POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/448/298/2005/HZ

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.03.2006, sygn. 1473/WV/443/448/298/2005/HZ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.12.2005r. (data wpływu do Urzędu) żądającego pisemnej interpretacji art. 19 ust. 1 i ust 11, art. 108 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.), w § 16 i § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE:


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Zdarzają się przypadki błędnego wystawienia faktur sprzedaży VAT, takie jak np.: faktura wystawiona jest przed czasem gdy towar nie jest sprzedany, bądź wystawiona jest na niewłaściwego odbiorcę lub też zawiera nieprawidłowe pozycje. Takie faktury nie są wysyłane do odbiorców Spółki ponieważ są wystawione wadliwie. W takich przypadkach Spółka wystawia faktury w celu wewnętrznego skorygowania całej błędnej operacji. Oryginały (nie podpisane przez odbiorców) zarówno błędnej faktury sprzedaży VAT oraz faktury korygującej VAT są opisywane przez Spółkę jako anulowane i przechowywane razem z innymi fakturami sprzedaży VAT. Dokumenty te są również ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii:Spółka pyta, czy może w ten sposób dokonywać wewnętrznej korekty należnego podatku VAT, który został błędnie naliczony, czy dokonanie takiej wewnętrznej korekty VAT jest prawidłowe i czy nie rodzi to żadnego obowiązku podatkowego zawiązanego.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:Zdaniem Spółki w opisany powyżej sposób może wewnętrznie korygować błędnie wystawione faktury sprzedaży. W przypadku, gdy faktura została wystawiona na towar, który nie został wydany nie ma obowiązku podatkowego, gdyż zgodnie z art. 19 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Podobnie w przypadku wystawienia faktury na błędnego odbiorcę, nie ma obowiązku podatkowego w stosunku do tego odbiorcy. Również w przypadku wystawienia faktury na błędne pozycje magazynowe nie obowiązku podatkowego, ponieważ wymienione towary nie zostały wydane.

Ocena prawna wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawny:

Z treści art. 108 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) wynika, że w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jej zapłaty również wtedy, gdy podatnik wystawi fakturę w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.Generalną zasadą dotyczącą korygowania przez sprzedawcę danych wynikających z wystawionej faktury jest iż korygowanie danych następuje przez wystawienie faktury korygującej. W przepisach ustawy o VAT i rozporządzenia wykonawczego nie wprowadzono bowiem innej formy zmiany błędnych danych które znalazły się na fakturze. W praktyce natomiast istnieją przypadki, gdy nie zachodzi konieczność poprawienia błędów w fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej - chodzi mianowicie o sytuację, gdy wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu.

Taki wniosek wynika z analizy przepisu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w którym należy odróżnić termin "wystawi" od "sporządzi" fakturę. Pojęcie wystawi fakturę należy interpretować jako sporządzanie w/w dokumentu i jego przekazanie innemu podmiotowi, tzn. wprowadzenie do obrotu prawnego. Faktura jedynie sporządzona a nie wystawiona, tzn. nie wprowadzona do obrotu prawnego nie rodzi obowiązku podatkowego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli zatem potencjalny nabywca nie otrzymał dokumentu sprzedaży, a jednocześnie nie odebrana przez adresata z różnych przyczyn faktura wróci do nabywcy przed złożeniem przez niego rozliczenia za miesiąc wystawienia przez niego faktury, to dopuszczalne jest anulowanie wystawionych dokumentów (oryginału i kopii faktury). Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją winny być zachowane w dokumentach spółki. Takie stanowisko aprobowane jest przez orzecznictwo i praktykę. Jednakże powinno być dopuszczalne jedynie w przypadkach, gdy dokumenty nie zostały wprowadzone do obrotu prawnego.

Natomiast w przypadku wprowadzenia błędnych faktur VAT (np. nie potwierdzających dokonania transakcji) do obrotu prawnego t.j. poprzez doręczenie nabywcy obydwóch egzemplarzy faktur (faktury prawidłowej i pomyłkowej), a jednocześnie, gdy został od nich odprowadzony podatek należny to sprzedawca zobowiązany jest wystawić fakturę korygującą. Faktura korygująca musi zostać zaakceptowana przez nabywcę towaru, co wynika z przepisu zawartego w § 16 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania, oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798). Z treści powyższego przepisu wynika, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do nabywcy znajduje tu zastosowanie § 17 ust. 5 w/w rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie z tym przepisem nabywca otrzymujący fakturę korygującą nie obniża na podstawie tej faktury kwoty podatku naliczonego, w przypadku gdy uprzednio nie odliczył podatku z faktury pierwotnej, której ta korekta dotyczy.

Z treści art. 19 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn zm.) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust 2 - 21, art. 14 ust 6, art. 20 i art. 21 ust 1. Natomiast z przepisu zawartego w art. 19 ust 11 w/w ustawy wynika że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że za błędnie wystawioną fakturą nie idzie zarówno towar do odbiorcy jak też wnioskodawca nie otrzymuje zaliczek ani innych opłat od odbiorcy, a jednocześnie Spółka jest w posiadaniu zarówno oryginału jak i kopii faktury VAT - to z tego tytułu nie powstaje obowiązek podatkowy u wnioskodawcy,a wystawioną fakturę VAT i jej kopię można anulować.

Zasady korygowania błędnych zapisów w księgach rachunkowych określa przepis zawarty w art. 25 ust 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994r o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2002r Nr 76 poz 694 z późn. zm.) z którego wynika że przed zamknięciem miesiąca stwierdzone błędy w zapisach poprawia się przez:1.skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty; poprawki takie muszą być dokonane równocześnie we wszystkich księgach rachunkowych lub 2.wprowadzenie do ksiąg rachunkowych dowodu zawierającego korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymiNatomiast w razie ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lub prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera, dozwolone są tylko korekty błędnych zapisów, dokonywane tylko zapisami dodatnimi albo tylko ujemnymi. Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdza się, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.Zdaniem Naczelnika w przypadku, gdy faktura jest wystawiona przed wydaniem towaru handlowego bądź wystawiona jest na niewłaściwego odbiorcę lub też zawiera nieprawidłowe pozycje to dopuszczalne jest anulowanie wystawionych dokumentów (oryginału i kopii faktury). Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją winny być zachowane w dokumentach spółki.

Faktury jedynie sporządzone a nie wystawione tzn. nie wprowadzone do obrotu prawnego nie rodzą obowiązku podatkowego w trybie art. 108 ust. 1 ustawy VAT.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu