 2, całkowicie skażony alkohol etylowy o kodzie CN 2207 20 00 oraz wyrób AAA stanowią tożsame pojęcia i nie należy ich rozróżniać, bowiem przedmiotem wniosku jest nabycie wewnątrzwspólnotowe jednego, konkretnego wyrobu akcyzowego. Powyższe oznacza, że wyrób AAA na gruncie nomenklatury scalonej (CN) klasyfikowany jest jako 2207 20 00.

Jeśli chodzi natomiast o objętościową moc całkowicie skażonego alkoholu, to zgodnie z opisem pozycji 2207 nomenklatury scalonej, należą do niej: „Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80 % obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone”.

Wnioskodawca wskazuje, że rzeczywista objętościowa moc skażonego alkoholu w wyrobie AAA o kodzie CN 2207 20 00 wynosi 50%.

4.Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyrób akcyzowy będący przedmiotem wniosku, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-SAD z użyciem systemu EMCS. Z uwagi na tę okoliczność Spółka dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, a także uzyskała numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy.

Dodatkowo Wnioskodawca w zaistniałym stanie faktycznym nie dokonuje czynności w charakterze zarejestrowanego odbiorcy. W konsekwencji nie posiada zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz nie dokonywał on zgłoszenia rejestracyjnego jako podmiot występujący w takim charakterze.

5.Wnioskodawca składa miesięczne deklaracje dla podatku akcyzowego, a w szczególności deklaracje AKC-4 wraz z załącznikami H oraz L. Deklaracje te obejmują czynności opodatkowane podatkiem akcyzowym, dokonywane przez Spółkę z udziałem wyrobów akcyzowych, takich jak energia elektryczna oraz wyroby gazowe (gaz ziemny).

Pytania

1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego, Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji akcyzowej?

2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym nie jest ona zobowiązana ani do składania zabezpieczenia akcyzowego, ani do składania deklaracji akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W zakresie pytania nr 1, zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

„Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej”.

Powyższy przepis przedstawia generalną zasadę składania deklaracji akcyzowej, od której ustawodawca przewidział jednak wyjątki. Zgodnie z art. 21 ust. 3 [pkt 5] ustawy o podatku akcyzowym:

„Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:

5)do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego”.

Powyższa regulacja obowiązuje od 13 lutego 2023 roku, jednak w poprzednim stanie prawnym była uregulowana przez ustawodawcę w art. 78 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143). Oznacza to, że ustawodawca utrzymał stanowisko o braku obowiązku składania deklaracji w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (W. Modzelewski, P. Milczek (red.), Komentarz do ustawy o podatku akcyzowym, wyd. 19, 2025).

Jak można zauważyć, ustawodawca ma na uwadze specyfikę wyrobu jakim jest skażony alkohol etylowy, co wielokrotnie znajduje odzwierciedlenie w przepisach. Świadczy o tym chociażby wskazana w art. 2 ust. 1 pkt 16a [ustawy o podatku akcyzowym] definicja dokumentu e-SAD, zgodnie z którą jest to:

„elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:

a) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,

b)alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.)”,

a także okoliczność, że alkohol ten – po spełnieniu wymogów w zakresie jego skażenia – objęty jest zwolnieniem o charakterze bezwarunkowym na całym terytorium UE (potwierdzeniem tego może być interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. DOP7.8101.59.2023.HEMD:

„Należy zauważyć, że w przypadku, gdy nastąpi prawidłowe całkowite skażenie alkoholu środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej – zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 3199/93 - podlega on zwolnieniu od akcyzy na postawie art. 27 ust. 1 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG.

W takim przypadku z obowiązku podatkowego, który powstał wobec takiego alkoholu, nie powstaje zobowiązanie podatkowe. […]

W prawie krajowym, zgodnie z ww. regulacjami, alkohol etylowy, całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, który jest produkowany na terytorium kraju podlega bezwarunkowemu zwolnieniu od akcyzy”.).

W konsekwencji, dokonując interpretacji przepisów w zakresie przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych, należy mieć na uwadze, że regulacje w tym zakresie, dotyczące alkoholu etylowego całkowicie skażonego, będą niejednokrotnie różnić się od tych dotyczących przemieszczania wewnątrzwspólnotowego z użyciem dokumentu e-SAD pozostałych rodzajów wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie ciążył na nim obowiązek składania jakichkolwiek deklaracji akcyzowych, gdyż powołany powyżej przepis wprost wyłącza obowiązek ich składania w przypadku nabywania wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego całkowicie skażonego, który skażono zgodnie z przepisami unijnymi.

W zakresie pytania nr 2 Wnioskodawca również zwraca uwagę na zmianę stanu prawnego. Do dnia 13 lutego 2023 roku podstawą do składania zabezpieczenia przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych był art. 78 ust. 1 [pkt 3a] ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143):

„W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa”.

W odniesieniu natomiast do alkoholu etylowego całkowicie skażonego ustawodawca przewidział wyłączenie w art. 78 ust. 2a wspomnianej ustawy:

„Przepisy ust. 1 pkt 2a-3a oraz ust. 2 nie mają zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego”.

Przepis ten odnosi się zarówno do braku obowiązku składania deklaracji (będącego przedmiotem pytania nr 1), jak i zabezpieczenia.

Od 13 lutego 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym, której celem – zgodnie z założeniami dyrektywy Rady (UE) 2020/262 dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.U.UE.L.2020.58.4) – była m.in. digitalizacja wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń wyrobów akcyzowych, poprzez objęcie ich monitorowaniem przez system EMCS. W rezultacie uchylona została cześć przepisu art. 78 ustawy o podatku akcyzowym oraz jednocześnie zaimplementowano – mający zastąpić uchylone regulacje – nowy rozdział 1aa w dziale III ustawy o podatku akcyzowym pt. „wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu”.

W związku z tymi zmianami Departament Podatku Akcyzowego i Podatku od Gier Ministerstwa Finansów przygotował dokument o nazwie „Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL 2 odbierających lub wysyłających wyroby akcyzowe przemieszczane z zastosowaniem e- SAD”. Zgodnie z brzmieniem ust. 10 „Komunikat PL 816 Informacje o zabezpieczeniu na transport”:

„Zawsze po otrzymaniu komunikatu e-SAD (IE801), podmiot odbierający ma obowiązek przesłać do Systemu EMCS komunikat PL816 Informacja o zabezpieczeniu na transport. W komunikacie tym podaje on poniższe informacje:

-    nr GRN zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczenie – nie stosowane przy wyrobach ze stawką zerową oraz alkoholu całkowicie skażonym (S600),

-    dodatkowe informacje w zakresie wyrobów, które są potrzebne do wyliczenia zabezpieczenia akcyzowego – nie stosowane przy wyrobach ze stawką zerową i S600, w tym zakresie podmiot powinien zaznaczyć w komunikacie checkbox – wyroby ze stawką zerową również przy wyrobie S600,

-    kod urzędu skarbowego właściwego dla miejsca odbioru wyrobów”.

Dodatkowo, jak wskazuje ust. 11 „Komunikat IE 818 Raport odbioru/PL818 Raport odbioru z zabezpieczeniem „na magazynowanie”:

Po wysłaniu komunikatu PL818 podmiot odbierający otrzymuje z EMCS komunikat PZ. Zwrotny raport odbioru IE818 zostanie przesłany do podmiotu odbierającego oraz podmiotu wysyłającego w innym kraju dopiero po złożeniu deklaracji AKC-U/A i zapłacie akcyzy. Wtedy też zostaje zwolnione zabezpieczenie akcyzowe zajęte na transport przy obsłudze komunikatu PL816.

Jedynie w przypadku wyrobów ze stawką zerową oraz alkoholu całkowicie skażonego (S600) podmiot otrzyma od razu komunikat IE818, o ile raport odbioru był sporządzony poprawnie. W tych przypadkach nie ma obowiązku zapłaty akcyzy.

Zgodnie z regułą ogólną, schemat działania wygląda więc następująco:

1) otrzymanie komunikatu IE801,

2) utworzenie oraz przesłanie komunikatu PL816,

3) utworzenie oraz przesłanie komunikatu PL818,

4) złożenie deklaracji AKC-U/A oraz zapłata akcyzy,

5) zwolnienie zabezpieczenia akcyzowego,

6) otrzymanie komunikatu IE818.

Instrukcja zawiera jednak zastrzeżenia dotyczące sytuacji, gdy nabycie wewnątrzwspólnotowe dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką zero lub alkoholu etylowego całkowicie skażonego. Po pierwsze, podmiot dokonujący nabycia nie wskazuje w komunikacie PL816 numeru GRN zabezpieczenia akcyzowego na przemieszczenie ani dodatkowych informacji dotyczących wyrobów, które są niezbędne do wyliczenia zabezpieczenia akcyzowego. W konsekwencji prowadzi to do wniosku, że w takich przypadkach zabezpieczenie akcyzowe nie jest kalkulowane ani uwzględniane.

Po drugie, z instrukcji wynika, że po utworzeniu i przesłaniu komunikatu PL818 w standardowym trybie, podmiot zobowiązany jest w pierwszej kolejności złożyć deklarację AKC-U/A oraz uiścić należny podatek akcyzowy. Następnie następuje zwolnienie zabezpieczenia, a podmiot otrzymuje zwrotny raport odbioru IE818. Natomiast w przypadku wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką zero lub alkoholu całkowicie skażonego, raport IE818 jest przekazywany co do zasady natychmiast, ponieważ nie dochodzi do złożenia deklaracji, zapłaty akcyzy ani zwolnienia zabezpieczenia.

Przytoczone wcześniej wnioski z instrukcji znajdują potwierdzenie w przepisach rozdziału 1aa, działu III ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności w art. 46pa, 46pb oraz 46pg tej ustawy.

Zgodnie z art. 46pa ustawy o podatku akcyzowym:

„Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach:

1)dostawy wewnątrzwspólnotowej od uprawnionego wysyłającego na terytorium kraju do uprawnionego odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego,

2)nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego

- z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem”.

Jednocześnie oprócz powyższego przepisu ustawodawca wprowadził szereg innych przepisów m.in. art. 46pb, który określa warunki rozpoczęcia wewnątrzwspólnotowego przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu. Zgodnie z ust. 6 tego przepisu, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych w Polsce stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wymagane jest posiadanie zabezpieczenia akcyzowego:

„W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przed wyprowadzeniem tych wyrobów z miejsca wysyłki następuje automatyczne odnotowanie:

1)obciążenia zabezpieczenia generalnego złożonego przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, albo

2)objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu

- po przekazaniu przez ten podmiot złożonego na piśmie oświadczenia w sprawie zabezpieczenia akcyzowego, którym będą objęte nabywane wewnątrzwspólnotowo przez ten podmiot wyroby akcyzowe.”

Jednak kluczowe znaczenie w przedmiotowej sprawie ma art. 46pg ustawy o podatku akcyzowym, który wyraźnie określa zakres zastosowania przepisów rozdziału 1aa do alkoholu etylowego całkowicie skażonego:

„Przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego”.

Z ww. przepisu jednoznacznie wynika, że regulacji dot. odnotowywania obciążenia i zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego nie stosuje się w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia i wewnątrzwspólnotowej dostawy alkoholu etylowego całkowicie skażonego – przepis ten bowiem wyłącza stosowanie do wewnątrzwspólnotowych przemieszczeń alkoholu całkowicie skażonego zarówno art. 46pb ust. 6, jak i art. 46pd ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, które regulują przedmiotowe kwestie.

Tym samym, odnosząc powyższą wykładnię przepisów oraz informacje zawarte w udostępnionej instrukcji, która szczegółowo opisuje proces realizacji obowiązków formalnych ciążących na podmiotach wysyłających lub odbierających wyroby akcyzowe przemieszczane z zastosowaniem e-SAD, zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do składania zabezpieczenia akcyzowego z tytułu nabywania wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, pod kodem CN 2207, został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Jak stanowi art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W świetle art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 16a lit. b ustawy:

Użyte w ustawie określenie e-SAD oznacza elektroniczny uproszczony dokument administracyjny, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz.Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 16b ustawy:

Dokument zastępujący e-SAD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, o których mowa w pkt 16a, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-SAD.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 16d ustawy:

Użyte w ustawie określenie uprawniony odbiorca oznacza podmiot posiadający numer akcyzowy, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. d ustawy:

Użyte w ustawie określenie System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-SAD, raportu odbioru, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w aktach delegowanych i wykonawczych Komisji Europejskiej wydanych na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r. ustanawiającej ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (przekształcenie) (Dz.Urz. UE L 58 z 27.02.2020, str. 4, z późn. zm.).

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Raport odbioru oznacza raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wskazano w art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego przez uprawnionego odbiorcę, powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru wskazanego w e-SAD, na podstawie którego wyroby zostały przemieszczone.

W świetle art. 13 ust. 1 pkt 3a ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą w tym podmiot będący uprawnionym odbiorcą - w przypadku ubytków wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. f.

Stosowne do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o podatku akcyzowym:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

Jak wskazano w art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy:

Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, produkowany na terytorium kraju, nabywany wewnątrzwspólnotowo oraz importowany, jeżeli został całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej - na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Stosownie do art. 46pa pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:

Wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy są przemieszczane w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego do uprawnionego odbiorcy na terytorium kraju od uprawnionego wysyłającego na terytorium państwa członkowskiego - z tym że w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 5a, wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Jak wskazano w art. 46pb ust. 6 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w art. 46pa pkt 2, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przed wyprowadzeniem tych wyrobów z miejsca wysyłki następuje automatyczne odnotowanie:

1) obciążenia zabezpieczenia generalnego złożonego przez uprawnionego odbiorcę na terytorium kraju kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, albo

2) objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu

- po przekazaniu przez ten podmiot złożonego na piśmie oświadczenia w sprawie zabezpieczenia akcyzowego, którym będą objęte nabywane wewnątrzwspólnotowo przez ten podmiot wyroby akcyzowe.

W myśl art. 46pg ustawy:

Przepisy art. 46pa, art. 46pb ust. 1-3 i 5, art. 46pc, art. 46pd ust. 1-3, ust. 4 pkt 1, ust. 8 pkt 1 i ust. 10, art. 46pe oraz art. 46pf stosuje się odpowiednio do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Państwa wątpliwości dotyczą:

-obowiązku składania deklaracji akcyzowej w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego,

-obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego.

W opisie stanu faktycznego Spółka podała, że nabywa wewnątrzwspólnotowo środek o nazwie AAA, o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2207 20 00, czyli alkohol etylowy całkowicie skażony środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Przemieszczanie tego wyrobu akcyzowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na podstawie dokumentu e-SAD z użyciem systemu EMCS. Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy nabywanego środka na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 lit. a ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nie ma obowiązku składania miesięcznych deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy. Podstawą wyłączenia w tym przypadku jest art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy, który wskazuje, że obowiązek składania m.in. miesięcznych deklaracji podatkowych nie ma zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Spółka nabywa bowiem wewnątrzwspólnotowo całkowicie skażony alkohol etylowy, o którym mowa w tym przepisie.

W stanie prawnym obowiązującym przed 13 lutego 2023 r. obowiązek składania deklaracji podatkowej w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanego całkowicie skażonego alkoholu etylowego był wyłączony na podstawie art. 78 ust. 2a ustawy. Przepis ten został uchylony na mocy art. 1 pkt 44 ustawy z dnia 9 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2427, ze zm.). Od 13 lutego 2025 r. brak obowiązku składania deklaracji podatkowych w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanego całkowicie skażonego alkoholu etylowego jest nadal wyłączony na podstawie art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy. Przepis ten został dodany na podstawie art. 1 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2707, ze zm.).

Reasumując – należy zauważyć, że Spółka nie jest zobowiązana do składania deklaracji podatkowych w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego, zwolnionego od akcyzy, co wynika z art. 21 ust. 3 pkt 5 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze treść pytania nr 2 Wnioskodawcy należy zauważyć, że przepisy ustawy nie nakładają na Spółkę obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem całkowicie skażonego alkoholu etylowego. Skoro nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy całkowicie skażony jest przemieszczany na podstawie dokumentu e-SAD z użyciem Systemu, to w tym wypadku nie znajdzie zastosowania regulacja zawarta w art. 46pb ust. 6 ustawy, dotycząca objęcia zabezpieczeniem nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Takie wyłączenie stosowania wskazanych przepisów wynika z art. 46pg ustawy i odnosi się do nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.